رگولاتوری

May 12, 2015
19:11 سه شنبه، 22ام اردیبهشتماه 1394
کد خبر: 70023

کم‌فروشی اینترنت‌فروشان معضل ادامه‌دار!

اضافه دریافتی اپراتورهای تلفن همراه و مخابرات از مشترکان و کم‌فروشی برخی شرکت‌های اینترنتی که بدون دراختیار داشتن پهنای باند مناسب، ظرفیت حداقلی اینترنت را به مشترکان بی‌شمار واگذار می‌کنند، هنوز هم ازجمله گلایه‌های مردم است.
با غلامرضا داداش‌زاده، معاون نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری گفت‌وگو کرده‌ایم.
 
طی چند سال گذشته اضافه‌دریافتی برخی اپراتورهای تلفن همراه و مخابرات از مشترکان موجب گلایه مردم و دستور وزیر ارتباطات برای بازپرداخت این مطالبات شد، این دستور تا چه حد اجرایی شده است؟
برخی اضافه‌دریافتی اپراتورهای تلفن همراه یا شرکت مخابرات مربوط به سال92 و ناشی از تصویب دوباره تعرفه‌ها توسط کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و شورای رقابت بوده که به مشترکان بازگردانده شده است. همچنین در سال‌93 هیچ اضافه‌دریافتی از مشترکان تلفن همراه و ثابت وجود نداشته است.
 
آیا اضافه دریافتی ناشی از آبونمان 900تومانی طرح همکدی نیز به مشترکان پرداخت شده است؟
در این زمینه اطلاعی ندارم.
 
کم‌فروشی شرکت‌های اینترنتی به مشترکان خانگی ریشه در چه مسائلی دارد؟
اغلب شرکت‌های اینترنتی در فروش اینترنت به مشترکان به شیوه فروش حجمی اقدام می‌کنند. شرکت‌هایی که به این شیوه نسبت به فروش اینترنت اقدام می‌کنند، تقریبا مشکلی در زمینه کم‌فروشی نداشته بلکه مشکل آنها بیشتر در زمینه کیفیت اینترنت است و اپراتورها (pap) ملزم به ارائه خدمات مناسب هستند. اما شرکت‌هایی که با قراردادهای مثلا یکساله نسبت به فروش اینترنت با ظرفیت‌های متفاوت 128تا 526کیلوبایت و بالاتر به مشترکان اقدام می‌کنند، در بسیاری از مواقع سرعت خدمات اینترنتی که ارائه می‌دهند از سرعتی که تعهد کرده‌اند پایین‌تر است. این شیوه فعالیت شرکت‌های اینترنتی دارای اشکال است و ما درصدد رفع آن هستیم.
 
رگولاتوری چه اقدامی برای برخورد با این شرکت‌ها انجام داده است؟
پیشنهاد ما به مردم این است که برای جلوگیری از کم‌فروشی شرکت‌های اینترنتی و جبران آن از بسته‌های اینترنتی استفاده کنند. همچنین شماره 195برای اعلام شکایت از کم‌فروشی شرکت‌های اینترنتی است. رگولاتوری نیز در طول سال به این شرکت‌ها اخطار داده و با آنها برخورد می‌کند. از سوی دیگر مانند سایر کشورهای دنیا رتبه‌بندی هر سه‌‌ماه یکبار شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی را اجرا می‌کنیم که بیانگر کم و کیف خدمات اپراتورها بوده و به مشترکان کمک می‌کند تا با نخریدن خدمات اپراتورهای متخلف، آنها را تنبیه کنند.
 
پیش از این وزیر ارتباطات از الزام شرکت‌ها به بازپرداخت خسارت ناشی از کم‌فروشی اینترنتی خبرداده بود، این موضوع تا چه حد اجرایی شده است؟
در زمینه بازگرداندن حجم اینترنت به مشترکانی که به‌دلیل کم‌فروشی شرکت‌ها متضرر شده‌اند، پرونده‌های زیادی داشته‌ایم. همچنین اپراتورهای pap و شرکت مخابرات ایران به‌عنوان سرویس‌دهنده اینترنت این موضوع را نظارت می‌کنند تا موارد کم‌فروشی جبران شود و رگولاتوری نیز بر عملکرد آنها نظارت دارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.