آخرین اطلاعات منتشر شده در وبسایت ۹to5Mac نشان می دهد اپل تلاش دارد با جدیت بر سرویس گوگل ناو غلبه کرده و به کاربران در زمان های لازم و مورد تقاضای شان اطلاعاتی بسیار دقیق تر از گذشته ارائه نماید.
گزارش وبسایت مذکور به یک “طرح ابتکاری قابل توجه” که در iOS پیاده سازی و اسم رمز Proactive برایش انتخاب شده می پردازد. در این طرح از داده های سیری، فهرست مخاطبین، تقویم، پس بوک و بسیاری از اپلیکیشن های شخص ثالث دیگر بهره گیری شده و با گردآوری و پردازش آنها دستیار شخصی-دیجیتالی به مراتب هوشمند تر از سیری امروزی به یاری کاربر می شتابد.
۹to5Mac می افزاید Proactive بناست تا جایگزین قابلیتی گردد که هم اکنون با عنوان اسپات لایت شناخته می شود، این امکان در حال حاضر در iOS و با کشیدن انگشت بر روی نمایشگر به سمت پایین در اختیار کاربر قرار می گیرد در حالیکه ویژگی جدید مورد بحث در سمت چپ صفحه خانگی پلتفرم موبایلی اپل جای خواهد داشت.
ناگفته نماند که اسپات لایت تا پیش از سال ۲۰۱۳ و بازنگری گسترده ای که در طراحی iOS صورت گرفت در همین مکان یعنی سمت چپ هوم اسکرین قرار داشت و حالا ظاهراً کاهش استفاده از آن توسط کاربران سبب گشته تا ساکنین کوپرتینو تصمیم بگیرند قابلیت جدید ولی پیشرفته تر مشابه اش را به جایگاه پیشین بازگردانند.
یک نوار جستجو امکانات کنونی اسپات لایت را عرضه خواهد نمود، ولی بخشی که در زیر این نوار تعبیه گشته حائز اهمیت بوده و از نکات جالبی برخوردار است. این بخش داده های مختلفی را بر حسب محل استقرار فیزیکی فرد و یا عاداتش در استفاده از دیوایس آماده کرده و به نمایش در می آورد؛ کاری که گوگل ناو این روزها به شکلی بسیار مطلوب برای کاربران پلتفرم اندروید انجام می دهد.
برای مثال در صورتیکه یک قرار ملاقات در تقویم تان ثبت کرده باشید Proactive به صورت خودکار و در زمان لازم نقشه ای از مسیری که باید برای رسیدن به محل قرار طی گردد را نشان داده و بر حسب ترافیک توصیه می کند چه زمان بهتر است حرکت را آغاز نموده و از کدام خیابان ها و کوچه ها گذر نمایید تا سریعتر برسید.
قابلیت جدید همانطور که اشاره شد عادات شما در مورد اپلیکیشن ها را نیز فرا می گیرد. اگر شما هر هفته در روز و ساعت معینی با فرد خاصی تماس می گیرید یا مثلا در آغاز روز به شبکه های اجتماعی سر می زنید، Proactive در بازه های زمانی مناسب میانبر یا آیکنی مرتبط به اپ های بیشتر استفاده شده را آماده سازی کرده و نمایش می دهد.
از دیگر خواص این امکان تازه می توان به نشان دادن فهرستی از رستوران های نزدیک به فرد در زمان مناسب صرف وعده های غذایی اشاره کرد. ضمناً گفته می شود اپل با هدف ارائه ی قابلیت هایی که حالت واقعیت افزوده دارند اقدام به توسعه ی یک پایگاه داده ی ویژه نموده است.
بر همین اساس وقتی در یک رستوارن حضور می یابید می توانید با گرفتن دوربین آیفون بر روی منوی آن رستوران اطلاعات مختلفی را در مورد غذاهایی که سرو می شوند دریافت کرده و یا در یک خیابان با گرفتن دوربین به سمت ساختمان ها داده هایی را در مورد کسب و کارهای محلی موجود به دست آورید.
آنچه مورد اشاره قرار گرفت در قیاس با توانایی های سیری کنونی بسیار جاه طلبانه و بلند پروازانه به نظر می آید، لذا ۹to5Mac احتمال می دهد شاید همه ی امکاناتی که به آنها پرداخته شد به صورت یکجا در iOS 9 عرضه نگردد و ارائه ی برخی از آنها به آینده موکول شود.
باید منتظر ماند و دید در WWDC امسال که زمان زیادی تا برگزاری اش باقی نمانده ساکنین کوپرتینو تا چه حد می توانند شگفت زده مان کنند.