اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

August 30, 2015
10:46 یکشنبه، 8ام شهریورماه 1394
کد خبر: 72979

قدرت گوگل در تغییر نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری

محققان معتقدند پرطرفدارترین موتور جستجوی جهان به اندازه‌ای قدرتمند هست که کوچکترین نوسانی در الگوریتم محرمانه آن بتواند نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا را دچار تغییر سازد.
 
رابرت اپستاین روانشناس موسسه مطالعات رفتاری و تکنولوژی آمریکا معتقد است رقابت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال آینده به شدت تنگاتنگ خواهد‌بود از این رو با توجه به قدرت و تاثیرگذاری موتور جستجوی گوگل، ممکن است کوچکترین تغییری در نتیجه جستجوهای این موتور بتواند سرنوشت انتخابات را تغییر دهد.
 
وی می‌گوید به همراه گروهی از محققان رفتار رای‌دهندگان مردد را درحالی که در معرض نتیجه جستجوهای تحریف شده قرار داشتند، مطالعه کرده‌اند. با نمایش دادن نتایجی که به شکلی مخفیانه بر یک کاندیدای خاص تاکید داشت، محققان توانستند نظر رای دهندگان را نسبت به این کاندیدا تغییر دهند.
 
در این مطالعه محققان با تغییر در نتیجه جستجوهای گوگل توانستند میزان محبوبیت یک کاندیدا را تنها طی 15 دقیقه جستجو 37 تا 63 درصد افزایش دهند. در این مطالعه 4500 نفر رای‌دهنده مردد از هندوستان و آمریکا حضور داشتند. 
 
سخنگوی گوگل در پاسخ به این خبر اعلام کرد الگوریتم جستجوی گوگل به گونه‌ای طراحی شده‌است که پاسخ های متناسب را ارائه دهد و منحرف ساختن این الگوریتم به نمفع یا ضرر یک فرد می‌تواند اعتماد کاربران را نسبت به درستی نتایج جستجوی این شرکت از خدشه‌دار کند.
 
با این‌همه اپستاین می‌گوید واکنش گوگل بی‌معنی است زیرا ارائه پاسخ‌های مرتبط به پرسش‌های انتخاباتی احتمال تغییر نتایج جستجو‌ها به نفع یک کاندیدا را رد نخواهد‌کرد. وی معتقد است با توجه به اختلاف 3.9 درصدی آرای باراک اوباما در انتخابات 2012 تحریف نتایج یک انتخابات به خوبی در کنترل و توان گوگل است.
 
با وجود اینکه اپستاین مستقیا گوگل را به تحریف نتایج انتخابات متهم نساخته‌است،‌ اما به این نکته اشاره دارد که سوابق تاریخی نشان می‌دهند گوگل در این زمینه تنها نیست. وی به تلاش‌های وسترن یونیون برای تحریف نتایج انتخابات 1876 به نفع کاندیدای مورد نظر خویش، یعنی رادرفورد هایز اشاره کرد. این شرکت از انحصار شبکه تلگراف خود و قراردادی ویژه با اسویشتد پرس استفاده کرد تا تنها اخبار مثبت را درباره این کاندیدا انتشار دهد و به این ترتین هایز با اختلافی ناچیز برنده شد.
 
گوگل به صورت متوسط الگوریتم خود را بیش از روزی یکبار تغییر می‌دهد و اپستاین معتقد است این احتمال وجود دارد که حتی اگر حکومت سه‌نفره آلفابت لری پیج،‌ سرگئی برین و اریک اشمیت در تغییر نتایج یک انتخابات نقش نداشته‌‌اند، ممکن است یک کارمند متخلف بدون اطلاع مدیران شرکت این کار را انجام داده باشد. اپستاین اعتقاد راسخ دارد که گوگل می‌تواند به شکلی بسیار ساده نتایج انتخاباتن در سرتاسر جهان را تغییر دهد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.