پس از اعلام آمادگی مک دونالد و بنز روزنامه وال استریت ژورنال از مذاکره شرکت اپل با توزیع کنندگان ایرانی برای صادرات محصولات خود به ایران خبرداد.
کمتر از یک هفته بعد از اعلام توافق وین شرکت های خارجی برای ورود به بازار ایران در حال رقابت با یکدیگر هستند.در حالی که انتظار می رفت شرکت های اروپایی موانع کمتری را برای حضور در ایران به دلیل سابقه تجارت،داشته باشند اما ابراز تمایل شرکت های امریکایی بر تعجب همگان افزود.چه آنکه سابقه تجارت و حضور شرکتهای امریکایی در ایران به پیش از پیروزی انقلاب برمی گردد.روزنامه وال استریت ژورنال دراین رابطه نوشت:" توافق هسته ای اخیر بین ایران و غرب ظاهرا پیامدهای دیگری در پی داشته که بخشی از این توافق شامل لغو تحریم ها در زمینه تجارت با ایران است که درها را برای حضور محصولات خارجی در ایران باز می کند."
این روزنامه خبر داده که شرکت اپل در حال مذاکره با توزیع کنندگان ایرانی برای صادرات محصولات خود به ایران است.آنها در عین حال اعلام کرده اند که این گفت و گوها هنوز در مراحل اولیه قرار دارد و موانعی وجود دارد که باید برطرف شود. وال استریت ژورنال البته از این موانعی سخنی به میان نیاورده است.
تابستان سال گذشته بود که بیلبوردهایی در بزرگراههای تهران از ورود گوشی های آیفون به ایران خبر می داد.برخی ها می گفتند این بیلبوردها نتیجه توافق اولیه در لوزان است،اما طولی نکشید که این بیلبوردها از سطح شهر جمع و سپس اعلام شد که این محصول در ایران مجوزی برای تبلیغ ندارد.اگرچه این محصول در ایران از مدتها قبل به صورت قاچاق وارد شده است.همزمان وزارت صنعت،معدن و تجارت اعلام کرد که شرکت اپل در ایران نماینده رسمی ندارد، بنابراین نام و نماد تجاری آن شرکت در ایران قابل استفاده نیست.
اپل چگونه می آید
فعالان بازار موبایل می گویند فعالیت اپل در ایران مشکل ندارد،اگرچه هیچکدام از شرکتهایی که ادعا کرده بودند که نماینده رسمی اپل در ایران هستند، بهطور مستقیم مجوزی ازوزارت صنعت،معدن و تجارت و همچنین شرکت اپل دریافت نکرده بودند.
پس از تحریم، ورود و فروش محصولات برخی از کشورها از جمله آمریکا در ایران ممنوع شده، حتی شرکت Dell هم نماینده رسمی در ایران نداشت. سیاست اپل هم اعطای مجوز نمایندگی در ایران نبوده است. .امابا اعلام توافق وین و استقبال شرکت های خارجی ،شرکت های آمریکایی هم مترصد ورود به ایران شدند.اما مذاکره آنها به معنای ورود سریع به بازار ایران نیست.زیرا قبل از ورود شرکت های غربی به بازار ایران، این کشور باید تبعیت خود از توافق را به اثبات برساند. این روند ممکن است تا سال ۲۰۱۶ ادامه پیدا کند.
ظاهرا این اولین باری نیست که اپل به فکر حضور در بازار ایران افتاده است.این شرکت طی ۲ سال گذشته در انتظار لغو تحریم ها بوده است. یک مقام شرکت اپل گفته بود، با توزیع کنندگان ایرانی در لندن دیدار کرده تا در مورد قراردادهای احتمالی برای صدور محصولات با ایران با آنها گفت و گو کند.
وال استریت ژورنال نوشته است:" هرچند توافق کلی هنوز در این باره به دست نیامده، اما در ماه می ۲۰۱۴ تحریم ها در زمینه فروش تجهیزات مخابراتی مصرفی و نرم افزار به ایران برداشته شده است. بر اساس این گزارش همچنین اپل با مقامات وزارت خزانه داری آمریکا در خصوص فعالیت در ایران مشورت کرده است.اگر همه چیز طبق برنامه ریزی پیش برود، محتمل ترین سناریو این خواهد بود که اپل به جای ایجاد فروشگاه های خود در ایران، خرده فروش هایی در این کشور انتخاب کند که منحصرا محصولات این شرکت را به فروش برسانند."