شماری از نمایندگان باتوجه به هزینه سنگین مکالمات رومینگ ایام فاجعه <منا> خواستار بخشودگی بدهی حجاج شدهاند
هزاران شهروند ایرانی، همه لحظهها و ساعتهای سخت فاجعه «منا» را پای تلفن سپری کردند. آنها با ذهنی پر از تشویش و اضطراب، چشم و گوش خود را به خطوط تلفن و اینترنت دوخته بودند به امید یافتن سرنخ و نشانهای از سرنوشت عزیزان سفرکردهشان. به این صورت در این روزهای جانکاه، تلفن و وسایل ارتباطی برای خانواده زائران، حکم یک ناجی را داشت.
گزارش وزارت ارتباطات از ازدحام و هجوم بیسابقه هموطنان به شبکههای ارتباطی در روزهای بحرانی «منا» حکایت میکند. طبق این گزارش در آن روزها بیش از 11 میلیون مکالمه و تماس از ایران با عربستان برقرار شده بود و 3 اپراتور تلفن همراه کشورمان با آزمونی سخت روبهرو شده بودند. گفته میشود اکنون هزینه بالای رومینگ تلفنهای همراه آنان باری بر دوش خانوادههای مصیبتدیدهشان نهاده است.
در همین راستا برخی از نمایندگان پیشنهادکردند که اپراتورهای تلفن همراه کشور باید تمهیداتی را برای خانوادههای جانباختگان حادثه منا در نظر بگیرند. حال این سؤال مطرح است که در این شرایط اپراتورهای تلفن همراه کشور چه تسهیلات ویژهای برای حاجیان و خانوادههای جانباختگان حادثه منا در نظر بگیرند.
درخواست تمهیدات ویژه
محمدرضا خانمحمدی، عضو کمیسیون صنعت و معدن معتقد است همه دولتها برای شهروندانی که در سایر کشورها دچار مشکل و عسر و حرج میشوند، تسهیلات و تمهیداتی ویژه مانند شارژ رایگان تلفن همراه در نظر میگیرند. خانمحمدی میگوید: اپراتورها نباید در این شرایط صرفاً به فکر منافع خود باشند و باید تسهیلاتی را برای خانوادههای جانباختگان در نظر بگیرند، چرا که خانوادهها در این شرایط بهاندازه کافی دچار اضطراب و نگرانی هستند و به نوعی داغ سنگینی را بر دوش میکشند. بنابراین باید از برخی دغدغههای آنان مانند هزینههای رومینگ تلفن همراه حاجیان کاست.
نماینده مردم زنجان میافزاید: باید با توجه به حادثه پیش آمده حتی اپراتورها برای سایر حجاجی نیز که در سلامت بهسر میبرند تسهیلات ویژهای در نظر بگیرند تا خانوادههای آنان بتوانند کماکان ارتباط خود را با حاجیان خود تا بازگشت به وطن حفظ کنند.
حسین گروسی عضو دیگر کمیسیون صنعت و معدن نیز معتقد است خانوادههای حجاجی که در حادثه منا فوت شدند بهاندازه کافی داغدار هستند و هزینههای رومینگ باری بر دوش خانوادههای آنها به شمار میرود. نماینده مردم شهریار به «ایران» میگوید: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باید با نمایندههای اپراتورهای تلفن همراه جلسهای ترتیب دهد و برای این تعداد نفراتی که در حادثه منا فوت شدند، تسهیلات ویژهای در نظر بگیرد.
بالا بردن ودیعه از سوی اپراتور اول
به دلیل حادثه منا ارتباط خانوادههای ایرانی با حجاج از طریق شبکه تلفن همراه افزایش یافت و فقط در دو روز اول این حادثه حجم ترافیک ارتباط با عربستان 4 برابر افزایش پیدا کرد و به بیش از 700 هزار دقیقه در روز رسید. در این میان بیشترین حجم ترافیکی به همراه اول (58 درصد) اختصاص یافت در صورتی که گفته میشود در همان دو روز اول روزانه بیش از ۵۰۰ هزار دقیقه مکالمه فقط در شبکه بینالملل این اپراتور مبادله شده و افزایش سه برابری نسبت به روزهای قبل داشته است.
در این حادثه ایرانسل با 21 درصد، رایتل و تالیا با 2 درصد و تلفن ثابت با 18 درصد حجم ترافیک را به خود اختصاص دادهاند. همچنین شرکت ارتباطات زیرساخت اعلام کرد: از ابتدای ایام حج تا چند روز بعد از حادثه منا یازده میلیون و 462 هزار دقیقه مکالمه بین ایران و عربستان از مسیر دوصفر بین الملل ارتباط برقرار شده است. بر همین اساس حجم ترافیک صادره به عربستان شش میلیون و 429 هزار دقیقه و حجم ترافیک وارده از مسیر مستقیم عربستان پنج میلیون و 33 هزار دقیقه بوده است.
با توجه به حجم بالای تماسهای صورت گرفته با حجاج، به گفته اپراتورها تسهیلات ویژهای مانند شارژ سیم کارت، برقراری ارتباط پیامکی از طریق دیتا به صورت رایگان و بالا بردن هزینه ودیعه برای رفاه حال حجاج ایرانی در نظر گرفتهاند. در این باره امیر کیهان مدیر روابط عمومی همراه اول درباره تسهیلات در نظر گرفته شده برای مشترکان خود میگوید: از سوی همراه اول، تمامی خطوط دائمی قطع شده حجاج بابت بدهی وصل شد و سقف مبلغ استفاده از تلفن همراه (ودیعه) برای حجاج به یک میلیون و 500 هزار تومان افزایش یافت. بدین صورت که با ارسال پیامکی از حجاج درخواست شد مبلغ استفاده از خط خود را در سه سطح «500 هزار»، «یک میلیون» و «یک میلیون و 500 هزار تومان» اعلام کنند. حجاجی که مبلغ سقف را اعلام نکنند، سقف استفاده از تلفن همراهشان همان مبلغ تضمین پرداخت عادی خواهد بود.
آرش کریم بیگی مدیر سابق روابط عمومی اپراتور دوم (ایرانسل) نیز به «ایران » میگوید: ایرانسل در پی حادثه منا تخفیف ویژهای برای حجاج در نظر گرفت و سیم کارت مشترکانی را که موجودی آنها صفر بود ، شارژ کرد. وی میافزاید: همچنین اگر در این حادثه به هر دلیلی سیم کارت ایرانسل حجاجی سوخته یا مفقود یا به سرقت رفته بود، نمایندههای اپراتور دوم که در عربستان حضور دارند، سیم کارت جایگزین را فوری به حاجیان تحویل میدادند.
کریم بیگی میگوید: با توجه به اختلال اپراتورهای عربی به علت افزایش حجم مکالمات، راهکار ارتباطی باثباتتری در نظر گرفته شد و در توافق با هر 3 اپراتور فعال در عربستان ارائه سرویس دیتا به حجاج عملیاتی شد و ضمن هماهنگی با سه اپراتور عربستانی برای رفع اختلالها تا جایی که ممکن بود توانستیم ارتباط حجم بالای خانوادهها را با حجاج از طریق پیامک برقرار کنیم. بنابراین حجاج با اینترنت رایگان به جای مکالمه صوتی از طریق اپلیکیشنهای پیام رسان به خانواده هایشان در ایران پیامک فرستاده و ارتباط برقرار کردند.
سید مجید صدری مدیر عامل اپراتور سوم (رایتل) نیز با بیان اینکه بعد از اتمام مراسم حج و بازگشت تمام زائران به ایران گزارش کاملی ارائه خواهیم کرد، میگوید: اپراتور سوم نیز سعی کرد در حادثه منا در مدت زمانی که از سوی اپراتورهای عربی اختلال بهوجود آمده بود ارتباط حجاج را با خانوادههایشان با ارسال پیامک و ارتباط اینترنتی برقرار کند. از سوی دیگر هزینه را 30 تومان کمتر از سایر اپراتورها برای مشترکان خود حساب کرد.
شارژ رایگان سیم کارتها
البته شنیدهها حاکی از آن است که اپراتورهای تلفن همراه، هزینههای تلفن همراه و رومینگ جانباختگان حادثه منا را شامل بخشودگی و صفر کردهاند. در این باره با روابط عمومیهای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، شرکت زیرساخت و اپراتورهای تلفن همراه تماس گرفتیم که همه از بخشودگی و صفر شدن بدهیهای تلفنهای همراه حاجیان جانباخته، اظهار بیاطلاعی کردند و گفتند که به حوزه اپراتورهای تلفن همراه مربوط میشود، چرا که اپراتورها در دست بخش خصوصی است و آنها در این زمینه دارای اختیار تام هستند، ولی یک منبع آگاه به «ایران» میگوید: تمام سیم کارتهای حاجیانی که شارژ آنها صفر بوده به صورت رایگان شارژ و بدهیهای جانباختگان نیز صفر شده است.
امیدواریم شنیدههای ما واقعیت داشته باشد و از سوی اپراتورهای تلفن همراه، سیمکارتها به صورت رایگان شارژ و بدهیها صفر شده باشد و اگر چنین تمهیداتی نیز از سوی اپراتورهای تلفن همراه برای خانوادههای جانباختگان حادثه منا در نظر گرفته نشده است، تسهیلاتی مانند صفر کردن بدهی را برای جانباختگان در نظر بگیرند تا باری از دوش خانوادههای داغدیده برداشته شود.