اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

June 26, 2015
15:57 جمعه، 5ام تیرماه 1394
کد خبر: 71443

چرا گوگل از پیروزی یوتیوب در مقابل فیس‌بوک مطمئن است؟

یکی از مدیران ارشد گوگل با برشمردن دو تفاوت مهم یوتیوب با فیس‌بوک، از اطمینان این شرکت نسبت به پیروزی نهایی یوتیوب سخن گفته است.
 
اگرچه میزان مشاهده و آپلود ویدیو در شبکه اجتماعی فیس‌بوک خیره‌کننده است، اما یوتیوب همچنان به عنوان بزرگ‌ترین پلتفرم ویدیویی اینترنت شناخته می‌شود. پیشبینی می‌شود که میزان مشاهده‌ ویدیوهای یوتیوب در سال جاری به هشت میلیارد برسد؛ در حالی که فیس‌بوک نصف این رقم را به ثبت خواهد رساند. 
 
 
ولی بر اساس داده‌های آماری، میزان رشد و تعامل کاربران با ویدیوها در فیس‌بوک بیشتر از سرویس یوتیوب است. اتفاقی که سبب وجود نگرانی‌هایی نسبت به آینده سرویس یوتیوب شده است.
 
اما آیا این نگرانی برای مدیران گوگل به عنوان صاحب یوتیوب نیز جدی است؟ «تورنس بون» (T. Boone) مدیر بخش آژانس‌ فروش جهانی گوگل اخیرا در مصاحبه‌ای نسبت به این نگرانی‌ها واکنش نشان داده است. 
 
وی که از موفقیت و باقی‌ماندن یوتیوب در جایگاه نخست مطمئن است، اعتقاد دارد که دو سرویس یوتیوب و فیس‌بوک کاملا متفاوت هستند. وی در تشریح این تفاوت می‌گوید که یوتیوب به عنوان یک منبع و کتابخانه ویدیویی شناخته می‌شود که کاربران دقیقا می‌دانند چه چیزی را می‌خواهند تماشا کنند (هر چند ممکن است محتوای بیشتری را نیز پس از جستجوی خود پیدا کنند) در حالی که ویدیوهای فیس‌بوک به صورت تصادفی در فید کاربران به نمایش در می‌آید.
 
«بون» از جنبه تبلیغاتی نیز یوتیوب را با فیس‌بوک مقایسه می‌کند. او میگوید: "یوتیوب بهترین و نوآورانه‌ترین پلتفرم تبلیغاتی دنیا را دارد." در سیستم تبلیغاتی TrueView گوگل برای یوتیوب که اصطلاحا مبتنی بر پرش یا Skip است، صاحب تبلیغ تنها برای تبلیغاتی به گوگل پول پرداخت می‌کند که واقعا توسط کاربر مشاهده شده باشد. این ویژگی در سرویس تبلیغاتی فیس‌بوک وجود ندارد.
این دو دلیل سبب شده تا به گفته بون گوگل از موفقیت یوتیوب "مطمئن" باشد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.