براساس اعلام رسانهها اعتبار راهاندازی موتور جستوجوی یوز و پارسیجو معادل ١٧٠ میلیارد تومان است که البته این بودجه در چند سال باید صرف توسعه این جستوجوگرها شود.
علیرضا یاری، رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، در این زمینه معتقد است: ما نمیخواهیم موتور جستوجوی بومی مانند گوگل و یاهو ایجاد کنیم، شرکتهای ایرانی ابتدایی و کوچک هستند و ما هیچگاه تصور نمیکنیم این شرکتها بتوانند با شرکتهایی مانند گوگل و یاهو رقابت کنند. او میگوید: هدف طرح ما این است که پروژههایی که از گرنت پژوهشی استفاده کردهاند و در بخش خصوصی توسعه یافتهاند شناسایی شده و با مکانیسمی یکپارچه تبدیل به شرکتهای بزرگ شوند تا این شرکتها بتوانند در مقابل شرکتهای بزرگ مانند گوگل حرفی برای گفتن داشته باشند. طرح «جستوجوگر بومی» به نوعی شرایط شکلگیری این زیرساخت اطلاعاتی را در کشور فراهم میکند و قصد دارد تا زیرساخت شاهراه اطلاعات را در کشور طوری برنامهریزی و پیادهسازی کند که شرکتها در کنار هم قرار گیرند، یکپارچه شوند و در نهایت بستر محتوای داخلی نیز فراهم شود. به گفته رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات، این پژوهشگاه با گسترش استفاده هرچه بیشتر خط و زبان کشور در فضای وب، رتبه کشورهای حاوی آن زبان در تجارت جهانی افزایش مییابد. به گفته یاری از طرفی مسئله محرمانگی اطلاعات کاربران بسیار مهم است؛ وقتی که در گوگل یا هر جستوجوگر دیگر پروفایلی باز کنیم، تمام اطلاعات در دست دیگران قرار میگیرد، ولی با استفاده از جستوجوگر ملی میتوان انتظار داشت این اطلاعات در داخل کشور قرار گیرد. یاری دلیل دیگر ضرورت توسعه خدمات جستوجوگر بومی را ایجاد زنجیره ارائه خدمات کامل دانست و گفت: کشورهایی مانند کشور ما که دارای گویشهای متفاوت هستند باید بستر جستوجوی بیشتر در این زمینه را فراهم کنند. این عوامل الزام ایجاد جستوجوگر بومی را نشان میدهد. اگر موتور جستوجوی بومی ایجاد کنیم که محتوای بومی را پشتیبانی کند و محتوا توسعه یابد، ترافیک در داخل شبکه بومی ایجاد میشود و در شبکه اپراتور داخلی باعث چرخش درخواستها میشود که سبب درآمدزایی برای موتورهای جستوجو و اپراتورها میشود. حتی اگر هیچکس بهطور مستقیم به موتور جستوجو پول ندهد، مانند گوگل درآمد این موتورهای جستوجو از گردش اطلاعات نیز حاصل میشود. شرکتهای دانشبنیان تازهتأسیس میتوانند ایدههای نو درحالگردش در شبکه داخلی را بر بستر این موتورهای جستوجو رصد کنند. این بستر هماکنون و به گفته رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات وجود ندارد و همه در جاهای دیگری بهجز بستر فناوری اطلاعات سرمایهگذاری میکنند؛ شرکتهایی هستند که پول خود را از بستر فناوری اطلاعات بیرون کشیده و در زمینههای دیگر سرمایهگذاری کردهاند چراکه در این حوزه سودآوری چندانی نداریم؛ علت این است که در این حوزه زمانی میتوانیم سودآوری زیاد ایجاد کنیم که خدمات ما به سمت الکترونیکیشدن برود و محتوا و گردش اطلاعات در شبکههای داخلی رخ دهد. او میافزاید: شرکتهایی مانند کافهبازار، آپارات و دیگر شرکتهای حوزه تولید محتوا ایجاد شدهاند که مورد علاقه کاربران ایرانی است و ترافیکی ایجاد کردهاند که باعث شده از طریق ترافیک درآمدزایی ایجاد کنند و مراجعهکننده زیادی دارند. این نوع حرکت در موتور جستوجو نیز ایجاد میکند، موتور جستوجو فضایی را ایجاد میکند که محتوایی مانند ویدئو، خریدوفروش، گردشگری و دیگر محتواها قابلدسترسی میشود و در نهایت گردش اطلاعات را بیشتر میکند.