وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد: در پی وقوع حادثه دردناک منا اقدامات ویژه ای برای رفاه حال حجاج بیت الله الحرام، توسط این وزارت خانه انجام شد.
در پی وقوع حادثه دردناک منا و به منظور رفاه حال حجاج بیت الله الحرام، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تمهیدات ویژه ای برای حادثه دیدگان این واقعه اسفبار در نظر گرفت.
مهندس معدنی پور، مدیرکل کنترل و هماهنگی مدیریت شبکه و مهندسی عملیات سوئیچ شرکت ارتباطات زیرساخت دراین خصوص گفت:با توجه به این حادثه ناگوار ترافیک تلفنی بین ایران و عربستان با افزایش رو به رو شد به گونهای که حجم ترافیک خروجی دو صفر به مقصد کشور عربستان در روزهای دوم مهر (عید قربان) و سوم مهر با افزایش چهار برابری به ترتیب به ۷۲۷۴۶۵ و ۶۵۴۸۸۱ دقیقه رسید .
وی ادامه داد: با توجه به پیش بینی های لازم و تشکیل کمیته های ویژه در شرکت ارتباطات زیرساخت و همکاری اپراتورهای همراه کشور برای حفظ پایداری کیفیت ارتباطات در بالاترین سطح، تمامی درخواستها به مقصد عربستان با استفاده از تمامی ظرفیت های ارتباطی کشور و ظرفیتهای مسیر های بین الملل با موفقیت برقرار شد.
مدیرکل کنترل و هماهنگی مدیریت شبکه و مهندسی عملیات سوئیچ شرکت ارتباطات زیرساخت در خصوص راهکارهای شرکت ارتباطات زیرساخت برای تسهیل ارتباط زائران در این ایام گفت: امسال همانند سال های گذشته این شرکت ظرفیت های مستقیم و ترانزیتی خود را با اپراتورهای کشور عربستان افزایش داد و علاوه بر مسیرهای مستقیم، شمار اپراتورهای ترانزیتی را به ۱۰ شرکت افزایش داد و همزمان کیفیت ارتباطات شرکتهای ترانزیتی نیز تحت کنترل و پایش ویژه قرار گرفته است.
همچنین براساس ترافیکسنجی انجام شده بیشینه ASR ترافیک صادره ۴۵ درصد ثبت شد و متوسط زمان مکالمات (ACT) در حدود ۲ دقیقه بوده است.
مدیرکل کنترل و هماهنگی مدیریت شبکه و مهندسی عملیات سوئیچ شرکت ارتباطات زیرساخت، افزود: بیشترین ترافیک حجاج ایرانی از طریق شبکه تلفن همراه اول بوده است که حدود ۵۸ درصد کل ترافیک را تشکیل میدهد و پس از آن شبکه ایرانسل ۲۱ درصد، شبکه تلفن ثابت استانها ۱۸ درصد و شبکه اپراتورهای رایتل و تالیا نیز ۳ درصد ترافیک حجاج را به خود اختصاص دادهاند.
از طرف دیگر، اپراتورهای تلفن همراه هم، با درک درست شرایط و دغدغه هموطنان درگیر در این حادثه، هر یک تسهیلات ویژه ای برای حجاج در نظر گرفتند.
بر این اساس، توسط همراه اول، کلیه خطوط دائمی قطع شده حجاج بابت بدهی، وصل شد و سقف مبلغ استفاده از تلفن همراه برای حجاج به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش یافت. بدین صورت که با ارسال پیامکی از حجاج درخواست می شود مبلغ استفاده از خط خود را در سه سطح «۵۰۰ هزار»، «یک میلیون» و «یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان» اعلام کنند. حجاجی که مبلغ سقف را اعلام نکنند، سقف استفاده از تلفن همراهشان همان مبلغ تضمین پرداخت عادی خواهد بود.
همچنین برای اطلاع از آخرین وضعیت کارکرد، هر روز پیامک اطلاع رسانی صورت حساب برای آنان، ارسال می شود.
کریم بیگی مدیر روابط عمومی اپراتور دوم نیز در این زمینه گفت: اپراتوردوم نیز از طریق دو نماینده مستقر در بعثه به حجاج خدمت رسانی می کند و اگر سیم کارت مشترکی به هر دلیلی سوخته، مفقود یا به سرقت رفته باشد همانجا سیم کارت جایگزین را بلادرنگ ارایه می کند و هرگونه مشکل حجاج در حوزه ارتباطی، توسط نمایندگان ایرانسل در عربستان پیگیری می شود.
وی در عین حال از راهکار این اپراتور جهت تسهیل ارتباط حجاج خبر داد و اظهار داشت: با توجه به اختلال اپراتورهای عربی به علت افزایش حجم مکالمات، راهکار ارتباطی با ثبات تری در نظر گرفته شد و در توافق با هر ۳ اپراتور فعال در عربستان ارایه سرویس دیتا به حجاج عملیاتی شد.
مدیر روابط عمومی اپراتور دوم افزود: تاجای ممکن اختلالات به اپراتورهای عربستان اعلام و جهت رفع مشکلات از آنها پیگیری هم صورت می گیرد.
ضمن اینکه شرکت رایتل نیز با ارایه سیمکارت ویژه به زایرین حج تمتع اعلام کرد پایین ترین نرخ تعرفه حج را ارایه داده است.