تبلتها در سالهای اخیر به یکی از محبوبترین ابزارهای دیجیتال شخصی تبدیل شدهاند و به این ترتیب بازار پر رونقی را ایجاد کردهاند. این محصولات هوشمند حالا بعد از موبایلهای هوشمند نبض بازار ابزارهای هوشمند شخصی را در دست گرفتهاند.
رونق بازار تبلت از طرفی رکود بازار کامپیوترهای شخصی را در این سالها به دنبال داشته است. ورود مدلهای هیبریدی یا تبلت- نوتبوکهای تبدیل شونده به این بازار تاثیر بیشتری بر تداوم رکود در بازار کامپیوترهای شخصی داشتهاند.
حالا جدیدترین بررسیهای انجام شده توسط موسسه تحقیقاتی IDC در این زمینه نشان میدهد که بازار جهانی انواع تبلت در سال 2015 روند رشدی کندی را دنبال میکنند.
این آمارها نشان میدهند که صادرات جهانی تبلتها و محصولات هیبریدی (تبلت- نوتبوکها) در سال 2015 به 8/ 221 میلیون دستگاه میرسد که این میزان در مقایسه با سال 2014 کاهش 8/ 3درصدی خواهد داشت. بررسیهای جدید این موسسه تحقیقاتی نشان میدهد در سالجاری میلادی شاهد دو فصل متوالی کاهش فروش انواع تبلت خواهیم بود که این موضوع باعث شده است پیشبینیها برای بازار جهانی تبلت در سال 2015 اصلاح شود.
پیشبینیهای قبلی برای وضعیت بازار تبلت در سال 2015 نشان از صادرات جهانی 5/ 234 میلیون دستگاهی و رشد سالانه 1/ 2درصدی این بازار داشتند. در حالی که کارشناسان IDC انتظار دارند فروش کلی در بازار جهانی انواع تبلت در سال 2015 کاهش پیدا کند، اما بعضی بخشهای این بازار در سال جاری رشد خوبی را تجربه خواهند کرد.
«جین فیلیپ بوچارد» یکی از کارشناسان موسسه IDC در این زمینه میگوید: «انتظار داریم تبلتهای مجهز به امکان برقراری تماس (یا دارای اسلات سیمکارت) و محصولات هیبریدی رشد قابل توجهی را در بعضی مناطق جهان تجربه کنند.
به طور کلی اما ما معتقدیم که کل اکوسیستم تبلت در این سال فرصتهای خوبی را در اختیار خواهند داشت. تبلتهای مجهز به امکان برقراری تماس نیازهای مختلف شرکتهای تولیدکننده و همچنین اپراتورها را برای حضور در این بازار تامین میکنند. این ابزارها امکان ارائه راهکارهای متفاوت حضور در بازارهای مختلف را در اختیار این شرکتها و اپراتورها قرار میدهند و همکاری راحتتر آنها را فراهم میآورند.
نکته جالب اینکه این تبلتهای مجهز به اسلات سیمکارت و برقراری تماس در مقایسه با موبایلهای هوشمند راهکاری ارزانتر برای اپراتورهای مخابراتی برای افزایش تعداد کاربرانشان، به حساب میآیند.»
گزارش اخیر موسسه IDC در این زمینه نشان میدهد که با تمام اینها تبلتهای مجهز به امکان برقراری تماس و تبلتهای هیبریدی همچنان بخش کوچکی از کل بازار جهانی تبلت را در اختیار دارند و با این وجود انتظار میرود در سال 2015 روند رشد را در پیش داشته باشند. کارشناسان IDC پیشبینی میکنند که این بخش کوچک بازار در 5 سال آینده با متوسط نرخ رشد سالانه 6/ 5 درصدی رشد کنند. این در حالی است که در مقابل این بخش، تبلتهای مجهز به Wi-Fi قرار دارند که انتظار میرود 5 سال آینده را با متوسط نرخ رشد سالانه 4/ 0- درصدی پشت سر بگذارند.
«ریان ریث» یکی دیگر از تحلیلگران و کارشناسان موسسه IDC در این مورد معتقد است: «انتظار میرود تغییراتی در زمینه اندازه نمایشگرها در این بازار رخ بدهد.
به این ترتیب، پیشبینی میکنیم که سهم تبلتهایی با صفحه نمایش کوچکتر از 64 درصد در سال 2014 به 58 درصد در سال 2015 برسد و این روند ادامه داشته تا در نهایت این سهم تا سال 2019 به کمتر از 50 درصد برسد.
این روند نشان میدهد که فبلتها روی بازار تبلتها تاثیری مستقیم داشتهاند. در واقع کاربران موبایلهای هوشمند با صفحه نمایش بزرگ کمتر تمایلی به داشتن تبلتی با صفحه نمایش هم اندازه گوشی موبایل هوشمندشان دارند.
این موضوع همچنین روی متوسط قیمت فروش کلی بازار جهانی انواع تبلت هم تاثیر دارد و به این ترتیب دستگاههایی با صفحه نمایش بزرگتر قیمت بیشتری هم دارند.»
صادرات جهانی تبلتها و محصولات هیبریدی در سال 2015 به 8/ 221 میلیون دستگاه میرسد.