اختلاف نظر بین مخابرات و ایرانسل بر سر هزینههای مربوط به اینترکانکشن بار دیگر موجب دغدغه خاطر سهامداران مخابرات شد اما زمانی برای رفع اختلاف نظرها مطرح نشد.
شرکت مخابرات ایران در قالب ثابت و سیار قرارداد "اتصال متقابل" یا همان "اینترکانکشن" را با شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل دارد که البته درخواست از سوی اپراتور دوم بوده اما چند سالی میشود که محلی برای اختلاف نظرها شده است.
طبق آنچه که در تفاهمنامه اینترکانکشن بین ایرانسل و مخابرات است، بابت هر دقیقه ترافیکی که ایرانسل به تلفن ثابت مخابرات ایران تحویل میدهد باید 5.82 ریال بپردازد و مخابرات نیز به ازاء هر دقیقه باید 334 ریال به ایرانسل بدهد.
برای ترافیک بینشهری نیز که زیرساخت آن را تحویل میگیرد و میدهد، ایرانسل باید 167 ریال بدهد و بالعکس آن نیز باز هم 334 ریال است.
براساس این تفاهمنامه در اتصال متقابل با شرکت ارتباطات سیار تعرفهها مساوی است به این نحو که برای هر دو طرف، 334 ریال است.
براساس صورتهای مالی مخابرات در گذشته و طبق ضمیمه 5 پروانه ایرانسل که میگوید در دوسال اول قرادادی تعرفهها غیر قابل تغییر است و هیچ مقامی نمیتواند آن را تغییر دهد، حسابهای فی ما بین مخابرات و اپراتور دوم ارتباطی تسویه شده است.
اما مدیران مخابرات در ارتباط با عدم همکاری بعدیشان با این اپراتور، معتقدند براساس پروانه ایرانسل، تا دو سال امتیاز مثبتی برای این اپراتور در نظر گرفته شده که پس از پایان مهلت این تفاهم پیگیریهای لازم برای تجدید تفاهمنامه با صورت جدید انجام شده است.
آنها میگویند چارچوب قانونی این توافق بر مبنای موافقت طرفین است و ما نمیتوانستیم ایرانسل را بر سر میز توافق بکشانیم. البته از سویی مدیران ایرانسلی هم معتقدند که بارها خواستار مذاکره با مخابراتیها شدهاند اما آنها تمایلی به این کار نداشتهاند.
با این حساب، پای موضوع پر چالش اینترکانکشن بین ایرانسل و مخابرات بار دیگر به مجمع عمومی صاحبان سهام هفته گذشته مخابرات ایران باز شد و سهامدارانی که از وضعیت سود خود گله داشتند نسبت به عدم پرداخت اینترکانکشن از سوی ایرانسل و شفاف نبودن حسابهای فیمابین، اعتراض کردند.
تنها آمار و ارقامی که در ارتباط با این تفاهنامه مطرح شد، مربوط به اظهارات دو سال گذشته علیرضا قلمبر دزفولی مدیر عامل ایرانسل میشود.
وی درباره نظر مدیرعامل شرکت مخابرات مبنی بر زیان این شرکت از محل اینترکانکشن با ایرانسل گفت: مخابرات تاکنون 9 هزار و 400 میلیارد تومان از ارتباط با ایرانسل درآمدزایی داشته و و کل هزینههای این بخش برای مخابرات درحدود یکهزار و 900 میلیارد تومان بوده است. بنابراین میزان درآمد این بخش نسبت به هزینه آن حدود پنج برابر است.
مظفر پوررنجبر مدیر عامل اسبق مخابرات نیز دقیقا در همان سال (1392) درباره اختلاف نظرهای موجود بر سر هزینههای اینترکانکشن گفت: در نیمه دوم اسفندماه 92 این موضوع با حضور وزیر ارتباطات در کمسیون تنظیم مقررات ارتباطات مطرح شد و از کمیسیون خواستیم تا مخابرات و ایرانسل را در این موضوع به توافق برسانند که امیدواریم در اردیبهشتماه این جلسه به نتیجه برسد.
تمامی این صحبتها باعث شد تا معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به این مسئله ورود کند و بگوید: با توجه به نیاز تجدید نظر در ارقام اتصال متقابل موجود، مقرر شده تا رگولاتوری با انتخاب یک مشاور بینالمللی صاحب صلاحیت، ارقام اتصال متقابل را بر اساس روشهای هزینه محوری استاندارد تعیین و پس از تصویب کمیسیون به تمامی اپراتورها ابلاغ کند.
در مجمع عمومی امسال صاحبان سهام مخابرات نیز یکی از سهامداران از مجمعداران پرسید: "چرا موضوع ضرر از محل اینترکانکشن که سالیانه ضرر میلیاردی را به سهامداران شرکت مخابرات وارد میکند برای چندمین سال پیاپی حل نشده باقی گذاشته شده است؟
محمدرضا مدرس خیابانی به عنوان رئیس مجمع در پاسخ به این پرسش گفت: برای حل مشکل قرار است کمیسیون تنظیم مقررات به عنوان حکمیت بین مخابرات و ایرانسل اظهار نظر کند و نرخهای جدید طبق استانداردی قابل قبول تعیین شود.
وی عنوان کرد: امیدواریم نتیجه این کار منافع شرکت را حاصل کند.
عضو هیات مدیره مخابرات ایران اظهار کرد: اصلاح رابطه بین دو اپراتور کار سادهای نیست لذا بنده نمیتوانم همچون مدیر عامل اسبق مخابرات زمانی را برای حل تمامی مشکلات مطرح کنم بلکه منتظر میمانیم تا نظر داور بینالمللی را بشنویم.
با این حساب همچنان باید منتظر رفع اختلاف نظرها در این حوزه باشیم.