باید گفت در واقع در حال حاضر هند یکی از گرانترین کشورهای دنیا برای خرید iPhone 6S است. اما چرا باوجود سیاستهای دو سال گذشته اپل مبنی بر ارائه قیمت متعادلتری از آیفون در بازار هند، همچنان این گوشی در این بازار بسیار گران است.
در واقع شاید امکاناتی نظیر لمس سهبعدی یا Live Photos از این گوشی یکی از بهترین گوشیهای دنیا را ساخته باشد اما مشکل آن است که هزینهای که برای خرید این گوشی همراه در هند باید پرداخت کنید معادل رفتن به یک تعطیلات آخر هفته در هند است. باید گفت که در واقع در حال حاضر هند یکی از گرانترین کشورهای دنیا برای خرید iPhone 6S است. اما چرا بهرغم سیاستهای دو سال گذشته اپل مبنی بر ارائه قیمت متعادلتری از آیفون در بازار هند، همچنان این گوشی در این بازار بسیار گران است.
روپیه ضعیف شده است
روپیه به نسبت زمانی که آیفون 6 به بازار معرفی شد مقداری ضعیفتر شده است. با توجه به آنچه که بانک مرکزی هند اعلام کرده است در اکتبر سال 2014 نرخ برابری دلار و روپیه 61/ 61 بود است که در اکتبر 2015 این مقدار به 74/ 65 رسیده است که به معنی پایینتر آمدن ارزش روپیه نسبت به دلار است. بهطور کلی این آمار سقوط 2/ 6 درصدی را برای روپیه هند نشان میدهد. بر این اساس قیمت یک دستگاه گوشی iPhone 6S بهطور میانگین 7/ 13 درصد بیش از یک دستگاه iPhone 6 تمام میشود.
مقاومت در برابر تغییرات
گرچه در زمان تغییر ارزش روبل در روسیه اپل سیاستهایی را متناسب با شرایط تحریمی در روسیه پیادهسازی کرد تا بتواند در بازار روسیه حضور پایداری داشته باشد اما ظاهرا قرار نیست اپل در هند کار مشابهی انجام دهد. به عقیده کارشناسان روپیه از تغییرات به نسبت کمتری در مقابل با روبل برخوردار است و به همین دلیل اپل نیازی به ایجاد تغییرات در خصوص سیاستهای قیمتگذاری خود در هند نمیبیند.
مالیات بیشتر
براساس مصوبات پارلمان هند که در جلسه فوریه سالجاری با حضور وزیر دارایی هند برگزار شد، مالیات اخذ شده برای واردات دستگاههای دیجیتال مثل تلفن همراه یا تبلتها از 6 درصد به 5/ 12 درصد افزایش یافت.
این مساله سهم بسزایی در افزایش قیمت آیفون 6 اس دارد و باید گفت که دولت نیز خود یکی از مقصران اصلی گران شدن این دستگاه در هند است.
تجارت الکترونیکی
iPhone 4S در نوامبر سال 2011 به قیمت 44500 روپیه وارد بازارهای هند شد و برای یکسال تا زمان معرفی iPhone 5 بهصورت ثابت با همان قیمت فروخته شد. اما شرایط در خصوص این محصول جدید اپل تا حد زیادی متفاوت است و این محصول در فروشگاههای اینترنتی مختلف به قیمتهای مختلفی به خریداران عرضه میشود.
حفظ جایگاه
اپل گرچه دغدغه توسعه فروش را همواره در سر دارد، اما نمیخواهد که جایگاه آیفونهای خود را عنوان ابزارهایی که در نزد بسیاری از کاربران بهعنوان کالایی به نسبت لوکس به حساب میآید را از دست بدهد و شاید از این بعد چندان تلاشی را نیز برای کاهش قیمت یا تثبیت آن در بازار از خود بروز ندهد. این استراتژی است که سایر برندها در زمان ارائه محصولات پرچمدار خود نیز همواره از خود نشان دادهاند که نمونه بارز و آخر آن را میتوانیم درخصوص محصول جدید سامسونگ یعنی Galaxy S6 ببینیم.
فاصله قیمتی آیفونهای قدیم و جدید
به هر صورت باید توجه کنیم با توجه به مدلهای متعدد عرضه شده آیفون تاکنون اپل توانسته است طیف وسیعی از محصولات را با قیمتهای متعدد روانه بازار کند تا به این ترتیب بتواند تا حد امکان برای هر نوع سلیقه و توان خرید نوعی آیفون را در سبد عرضه خود داشته باشد. استراتژی کلیدی اپل همواره این بوده است که فاصله قیمتی بین جدیدترین محصول خود و محصولات قدیمی را بالا نگه دارد.