رگولاتوری

October 28, 2015
12:18 چهارشنبه، 6ام آبانماه 1394
کد خبر: 74048

پاسخ معاون رگولاتوری به گلایه‌های کاربران: اینترنت ایران فعلا مشکل خاصی ندارد

معاون نظارت سازمان تنظیم مقررات رادیویی معتقد است: در حال حاضر مشکل خاصی در شرکت‌های ارائه‌کننده اینترنت وجود ندارد و لازم است اگر فردی احساس مشکل می‌کند از طریق سامانه 195 مشکل خود را پیگیری کند.
 
غلامرضا داداش‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به این سوال که کاربران متعددی در کشور نسبت به خدمات ارائه شده از سوی شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت گلایه داشته و معتقدند کیفیت این خدمات مناسب نیست، اظهار کرد: از نظر ما هیچ مشکل خاص و حادی در این زمینه وجود ندارد و به تازگی کمیته‌ای در سامانه 195 تشکیل شده تا حتی در مواردی که مردم از پاسخی که به شکایات آنها داده می‌شود قانع نشدند جلسه‌ای حضوری با نمایندگان اپراتورها و شرکت‌ها برگزار شده و نسبت به توجیه فرد منتقد عمل کنند.
 
معاون نظارت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی همچنین اظهار کرد: قطعا در حال حاضر اینترنت کشور در بهترین شرایط نیست، اما طبق آنچه در پروانه شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات وجود دارد و آنچه در نظرسنجی‌های ما صورت می‌گیرد مشکل حاد و خاصی وجود ندارد.
 
وی با تاکید بر این‌که ملاک سازمان تنظیم مقررات ارتباطات در بیان این نکات نظرسنجی‌های مختلفی که بر روی رضایت مشترکان صورت گرفته، متذکر شد: به زودی قرار است نتایج آماری و علمی نظرسنجی‌های صورت گرفته منتشر شود.
 
حجم خوری‌ها عمومی نیست
 
داداش‌زاده در ادامه‌ی صحبت‌های خود در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که یعنی سازمان تنظیم مقررات اکنون شکایات مردمی که از به پایان رسیدن سریع حجم خود گلایه دارند را غیرمنطقی می‌داند، توضیح داد: چنین اتفاقی به صورت عمومی رخ نمی‌دهد و لازم است هر شکایتی به صورت موردی بررسی شود.
 
وی ادامه داد: نمی‌توان براساس نظراتی که پای دو خبر گذاشته می‌شود حکم کلی صادر کرد. برهمین اساس باید هوشیار باشیم. این‌که اکنون برخی رسانه‌ها مطرح می‌کنند که حجم کاربران خورده می‌شود امری است که می‌تواند دلایل بسیار متعددی داشته باشد. از سوی دیگر این موضوع حالت اپیدمی پیدا نکرده و باید افرادی که با چنین مشکلی مواجه هستند را به‌طور نمونه‌وار مورد بررسی قرار داد.
 
معاون نظارت سازمان تنظیم مقررات ارتباطات همچنین اظهار کرد: طی روزهای گذشته به دلیل اختلالاتی که در چند درگاه بین‌المللی اینترنت ایجاد شده بود، به‌طور عمومی اینترنت کشور با مشکلاتی همراه شد که در این زمینه اطلاع‌ رسانی‌های کافی صورت گرفت. اکنون هم بحث همین‌طور است اگر موردی حالت اپیدمی پیدا کند قطعا در خصوص آن پیگیری‌های لازم با اطلاع‌رسانی کافی صورت خواهد گرفت.
 
وی در ادامه به پیامک‌های تبلیغاتی اشاره کرد و گفت: به‌طور مثال ممکن است شما بگویید که مردم از محتوای پیامد‌های تبلیغاتی ناراضی هستند، اما به هرحال باید توجه داشت که ممکن است محتوای این پیامک‌ها به‌طور سلیقه‌ای با مزاج عده‌ای سازگار نبوده باشد، اما به‌طور کلی این پیامک‌ها و محتوای آنها در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد بررسی قرار می‌گیرد و ما نباید نظرات سلیقه‌ای افراد را ملاک قضاوت قرار داده و بازار رقابت کشور را بهم بریزیم.
 
ارائه نرم افزارهایی برای بررسی حجم مصرفی
 
داداش‌زاده با بیان این‌که در آینده نزدیک وضعیت سامانه 195 در سه ماهه دوم سال جاری اعلام شده و میزان شکایات مردم در بخش‌های مختلف رسانه‌ای می‌شود، اظهار کرد: طی ماه‌های گذشته بخشی از مشکلاتی که وجود داشته برطرف شده و به عنوان مثال در خصوص سرعت تا حد زیادی مشکلات ما حل شده است از سوی دیگر در آینده نزدیک مردم می‌توانند به واسطه نرم‌افزارهایی که ارائه می‌شود مقدار مصرفی و حجم خود را نیز بررسی کنند.
 
معاون نظارت سازمان تنظیم مقررات ارتباطات در بخش دیگری از صحبت‌های خود یادآور شد: اما باید به یک نکته هم توجه داشت، این‌که سرویسی که مشترک خریداری می‌کند، در کیفیت خدمات و رضایت او تاثیر بسزایی دارد، چرا که نمی‌توان انتظار داشت که به عنوان مثال فرد اینترنت 128 خریداری کند و انتظار داشته باشد سایت‌های سنگین به سرعت دانلود شوند.
 
تعهد پرداخت SLA از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت
 
داداش‌زاده همچنین به مشکل اشتراک یک به هشت پهنای باند اشاره کرد و گفت: اکنون دیگر چنین بحثی وجود ندارد و شرکت‌ها پهنای باند تضمین‌شده به کاربران خود ارائه می‌کنند از سوی دیگر اخیرا مصوباتی داشته‌ایم که براساس آنها شرکت ارتباطات زیرساخت کشور نیز موظف شده بحث SLA را رعایت کنند. بنابراین تمامی ارائه کنندگان خدمات اینترنت موظف به ارائه و رعایت SLA به مشترکان خود هستند.
 
معاون نظارت سازمان تنظیم مقررات رادیویی در پایان صحبت‌های خود در خصوص اولویت‌های این سازمان برای رسیدگی به وضعیت اینترنت و ارتباطات کشور اظهار کرد: اکنون یکی از بحث‌های مهم ما در خصوص اپراتورهای تلفن همراه بحث پوشش آنهاست که باید در این زمینه فعالیت‌های متعددی صورت بگیرد. نکته‌ی دیگر بحث کیفیت سرویس‌هاست که اکنون این مساله به عنوان دومین اولویت ما مدنظر قرار دارد.
 
او ادامه داد: در وهله سوم نیز مسائل توسعه‌ای مورد توجه است چرا که هنوز در حوزه توسعه 3G و 4G به نظر می‌رسد سرعت کافی وجود ندارد. در خصوص اینترنت ثابت هم همچنان یکی از مشکلات ما بحث توسعه مناطق بسیار دور است چرا که همچنان در نقاط روستایی ممکن است دسترسی به اینترنت میسر نباشد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.