اپراتورها

امنیت

اینترنت و شبکه

تلفن همراه

July 1, 2015
12:29 چهارشنبه، 10ام تیرماه 1394
کد خبر: 71598

معاون وزیر ارتباطات ایران از مکاتبه این وزارتخانه با تلگرام برای حل مشکل فنی این اپلیکیشن خبر داد

 
در حالیکه بیش از یک پنجم ترافیک سرورهای تلگرام در دست ایرانی‌هاست، این روزها با اختلالات گسترده‌ای در ایران مواجه شده و برخی مسئولان را سخت پیگیر حل آن کرده است.
 
 
مدت زمانی است که پیام‌رسان مورد علاقه کاربران ایرانی با اختلالات گسترده‌ای در کشور مواجه و وضعیت آن به گونه‌ای شده که عده‌ای صراحتا اعلام کردند این شبکه قرار است فیلتر شود.
 
با این حال سخنگوی وزارت ارتباطات و شخص وزیر پا در گود گذاشت و در برابر تمامی شایعات ایستاد؛ آنها اعلام کردند که تلگرام فیلتر نخواهد شد.
 
در شرایطی که معمولا اختلالات پیام‌رسان‌های موبایلی از دو جنبه قابل بررسی است، باید گفت که یا از داخل کشور برای آنها محدودیت ایجاد می‌شود یا مشکل آنها فنی و از سمت سرور میزبان است.
 
مسئولان داخل کشور عنوان می‌کنند که هیچ محدودیتی برای تلگرام ایجاد نکرده‌اند و از آن جهت که بسیاری از اشخاص دولتی نیز در این شبکه عضویت دارند، در واقع می‌توان باور کرد که محدودیتی از سمت دولت اعمال نشده زیرا در غیر اینصورت حضور دولتی‌ها در این شبکه معنایی نداشت.
 
از طرف دیگر روز گذشته تلگرام در توئیتی رسمی خطاب به کاربران ایرانی که معتقدند این شبکه در ایران کند شده است، گفت: شرکت‌های تأمین کننده اینترنت در ایران دچار محدودیت ترافیک شده‌اند که این موضوع را پیگیری می‌کنیم تا دلیل قطعی مشخص شود.
 
حال در چنین شرایطی معاون وزیر ارتباطات و مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت در گفت‌وگویی با تسنیم، خبر از اقدامی رسمی و جدید توسط این وزارتخانه داد و اظهار کرد: تلگرام خودش مشکل دارد در حالیکه متقاضیان ایرانی آن بسیار زیاد است.
 
وی عنوان کرد: کانتکت لیست موبایل من بالغ بر دو تا سه هزار شماره را شامل می‌شود؛ هر روز که به تلگرام مراجعه می‌کنم تعداد زیادی از این شماره‌ها به تلگرام پیوسته‌اند و همین موضوع نشان می‌دهد که چه استقبالی از این شبکه در ایران است.
 
معاون وزیر ارتباطات در ارتباط با اینکه تلگرام مشکل را بر گردن شرکت‌های اینترنتی ایران انداخته و گفته که مشکل از داخل ایران است، در صورت صحت چنین موضوعی برنامه‌ای برای حل مشکلات این شبکه دارید؟ گفت: نامه‌ای رسمی به تلگرام زدیم و در آن گفته‌ایم که شبکه شما در ایران مشکل دارد، بیایید بنشینیم مشکلات را حل کنیم.
 
خسروی در پاسخ به این سوال که یعنی قرار است برای حل مشکلات این شبکه CDN (شبکه ارائه محتوا) راه‌اندازی کنید؟، گفت: بنا داریم مشکلش را چه به طریق CDN و چه از طرق دیگر حل کنیم.
 
 
به گزارش تسنیم شبکه ارائه محتوا (CDN) مجموعه‌ای از شبکه‌های سروری است که کاربران مناطق متفاوت می‌توانند با استفاده از آن، اطلاعات را دانلود کنند. این نقاط اتصال در دنیا پخش هستند پس هر چه متقاضی یا بازدیدکننده از نظر جغرافیایی به این شبکه نزدیک‌تر باشد، پاسخ سریع‌تری دریافت کرده و مدت زمان دانلود شدن منبع نیز به علت کاهش تأخیر، کمتر می‌شود.
 
هر نقطه اتصال CDN (سرور لبه‌ای یا Edge Server)، محتوای استاتیک سایت مانند CSS/JS و سایر اجزای ساختاری را دریافت می‌کند. اکثر زمان کاربران صرف بارگذاری این محتواها می‌شود پس بسیار منطقی است که ارائه این اجزای ساختاری سایت در نقطه اتصال‌های متفاوت باعث افزایش سرعت بارگذاری سایت شود.
وقتی یک کاربر درخواست دریافت اطلاعات سایت را می‌کند، نزدیک‌ترین سرور به کاربر این محتوای استاتیک را به او ارائه می‌کند. این به معنای کمترین فاصله برای انتقال داده است که در نهایت باعث افزایش سرعت سایت می‌شود.
 
در مجموع مزایای استفاده از CDN شامل 1.بیشتر شدن سرعت سایت و افزایش رضایت بازدیدکنندگان، 2.بهبود وضعیت سئو سایت، 3.کاهش مصرف پهنای باند و ترافیک هاست، 4.افزایش تعداد صفحات بررسی شده در روز توسط روبات‌های جستجوگر و موضوعاتی از این دست است.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.