به نظر میرسد بالاخره مایکروسافت به اشتباهی که در زمینه خرید کمپانی نوکیا کرده، پی برده است.
مایکروسافت چندی پیش گزارش مالی سه ماهه چهارم سال 2014 خود را منتشر کرد و مشخص شد میزان فروش گوشیهای هوشمند لومیا نسبت به سه ماهه قبل با کاهش همراه شده است.
این شرکت همچنین گزارش سه ماهه اول سال جاری مربوط به فروش گوشیهای سری لومیا را منتشر کرده که حاکی از افت فروش در طول این فصل نیز است.
برخی از تحلیلگران بر این باورند که اوضاع بخش تولید گوشیهای لومیا خیلی مساعد نیست. بر اساس گزارش کامپیوتر ورد، عملکرد مایکروسافت بسیار ناامیدکننده بوده و ردموندیها کمکم به این نتیجه میرسند که خرید بخش تجارت دستگاههای نوکیا بیهوده بوده است.
آوریل سال گذشته مایکروسافت تمام بخش تجارت دستگاههای موبایل نوکیا را خریداری کرد تا به رشد و حضور خود در بازار موبایل سرعت بخشیده و بتواند اکوسیستم ویندوز را کاملا پشتیبانی کند.
به نظر میرسد مایکروسافت خود به این نتیجه رسیده که از این نقل و انتقال نتوانسته به همه خواستههای مالی و دیگر منافع خود شامل راندمان عملیاتی و کاهش هزینهها دست یابد و در توسعه یک اکوسیستم جذاب و رقابتی برای گوشیهای مبتنی بر ویندوز که سختافزار، نرمافزار، سرویسها و اپلیکیشنهای مختلف را با هم ترکیب میکند موفق عمل نکرده است. مایکروسافت به خوبی میداند به سهمی که از بازار برای خود تعریف کرده بود نرسیده است. ترکیب دستگاههای رده بالا و ارزانقیمتی که توسط مایکروسافت فروخته شده احتمالا باعث کاهش قیمتها و سود ناخالص شده است.
شاید مایکروسافت در اجرای برنامه بازسازی که ماه جولای سال 2014 معرفی کرده یا حتی یکپارچهسازی تجارت NDS با عملیاتهای در حال اجرای مایکروسافت شامل هماهنگکردن ظرفیت تولید با تقاضا نیز موثر عمل نکرده است. با توجه به عملکرد اخیر، بخش سختافزاری مایکروسافت گزارش میدهد که این واحد در معرض خطر است و با توجه به کاهش میزان نقدینگی در آینده و کاهش نرخ رشد، این بخش نیاز به بررسی اختلالات موجود دارد و در نتیجه روی میزان درآمد تاثیر خواهد گذاشت.
بنابراین به نظر میرسد مایکروسافت تاکنون در تبدیل بخش لومیا به یک قسمت پرفروش و پرسود ناکام بوده است. واقعیت این است که دستگاههایی که آنها وارد بازار کردند بیشتر در بخش ارزانقیمتها بوده و شاید دلیل اصلی آن ناتوانی بخش سخت افزار گوشی در تامین خواستههای این غول نرمافزاری است.
به نظر میرسد حالا مایکروسافت این خرید را بیهوده میپندارد. اما در این میان کاربران گوشیهای لومیا بیشترین آسیب را در این زمینه میبینند زیرا نگران سرنوشت ویندوزفون هستند. اما مایکروسافت در پاسخ به این نگرانی اعلام کرده اکوسیستم ویندوزفون یکی از کلیدهای اصلی استراتژی آنهاست. در واقع مایکروسافت به قدرت اکوسیستمهای یکپارچه برای فروش سرویسها اشاره میکند و از مشکلاتی که ویندوزفون در حال حاضر با آنها دست به گریبان است میتوان به موفقیت پلاتفورم ویندوزفون که یکی از المانهای مهم هدف مایکروسافت برای تقویت سودآوری شخصی است اشاره کرد. بازار پلاتفورمهای موبایل در حال حاضر بسیار رقابتی است. پلاتفورمهای در حال رقابت، بازارها و فروشگاههای مربوط به اپلیکیشن خود را دارند که حجم فروش قابل توجهی را به خود اختصاص میدهند. تنوع و کاربرد اپلیکیشنهای موجود در یک پلاتفورم برای تصمیمگیریهای مرتبط با خرید یک دستگاه خیلی مهم است. کاربران هنگام تغییر پلاتفورم برای انتقال اطلاعات و خرید اپلیکیشنهای جدید معمولا با احتیاط عمل میکنند. مایکروسافت برای رقابت باید بتواند تعامل موفقی با توسعه دهندگان داشته باشد تا اپلیکیشنهای خود را بر اساس آن ارایه کند و مطمئن باشد که این اپلیکیشنها کیفیت بالایی دارند، مشتری پسند هستند و از ارزش زیادی برخودارند. رقابت با اپلیکیشنهای رقیب میتواند میزان درآمد و سود عملیاتی را کاهش دهد.
به جز شکاف موجود در بازار اپلیکیشنها، مایکروسافت امیدوار است بتواند با اپلیکیشنهای جهانی با مشکلات پیش رو مقابله کند و پشتیبانی اپراتورها و خردهفروشها را جذب کند. شاید این موضوعات در کوتاه مدت به چشم نیاید و مشکلساز نباشد ولی در دراز مدت باعث ایجاد فشار روی مایکروسافت برای تغییر استراتژی میشود تا بتواند بر این مشکلات فائق آید.