رگولاتوری

August 21, 2015
11:11 جمعه، 30ام مردادماه 1394
کد خبر: 72818

معاون مرکز ملی فضای مجازی: کاهش میزان شکایت از پیامک‌های تبلیغاتی/ الزام رصد محتوای تبلیغ‌ها

معاون مرکز ملی فضای مجازی گفت: براساس گزارش ارائه شده از سوی وزارت ارشاد، تعداد شکایات مردم به سامانه اعلام شکایات پیامکهای تبلیغاتی، کاهش یافته است.
 
محمدرضا کشاورزی در گفتگو با مهر، با اشاره به اینکه سامانه پیامکی ۱۰۰۰۱۳۱۴ مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد آماده دریافت شکایات درخصوص پیامک های انبوه و تبلیغاتی دریافتی از سوی مشترکان است اظهار داشت: براساس اعلام این مرکز، تعداد اعلام شکایت به این سامانه کاهش یافته است.
 
معاون محتوا مرکز ملی فضای مجازی با بیان اینکه هنوز میزان آشنایی کاربران با نحوه اعلام شکایت در زمینه پیامکهای تبلیغاتی کم است ادامه داد: قرار است به زودی سامانه ای موازی این سامانه طراحی و ارائه شود که به صورت اپلیکیشن بوده و مشترکان در صورت نارضایتی از دریافت پیامکها می توانند موارد را به این طریق به سامانه گزارش دهند.
 
وی با تاکید براینکه براساس گزارشهای ارائه شده به مرکز ملی فضای مجازی، حجم پیامکهای انبوه تبلیغاتی کاهش نیافته است گفت: طبق مصوبه شورای عالی فضای مجازی، رصد محتوای پیامکهای انبوه تبلیغاتی و ارزش افزوده برعهده مرکز رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد گذاشته شده است اما به دلیل عدم همکاری کامل اپراتورهای تلفن همراه و شرکتهای ارائه دهنده خدمات پیامک انبوه، این مرکز تنها به محتوای یک سوم پیامکها دسترسی دارد.
 
دبیر کمیسیون عالی محتوا در مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به برنامه های این کمیسیون برای ایجاد سازوکاری درجهت ساماندهی محتوای پیامکهای تبلیغاتی خاطرنشان کرد: هم اکنون مشترکان نسبت به صحت و سقم بسیاری از پیامکهای تبلیغاتی آگاهی ندارند و باید سازوکاری اندیشیده شود که محتوای پیامکها قبل و بعد از ارسال توسط وزارتخانه های مرتبط مورد نظارت و پیگیری قرار گیرند.
 
وی بر لزوم سرعت بخشیدن به فرآیند اجرای مصوبه ساماندهی پیامکهای انبوه که اواخر سال گذشته در شورای عالی فضای مجازی به تصویب رسید تاکید کرد و گفت: کارگروه ساماندهی پیامکها در وزارت ارشاد متشکل از نمایندگان عضو سازمانهای مرتبط در حال تهیه آیین نامه های مربوط به این موضوع و وضع قوانین و مقررات در این بخش است.
 
مصوبه ساماندهی پیامک های انبوه و خدمات ارزش افزوده اواخر سال گذشته – سال ۹۳ – به تصویب شورای‌عالی فضای مجازی رسید. 
 
طبق این مصوبه وزارت ارشاد موظف شد در کارگروهی با حضور نمایندگان شورایعالی فضای مجازی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت بهداشت، وزارت دادگستری، وزارت کشور، وزارت اطلاعات، دادستانی کل کشور، نیروی انتظامی و سازمان تبلیغات اسلامی، این مصوبه را به مرحله اجرا برساند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.