معاون برنامهریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات گفت: در جلسه یک ماه پیش با معاون اول رئیس جمهور تقاضای حداقل ۲ میلیارد دلار اعتبار از محل منابع صندوق توسعه ملی برای برزورسانی شبکه مخابرات داشتیم.
برات قنبری در گفتوگو با تسنیم، در ارتباط با نزاع شکل گرفته بین وزارت ارتباطات و شرکت مخابرات ایران به منظور برکناری یکباره مدیر عامل این شرکت و تأثیری که روابط تیره و تار بر صنعت ارتباطات خواهد گذاشت و در نهایت منجر به کاهش درآمدهای دولت از این بخش میشود، اظهار کرد: بحث مخابرات و وزارت ارتباطات نزاع نیست زیرا مخابرات مثل بقیه بخشهای دیگر حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، بازیکن اصلی ماست اما بهتر است این اختلاف نظر را به جای نزاع، اختلاف پدر فرزندی یا اختلاف بین دو برادر بدانیم.
وی این مجموعه را لازم و ملزوم یکدیگر دانست و عنوان کرد: مشکلی که این بین وجود دارد این است که متأسفانه در شیوه واگذاری شرکت مخابرات ایران به نحوی عمل شده که انحصاراتی به وجود آمده و این موضوع مانع گسترش بخش خصوصی واقعی در کشور شده است.
معاون برنامهریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با تأکید بر اینکه وزارت ارتباطات نمیتواند روی گسترش بخش خصوصی حساس نباشد، تصریح کرد: این حساسیتها باعث شده تا برای رفع انحصارات حرف و حدیثهایی پیش آید که البته قابل حل هست.
قنبری گفت: کماکان از مجموعه مخابرات دفاع میکنیم اما یکسری اشکالات مربوط به قانون تجارت در کشور وجود دارد مبنی بر اینکه وقتی 50 درصد به علاوه یک سهم از مجموعهای را داریم به منزله داشتن اختیار تام است و بود و نبود دیگر سهامداران نیز تأثیری ندارد.
او ابراز کرد: ما به عنوان وزارت ارتباطات وظیفه حاکمیتی و توسعه شرکت مخابرات را داریم. در شرایطی که شرکت مخابرات ایران باید بیش از هفت هزار میلیارد تومان برای بازسازی و بروز کردن شبکهاش سرمایهگذاری کند، ما هم انتظاری جز این نمیتوانیم داشته باشیم.
معاون وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه در آخرین جلسهای که حدود یک ماه پیش خدمت معاون اول رئیس جمهور بودیم درخواست تأمین اعتبار برای مخابرات کردیم، اذعان کرد: در این جلسه تقاضای تأمین اعتبار حداقل 2 میلیارد دلاری از محل صندوق توسعه ملی برای بازسازی شبکه مخابرات داشتیم زیرا اگر شبکه مخابرات بروز نباشد تمامی برنامههای توسعهای ما لنگ میماند.
وی خاطر نشان کرد: برنامهریزی ما برای توسعه هم بخش دولتی و هم خصوصی را در بر میگیرد و تنها مسئول برنامهریزی دولتی نیستیم.
معاون وزارت ارتباطات در عین حال درباره اینکه چنین رویکرد تعامل برانگیزی از سمت وزارت ارتباطات میتواند نهایتا به قبول درخواست مخابرات برای افزایش تعرفههای تلفن ثابت منجر شود؟، گفت: تردیدی نیست که تعامل درباره این قضیه به داشتن برنامه توسعه و افزایشی مخابرات مربوط میشود و از نظر ما هم لازم است که این شرکت هفت هزار میلیارد تومان سرمایهگذاری برای بروزرسانی شبکهاش داشته باشد.
او افزود: حداقل اگر طی دو سه سال آینده شبکه را بازسازی نکنیم و از شبکه دیجیتال به سمت IP نرویم، هزینه تمام شده بالا میرود. ما در تکنولوژی هستیم که مردم باید مرتبا افزایش سرعت و کاهش هزینه داشته باشند.
قنبری خاطر نشان کرد: معتقدیم به طور طبیعی هر سال باید سرعت سرویسدهی باید دو برابر شود و از طرفی هزینهها کاهش یابد. قطعا زمانیکه اپراتورها و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با یکدیگر تعامل داشته بانشد، کمیسیون تنظیم مقررات بهترین مرجع کمک به اپراتورهاست.