تالیا در اقدامی زودهنگام، بانک اطلاعات مشترکانش را روی پورتال عمومی خود قرار داد تا شاید از این طریق، تخلفات را کاهش دهد؛ اما این اقدام در جایگاه خودش تخلف محسوب میشود.
ساماندهی سیمکارتهای جعلی یا بینامونشان بهصورت جدی از نیمه دوم سال گذشته در دستور کار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی قرار گرفت و در راستای آن، سه فاز تعریف شد. به گزارش تسنیم، فاز اول مربوط به شناسایی مالکان سیمکارتها از طریق دریافت کد ملی و شناسههای هویتی بود و به گفته وزارت ارتباطات بهصورت کامل اجرائی شد؛ بهعبارتدیگر سیمکارت بیهویت در کشور وجود ندارد اما این به منزله نبودِ سیمکارتهای جعلی نیست؛ زیرا ممکن است افرادی در مرحله اول اطلاعات اشتباه یا جعلی در اختیار اپراتورها قرار داده باشند.
فاز دوم با رویکرد ساماندهی تعداد سیمکارتهای هر مشترک به اندازه ۱۰ عدد در هر اپراتور نیز بهصورت کامل اجرائی شد و فقط کسانیکه پیش از سال ۹۰ اقدام به خریداری بیش از ۱۰ سیمکارت از یک اپراتور کرده بودند، مشمول این طرح نشدند؛ زیرا تا قبل از سال موردنظر محدودیتی برای خرید تعداد سیمکارت وجود نداشت.
فاز سوم که تکمیلکننده این طرح عظیم در کشور است به رفع باگهای حاصل از ساماندهی در فازهای مختلف میپردازد. رویه کار نیز به این شکل است که رگولاتوری سامانهای را برگرفته از دیتابیس اپراتورها در پایگاه خود راهاندازی میکند و مردم میتوانند با یکبار رجوع به آن، مطلع شوند که در هر اپراتور چند سیمکارت به نامشان وجود دارد؛ بنابراین اگر کسی در مرحله ابتدایی اطلاعات اشتباه در اختیار اپراتورها قرار داده باشد، دستش در فاز سوم رو میشود؛ زیرا تمامی مردم میتوانند با اطلاعات هویتی خود که آیتم آن هنوز مشخص نشده، به بررسی وضعیت خود در حوزه موبایل اقدام کنند.
با راهاندازی این سامانه، اگر به فرض، کدملی خود را با یکسری اطلاعات دیگر برای احراز صلاحیت وارد کنید، میتوانید ببینید که آیا کسی با جعل اسناد شما اقدام به ثبتنام سیمکارت کرده است یا خیر. حال با توجه به اینکه فازهای اول و دوم اجرائی و در واقع اطلاعات اپراتورهای موبایل از مشترکانشان کامل شده است، دیتابیس همراهاول، ایرانسل، رایتل و تالیا قادر به شناسایی مشترکان و مالکان سیمکارتهاست.
درحالیکه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در یکی، دو ماه آینده به راهاندازی درگاه شناسایی مالکان سیمکارتها با رویه مشخص اقدام میکند اما اپراتور چراغ خاموش تالیا، در اقدامی زودهنگام نسبت به سایر اپراتورها بستری را برای استعلام خط ایجاد کرده است. «استعلام مالکیت سیمکارت برای مشترکان تالیا» این امکان را میدهد تا هر تعداد سیمکارت در این اپراتور دارید، مشاهده کنید. این سرویس از شما مواردی چون کد ملی یا شماره گذرنامه (برای اتباع خارجی) یا شماره کارت اقامت یا کد اقتصادی شرکت را دریافت و شمارههایی که به نام شماست را نمایش میدهد.
این اقدام درواقع همان رویکرد ساماندهی سیمکارت مد نظر رگولاتوری است؛ اما سناریویی که برای آن در نظر گرفتهشده، تا حدودی میتواند ناقض حریم خصوصی افراد باشد. اگر فرض کنیم اطلاعاتی نظیر کدملی هریک از ما که شناسهای هویتی تلقی میشود، در اختیار فرد دیگری قرار داشته باشد، به راحتی میتواند وارد این سامانه شده و از شمارههای تلفن ما مطلع شود.
درست است که تالیا بهدنبال آگاهسازی مشترکان خود از وضعیتشان بوده، اما حفره موجود، تا حدودی حریم خصوصی افراد را بهخطر میاندازد که امید میرود اصلاح شود.