سونیتا سرابپور-دنیای اقتصاد: «تعرفههای جدید تلفن ثابت اعلام شد + جدول» این عنوان خبری است که صبح روز گذشته روی خروجی خبرگزاری فارس قرار گرفت؛ خبری که بلافاصله و در تماس «دنیای اقتصاد» با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تکذیب شد.
سازمان تنظیم با اعلام اینکه انتشار چنین خبرهایی جریان سازی شرکت مخابرات ایران است، اعلام کرد که به هیچوجه طرح بررسی تغییر تعرفه مخابراتی در دستور کار کمیسیون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی قرار ندارد. همزمان با اعلام بیخبری سازمان تنظیم از انتشار چنین خبری، سخنگوی شرکت مخابرات ایران نیز در پاسخ به «دنیای اقتصاد» از «نهایی شدن تغییر تلفن ثابت در کمیسیون سازمان تنظیم» ابراز بیاطلاعی میکند و میگوید: هنوز تغییر تعرفه تلفن ثابت در حال بررسی است؛ اما اگر هم خبر منتشر شده این خبرگزاری صحیح باشد باز هم این افزایش تعرفه مورد قبول شرکت مخابرات نیست و باید این تعرفه با تغییرات بیشتری همراه باشد.
سازمان تنظیم با اعلام اینکه انتشار چنین خبرهایی جریان سازی شرکت مخابرات ایران است، اعلام کرد که به هیچوجه طرح بررسی تغییر تعرفه مخابراتی در دستور کار کمیسیون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی قرار ندارد.
افزایش 100 درصدی تعرفه ؟!
بنا بر خبر خبرگزاری فارس، پیشنهاد مخابرات برای تغییر تعرفه های تلفنثابت در کمیته تخصصی رگولاتوری بررسی و نهایی شده است. براین اساس نیز نرخ مکالمه داخل استانی از ۳۰ به ۷۰ ریال و نرخ مکالمه خارج استانی 20 درصد افزایش یافته است.
براساس این خبر، مشخص شده که تعرفههای جدید تلفن ثابت در کمیته تخصصی مربوطه در سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی نهایی شده که پیش از ارسال به کمیسیون تنظیم مقررات برای تصویب نهایی، موضوع اختلاف میان مخابرات و وزارت ارتباطات مطرح میشود. تا جایی که چندی پیش محمود واعظی، وزیر ارتباطات اعلام کرد: بهدلیل تعلل مخابرات در ارائه برنامه توسعه، افزایش تعرفه تلفن ثابت از دستور کار خارج شد.
براساس تعرفه نهایی تصویب شده در کمیسیون سازمان تنظیم که گویا بعد از اختلاف نظر بین مخابرات و وزارت ارتباطات به خاطر برکناری مدیرعامل این شرکت از دستور کار کمیسیون خارج شده، قرار بوده قیمت هر دقیقه تماس داخل استانی از 30 ریال به 70 ریال تغییر کند. همچنین پیشنهاد مخابرات برای این تعرفه دقیقهای 100 ریال بوده که در رگولاتوری تعدیل شده است. از سوی دیگر قرار بوده قیمت هر دقیقه تماس بیناستانی از 330 ریال به 400 ریال افزایش پیدا کند. در این بخش نیز پیشنهاد مخابرات برای این تعرفه دقیقهای 500 ریال بوده که در رگولاتوری تعدیل شده است. حداقل مبلغ آبونمان (برای خطوط بیکارکرد طی دوره) نیز برای شهرهای بزرگ 50 هزار ریال و در شهرهای کوچک 20 هزار ریال خواهد بود.
هرچند سازمان تنظیم مقررات روز گذشته در جوابیه ای این خبرها را تکذیب کرده اما داوود زارعیان، سخنگوی شرکت مخابرات ایران در گفتوگو با «دنیای اقتصاد» میگوید: اگر چنین خبری هم صحت داشته باشد تنها تعرفهها 15 یا 16 درصد افزایش پیدا میکند که با توجه به همکدسازی تلفن ثابت و ضررهایی که مخابرات در این خصوص متحمل شده این تغییر تعرفهها انتظارات مخابرات را برآورده نمیکند.
سخنگوی شرکت مخابرات ایران میگوید: اگر چنین خبری هم صحت داشته باشد تنها تعرفهها 15 یا 16 درصد افزایش پیدا میکند که با توجه به همکدسازی تلفن ثابت و ضررهایی که مخابرات در این خصوص متحمل شده این تغییر تعرفهها انتظارات مخابرات را برآورده نمیکند.
او با اعلام اینکه نمیداند چرا مدتی است بررسی تغییر تعرفه های تلفن ثابت با توجه به وعده های وزیر ارتباطات از دستور کار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی خارج شده، میافزاید: وزیر ارتباطات اعلام میکند که شرکت مخابرات برنامه توسعهای در این خصوص به وزارتخانه ارائه نداده و در این شرایط نباید انتظار افزایش تعرفه را داشته باشد، این در حالی است که مخابرات تمام برنامههای توسعهای خود را تقدیم وزارت ارتباطات کرده است.
اظهارات زارعیان درخصوص برنامههای توسعهای شرکت مخابرات در حالی است که سازمان تنظیم مقررات اعلام میکند هیچ کدام از این برنامههای ارسالی به سازمان تنظیم برنامه توسعهای نبوده چرا که هیچ ضمانت اجرایی نداشته و امضای هیاتمدیره شرکت مخابرات نیز در این برنامهها دیده نشده است.
ادامه مناقشات
تغییر تعرفه تلفن ثابت طی دوماه گذشته به پرمناقشهترین مساله بین وزارت ارتباطات و شرکت مخابرات تبدیل شده است. البته این مناقشه بعد از برکناری ناگهانی کاظم ابراهیمی صدرآبادی از مدیریت شرکت مخابرات ایران، فردی که برخی شنیدهها او را نزدیک به وزارت ارتباطات میدانستند، رنگ دیگری به خود گرفت. حداقل طی یک ماه گذشته اکثر خبرگزاریها پر شده است از انتقادها و جوابیههایی که این دو نهاد برای یکدیگر ارسال میکنند.
زارعیان در خصوص بالاگرفتن انتقادهای وزیر ارتباطات نسبت به برنامههای مخابرات بعد از برکناری ابراهیمی میگوید: مخابرات و وزارت ارتباطات هیچ درگیری با یکدیگر ندارند. ما تنها میخواهیم وزیر ارتباطات براساس وعدهای که داده است و با توجه به پایان همکدسازی مخابرات، تغییر تعرفههای این بخش را تصویب کند.
او تاکید میکند که ثابت ماندن تعرفه تلفنثابت در چند سال اخیر با توجه به رشد قیمت خدمات و سرویسهای مختلف در کشور، باعث وارد شدن ضررهای زیادی به این شرکت شده است. او با اعلام ضررهای وارد شده به شرکت مخابرات بعد از همکدسازی میافزاید: بعد از اجرای این طرح و با توجه به گزارشهای تهیه شده از زمان اجرای این طرح در کشور، درآمد مخابرات بین 10 تا 30 درصد کاهش داشته است. همچنین اگر قرار نیست در این خصوص وزارت ارتباطات دستور به افزایش تعرفههای تلفن ثابت بدهد حداقل میزان تعرفه به سال 82 بازگردد. با این کار دیگر مخابرات هیچ شکایتی نخواهد داشت.
به گفته وی در حال حاضر هزینه قبضهای تلفن برخی مشترکان به قدری پایین است که در هر دوره برای 5 میلیون مشترک قبض صادر نمیشود، چرا که هزینههای تهیه، چاپ و ارسال این قبضها از رقم پرداختی آنها به مراتب بیشتر خواهد بود. براساس اظهارات وی حال حاضر نزدیک به 5 میلیون خط تلفن ثابت در اختیار افراد است که شاید سالی یکبار هم از این خطها استفاده نمیکنند، اما مخابرات برای نگهداری از این خطوط به صورت ماهانه هزینه بالایی را پرداخت میکند. باید سیاستی در نظر گرفته شود تا مخابرات متحمل چنین هزینههای اضافی نشود و بتواند چنین هزینههایی را در بخش توسعه شبکه خود بهکار گیرد.
توسعه زیرساختها برای جبران ضرر
درحالیکه مسوولان شرکت مخابرات ایران طی چند ماه گذشته تمام تلاش خود را برای راضی کردن وزارت ارتباطات به افزایش تعرفه این بخش بهکار بستهاند اما برخی کارشناسان پیشنهاد میکنند که این شرکت نیز مانند اکثر شرکتهای مخابراتی دنیا برای جبران ضرر خود از بخش مکالمه بهتر است روی سرویسها و خدمات ارزش افزوده خود تمرکز کند. به باور این کارشناسان مخابراتی شرکتهای مخابراتی بینالملل در حال حاضر همپای تغییرات در دنیای تکنولوژی و همچنین استفاده روزافزون از شبکههای اجتماعی پیامرسان، به دنبال نوآوری در سرویسهای خود هستند. به باور این گروه وقتی یک اپراتور ثابت تلفن به بهانه همکدسازی صحبت از کاهش درآمد خود میکند و برای خروج از این راه تنها به فکر افزایش تعرفه است، فعالیت و توسعه این بازار را به بیراهه میکشاند.
این کارشناسان تایید میکنند که بهتر است مخابرات به جای تلاش برای افزایش تعرفه تلفن ثابت روی سرویسهای پرمخاطب دیگر مانند اینترنت سرمایهگذاری کند تا از این راه بتواند ضرر خود را در بخش تلفن ثابت جبران کند. همچنین با توجه به نوآوری در دنیای تکنولوژی مخابرات نباید انتظار داشته باشد که خدمتی که همیشه برایش پولساز بوده باز هم برایش سود به دنبال داشته باشد.