اپراتورها

تلفن همراه

April 26, 2015
9:16 یکشنبه، 6ام اردیبهشتماه 1394
کد خبر: 69386

ممکن است همراه اول تنها شود

مجوز نهایی بهره‌برداری از خدمات‌ نسل‌های سوم و چهارم ارتباطی همراه اول صادر شد اما بعد از اینکه وزیر ارتباطات هم با وضعیت کیفی شبکه این اپراتور موافقت کرد، معاونش جریمه را پیش کشید.
تعلل در ارائه پروانه تجاری نسل‌های سوم و چهارم به همراه اول سرانجام یک ماه گذشته (پیش از عید) به پایان رسید و اولین اپراتور موبایل ایران هم که شاید کمی مورد بی‌مهری واقع شده بود، توانست این پروانه را دریافت کند.
البته این نوع نگاه‌ها در طول فعالیت دولت‌های مختلف و به حسب سیاست‌زدگی همواره نسبت به اپراتورهای موبایلی که صرفا در حوزه ICT فعالیت می‌کنند وجود داشته است اما دلیل آن واقعا مشخص نیست.
ایرانسل اولین اپراتور در رده بزرگ ایران بود که پایان نیمه اول سال گذشته توانست مجوز تجاری را بگیرد و تقریبا با شش ماه فاصله، همراه اول هم که بهانه‌های مختلفی از جمله اختلالات بسیار و پایین بودن شاخص کیفی برای آن گرفته می‌شد، به این مجوز دست یافت.
البته اینکه رد زمان ارائه پروانه ایرانسل آن همه هیاهو و سروصدا شد اما مجوز اپراتور اول با چراغ خاموش و سکوت محص اعطاء شد هم جای تأمل دارد هرچند ممکن است دلیل غیر قابل پذیرش نزدیک بودن به شب عید برای آن ارائه شود.
نکته قابل تأمل‌تری که این روزها به چشم می‌خورد نوعی بروز اختلاف و تعارض در بدنه وزارت ارتباطات است؛ سرانجام اعطاء مجوز به همراه اول با رونمایی از این اختلافات درونی همراه شد که شاید اگر کمی کلان‌تر فکر کنیم به دلیل دیر اعطاء شدن این پروانه از سوی دولت برسیم.
همراه اول که پایان سال گذشته به شکلی مشکوک مجوز بهره‌برداری تجاری این نسل‌های جدید ارتباطی را دریافت کرد به گفته مدیر عاملش اختلالات شبکه آن از دی ماه سال پیش به پایان رسیده و شبکه این اپراتور به حالت عادی بازگشته بود.
بدیهی است که مدیر اپراتور شبکه‌اش را حتی در شرایط اوج اختلال هم با ثبات می‌داند چرا که هیچ ماست‌بندی نمی‌گوید ماستم ترش است اما موضوع زمانی جالب می‌شود که وزیر ارتباطات هم بر این ادعا صحه می‌گذارد.
محمود واعظی وزیر ارتباطات به صراحت اظهار کرد: براساس گزارشاتی که به دست ما رسیده مدتی است اختلالات همراه اول پایان یافته و حتی در ایام عید که زمانی پرترافیک اپراتورها محسوب می‌شود از نظر صوت و پیامک مشکلی در ارتباطات این اپراتور وجود نداشت.
اما رئیس رگولاتوری در طرف دیگر ان صحنه به فکر جریمه کردن اپراتور اول کشور است!
علی اصغر عمیدیان به عنوان رگولاتور ارتباطی درباره نحوه نظارت بر کیفیت خدمات اپراتور اول تلفن همراه و نارضایتی مردم گفت: حق با مردم است و مشکلات را قبول دارم.
وی گفت: بر اساس زمان‌بندی اعلام شده قرار بود تا آخر سال 93 کیفیت خدمات در تهران و تعدادی از مراکز استان‌ها به حد استاندارد برسد، اما در شرایط فعلی از شاخص‌های ارائه خدمات در این شبکه راضی نیستم.
عمیدیان افزود: به صورت مرتب میان معاونت نظارت سازمان تنظیم مقررات با اپراتور مربوطه جلساتی تشکیل می‌‌شود، البته اکنون شبکه رو به بهبودی است‌ ولی تا استاندارد لازم هنوز فاصله داریم و بر اساس پروانه احتمال جریمه آنها وجود دارد.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: اگر چند بار پیگیری کنیم و تذکر دهیم و رعایت نکنند، براساس پروانه اپراتور به سراغ جریمه خواهیم رفت.
عمیدیان در پاسخ به این سئوال که اپراتور اول تلفن همراه کشور قرار بود تا 22 بهمن سال گذشته مشکلات شبکه را حل کند و این اتفاق روی نداد،گفت: با توجه به بحث تامین تجهیزات و نرم افزار، تاخیر سه تا چهار ماهه را می توان پذیرفت، اما اگر قرار باشد این مشکلات از اردیبهشت و خرداد عبور کند قابل تحمل نیست و برخورد می کنیم؛ البته امیدواریم با توجه به قول داده شده و پشت کاری که وجود دارد، تا خرداد این مشکلات برطرف شود و مردم از پولی که می پردازند راضی باشند.
حال وزیر و اپراتور راضی در تقابل با رگولاتور ناراضی قرار گرفته‌اند اما از آن جهت که وزیر در منصب رئیس کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هم قرار دارد، با احتمال جریمه کردن این اپراتور که از سوی معاونش مطرح شده ممکن است تغییر موضع دهد و نهایتا همراه اول برخلاف شعارش که می‌گوید "هیچکس تنها نیست"، این بار خودش تنهای میدان شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.