اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

June 17, 2015
12:44 چهارشنبه، 27ام خردادماه 1394
کد خبر: 71136

مدل مفهومی طرح‌های جویشگر بومی ترسیم می‌شود

شورای راهبری جویشگر بومی ترسیم مدل مفهومی کلان طرح‌های جویشگر، نرم‌افزارهای بومی، قند پارسی و یادگیری الکترونیکی را در دستور کار قرار داد.
نشست شورای راهبری جویشگر بومی با حضور رئیس و اعضای این شورا در محل سازمان فناوری اطلاعات ایران برگزار شد.
 
خسرو سلجوقی رئیس شورای راهبری در این نشست در راستای مدل مفهومی جویشگر، بر یکپارچگی طرح‌های کلان پروژه‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد و گفت: شورای راهبری قصد ترسیم مدل مفهومی کلان طرح‌های جویشگر، نرم‌افزارهای بومی، قند پارسی و یادگیری الکترونیکی را دارد.
 
در این نشست، علیرضا یاری، مجری طرح جویشگر بومی، گزارشی از مدل مفهومی جویشگر و ارتباط آن با طرح نرم‌افزار، عملکرد بودجه‌ای طرح و همچنین روند تسهیل‌سازی فرآیندهای مرکز برای این طرح و میزان پیشرفت آن ارائه کرد.
 
وی با تقسیم‌بندی مدل مفهومی جویشگر بومی به هفت دسته «اقلام، فضای کاربری، الزام‌ها، مزایا، ذی‌نفعان، توانمندی و انگیزه کاربست (انگیزه کاربر)» و زیرمجموعه‌های آن، توضیحاتی درباره دسته‌های یادشده برای حاضران ارائه  کرد.
 
کامبیز بدیع، عضو شورای راهبری جویشگر بومی نیز با بیان اینکه هدف از طراحی جویشگر بومی رقابت با جویشگرهای جهانی نظیر گوگل نیست، گفت: باید مدل کسب‌وکار را براساس اینکه رقیب گوگل نیستیم، طراحی کنیم؛ براین اساس لازم است به سراغ خدمات و سرویس‌هایی برویم که گوگل یا به آن‌ها نپرداخته و یا برای گوگل سودی ندارد که به آن‌ها بپردازد و جنبه محلی دارد.
 
در شورای راهبری مذکور در پاسخ به پرسش احمد طباطبایی از اعضای شورای راهبری جویشگر بومی درباره شمار جویشگرهای بومی و همچنین نحوه تعامل این جویشگرها با یکدیگر، بحث و بررسی شد؛ همچنین با تصمیم حاضران برحمایت از جویشگرهای بومی نیز تاکید به عمل آمد.
 
در نهایت مقرر شد از این‌ پس این حمایت منوط به تهیه و ارائه مدل کسب‌ و کار باشد و مدل‌های کسب‌وکار موتورهای جستجوی «پارسی‌جو» و «یوز» نیز برای ادامه فعالیت به شورای راهبری ارائه شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.