فناوری اطلاعات

July 9, 2015
7:14 پنجشنبه، 18ام تیرماه 1394
کد خبر: 71778

از وعده تلگرام به ایرانی‌ها تا تلاش برای خرید مخابرات

حوزه فاوای کشور در هفته‌ای که گذشت با اتفاقات مختلفی همراه بود که شاید بتوان مهم ترین آن‌ها را پیدا شدن خریدار برای سهام مخابرات و پیگیری علت کندی تلگرام دانست.
 
سخنگوی مخابرات در گفت‌وگویی درباره خریدار سهام مخابرات تاکید کرد: قیمتی که شرکت توسعه اعتماد مبین برای مزایده سهام 50 درصدی مخابرات در نظر گرفته بود رقم ارزانی به شمار می رود.
 
داود زارعیان بر لزوم تعامل بیشتر دولت با مخابرات تاکید کرده و گفت: شرکت مخابرات از روزی که خصوصی شد مخالفان بسیاری داشت و هنوز هم دارد. با این وجود رویکرد ما رویکرد تعاملی است و حتی در مواردی نیز پا را از این حد فراتر گذاشته و در سال‌های اخیر در تعامل با دولت فراتر از قانون عمل کرده ایم.
 
وی در ادامه درباره دلایل به فروش نرفتن سهم 50 درصدی شرکت توسعه اعتماد مبین اظهار کرد: اینکه چرا این سهام به فروش نرفته از نظرمن به بحث کلان کشور مربوط می‌شود چرا که فضای افکار عمومی طی سال‌های گذشته به سمت و سویی کشیده که خصوصی سازی طرفدار ندارد.
 
اعلام آمادگی برای خرید سهام مدیریتی مخابرات
اما پس از این صحبت‌های زارعیان و در شرایطی که مهلت شرکت در مزایده این شرکت به پایان رسیده بود شرکت شاتل در رسانه‌ها از اعلام آمادگی برای خرید این سهام خبر داده و متذکر شد: در این زمینه درخواست خود را برای وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات ارسال کرده است.
 
نکته ای که در نهایت واکنش مخابرات را به دنبال داشت و در پاسخ به آن سخنگوی مخابرات به ایسنا گفت: درخواستی از ناحیه شاتل برای خرید سهام شرکت مخابرات اعلام نشده است.
 
داوود زارعیان در عین حال بیان کرد: شرکت توسعه اعتماد مبین 30 خرداد ماه آگهی مزایده‌ای را منتشر کرد که طی این آگهی متقاضیان می‌توانستند از چهارشنبه سه تیر ماه تا دوشنبه 8 تیر ماه مراجعه و اسناد مزایده را خریداری کنند و سپس با شرکت در فرآیند مزایده سهام را خریداری کنند اما تا تاریخ تعیین شده کسی مراجعه نکرد و پرونده مزایده موقتا بسته شد.
 
بدهی دولتی ها به مخابرات
همچنین در این هفته مدیرعامل مخابرات استان تهران به ارائه توضیحاتی درباره بدهی تهرانی‌ها به مخابرات پرداخت و عنوان کرد: در این زمینه بیش از 40 تا 45 میلیون تومان بدهی وجود دارد که بخش عمده‌ای از این بدهی‌ها مربوط به نقاطی است که نمی‌توانیم و نباید تلفن آنها را قطع کنیم.
 
علیرضا صیدی در پاسخ به این سوال که آیا به‌طور مشخص منظور او سازمان‌های دولتی و حکومتی به‌شمار می‌ رود، تایید کرد که بخش عمده‌ای از بدهی‌های مخابراتی به این بخش مربوط می‌شود.
 
نرم افزارهایی که خرج روی دست مردم گذاشتند
از دیگر اخبار مهم این هفته خبری بود که از سوی سازمان تنظیم مقررات ارتباطات منتشر شد.
 
در این خبر آمده بود: در پی شکایت تعدادی از مشترکان و در بررسی سیستم صدور صورتحساب اپراتورهای تلفن همراه مشخص شده که هزینه‌های بالایی برای تماسهای بین‌المللی در قبض‌های مشترکین ثبت شده است که بعضی از این تماسها با برخی از کشورهای دورافتاده آفریقایی بوده و مشترکین موظف به پرداخت هزینه آن شده‌اند.
 
معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز درباره درج هزینه‌های تماس بین‌المللی در صورتحساب مشترکان تلفن همراه هشدار داده و تاکید کرد: مشترکان تلفن همراه باید درباره برنامه‌هایی که توسط بدافزارها بر روی گوشی‌هایشان نصب می‌شود و تماس با شماره‌های تبلیغاتی مراقب باشند.
 
غلامرضا داداش‌زاده در توضیح بیشتر این مطلب اظهار کرد: بررسیها نشان می‌دهد که برخی از این تماسها توسط بدافزارهائی بوده که در گوشی‌های تلفن همراه مشترکین نصب شده و به صورت خودکار و بدون اطلاع مشترکین فعال می‌شود و گاهی بالا بودن تعرفه و یا مدت زمان طولانی این نوع از تماسها باعث متضرر شدن مشترکین می‌شود.
 
وعده تلگرام به ایرانی ها
اما طی هفته‌های اخیر به دلیل کندی و اختلالات متعدد تلگرام در ایران این شایعه در میان مردم منتشر شد که وزارت ارتباطات تصمیم به فیلتر این شبکه ارتباطی گرفته است.
 
این خبر در همان روزهای ابتدایی از سوی وزیر ارتباطات تکذیب شد و در ادامه معاون وزیر ارتباطات و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت از نامه‌نگاری با شرکت تلگرام و پیگیری این موضوع خبر داد.
 
در نهایت نیز شرکت تلگرام مسوولیت مشکلات موجود را بر عهده گرفته و در قالب توئیتی خبر داد: ما اشکالات فنی مسیردهی ترافیک در ایران را طی روزهای گذشته برطرف کرده‌ایم؛ بنابراین سرعت تلگرام در این کشور به حالت اولیه بازگشت و اجرای آن سریع شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.