سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

September 10, 2015
13:33 پنجشنبه، 19ام شهریورماه 1394
کد خبر: 73226

انویدیا عقیده دارد اپل تی‌وی تهدیدی برای کنسول شیلد محسوب نمی‌شود

شب گذشته اپل از نسل جدید اپل تی‌وی رونمایی کرد که شاید بزرگترین قابلیت جدید آن، اجرای بازی، استفاده از کنترلر حرکتی و اضافه شدن دستیار صوتی سیری است. حال انویدیا اولین واکنش خود را نسبت به رقیب تازه خود نشان داده است.
 
اپل تی‌وی حالا گامی رو به جلو برداشته تا خود را بیش از پیش در اتاق نشیمن مردم جا کند و نیازهای آنها را چه از نظر سرگرمی‌های تلویزیونی و چه بازی‌های ویدیویی برطرف کند. این حرکت اپل به نوعی می‌تواند تهدیدی برای سایر دستگاه‌های مشابه و میکروکنسول‌هایی مثل انویدیا شیلد باشد و به وضوح می‌توان این خطر را در واکنش سریع مقامات انویدیا درست یک روز پس از معرفی اپل‌ تی‌وی جدید حس کرد. مت ووبلینگ، مدیر ارشد انویدیا در بخش شیلد عقیده دارد اپل تی‌وی در مسیری پا گذاشته که انویدیا پیشگام است و به اندازه کافی فضا برای رقابت وجود دارد.
 
ما فکر می‌کنیم این تاییدیه‌ای (اپل تی‌وی جدید و اجرای بازی) برای شاخه‌ی کنسول‌های تلویزیون‌های هوشمند است که ما در آن پیشگام هستیم.
 
شیلد یک ست‌تاپ باکس پیشرفته در مقایسه با اپل تی‌وی است. شیلد از پردازشگر جدید تگرا ایکس‌وان استفاده می‌کند در حالی که اپل تی‌وی از پردازشگر قدیمی A8X بهره می‌برد. از طرفی، شیلد توانایی اجرای بازی با رزولوشن 4K روی تلویزیون‌ها را دارد و همچنین می‌تواند از تکنولوژی ابری برای اجرای بازی با استفاده از سیستم انویدیا گرید بهره ببرد. در سرویس ابری گرید کاربر به ۵۷ بازی بزرگ دسترسی دارد.
 
این در حالی است که شیلد هم دارای ریموت کنترلی است که دستورات صوتی را می‌پذیرد. اندروید تی‌وی، سیستم عامل شیلد داردی ۸۰۰ اپلیکیشن است و انویدیا خود ۱۳۵ بازی را برای شیلد منطبق کرده است. علاوه بر این، ۳۰۰ بازی دیگر نیز از گوگل پلی برای شیلد تطابق‌سازی شده است. انویدیا همچنین بازی‌های سنگین و بزرگی مانند Crysis و Grid را هم به شیلد آورده و همچنین قابلیت استریم مستقیم از پی‌سی به شیلد برای نمایش آن روی تلویزیون را هم محیا کرده است.
 
تمام مشخصات گفته شده از شیلد، شاید روی کاغذ پر زرق و برق باشد، اما خطر اپل تی‌وی به مراتب باید جدی‌تر گرفته شود. انویدیا تا این لحظه اطلاعاتی از فروش شیلد منتشر نکرده، اما می‌توان کاملا انتظار داشت که اپل می‌تواند خیلی راحت و در عرض یک روز به رقم فروش تمامی دستگاه‌های شیلد انویدیا دست پیدا کند و آن را پشت سر بگذارد.
 
اپل تی‌وی با قیمت ۱۵۰ تا ۲۰۰ دلار در ماه اکتبر عرضه می‌شود. این در حالی است که شما برای خرید یک دستگاه شیلد انویدیا باید بیش از ۲۰۰ دلار بپردازید.
 
ووبلینگ در باره  جایگاه اپل در این حوزه می‌گوید:
 
ما بسیار خوشحالیم که اپل تصمیم گرفته در فضایی مشابه حوزه‌ای که وارد شدیم، کار کند. این تصمیم به این معنا است که در حوزه کنسول‌های تلویزیون‌های هوشمند یک نیازی وجود دارد. این باعث می‌شودمخاطبان گیمینگ در تلویزیون‌های هوشمند به میلیاردها نفر برسد. از منظر شیلد، این یک انتخاب برای نسل بعدی تلویزیون‌های هوشمند است. وقتی مخاطبان به بازار مراجعه می‌کنند، بعضی به دنبال انتخاب دستگاهی با سیستم عامل اپل هستند، بعضی هم به دنبال دستگاهی اندرویدی. ما انتخاب بازیکنان اندرویدی هستیم.
 
ووبلینگ به این نکته هم اشاره کرد که شیلد از تکنولوژی وای-فای برای ارتباط با گیم‌پد استفاده می‌کند. درمقابل، اپل تی‌وی از سیری ریموت استفاده می‌کند که دارای حسگر حرکتی و فرمان صوتی است. با این حال، مشهود است که اپلیکیشن‌های گیمینگ برای یک چنین کنترلی محدود است. اپل برای ارتباط ریموت با اپل تی‌وی از اتصال بلوتوث 4,0 استفاده می‌کند که همین امر سبب می‌شود تا سرعت پاسخگویی کنترلر در حرکت‌های سریع، برای مثال بازی‌های مبارزه‌ای کافی نباشد و با مشکل مواجه شود.
 
تمام این صحبت‌ها نشان می‌دهد که انویدیا هم نسبت به حرکت اپل نگرانی‌هایی دارد. اپل منبع بزرگی از بازی‌های شاخص موبایلی در اپ‌استور خود دارد و اگر بتواند از این پتانسیل خود استفاده کند و آنها را به سمت اپل‌ تی‌وی روانه کند، تهدید بسیار بزرگی برای انویدیا و تمام کمپانی‌هایی می‌شود که میکروکنسول تولید می‌کنند.
 
نظر شما در این مورد چیست؟ آیا حاضر به خرید یک اپل تی‌وی برای بازی در اتاق نشیمن می‌شوید یا یک شیلد انویدیا؟  یا اصلا همه این‌ها را بیخیال می‌شوید و سراغ پلی‌استیشن و ایکس‌باکس می‌روید؟
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.