شرکت مخابرات ایران اعلام کرد: با اجرای طرح یکسان سازی کدهای ارتباطی و تغییر ساختار تعرفه ای، نرخ مکالمات تلفن ثابت به کمتر از تعرفه های سال ۸۲ رسیده است.
موضوع نرخ مکالمات تلفن ثابت بار دیگر محل مناقشه شرکت مخابرات ایران و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی شده است.
مدیرکل حقوقی رگولاتوری روز گذشته اعلام کرد که ادعای شرکت مخابرات ایران درباره عدم افزایش تعرفه تلفن ثابت از سال ۱۳۸۲ درست نبوده و تعرفه تلفن ثابت از سال ۸۲ تاکنون دوبار افزایش یافته است.
همایون علی حسینی گفت: از اسفند سال ۹۰ تعرفههای شرکت مخابرات به ازای هر پالس از ۴۴.۷ ریال به ۵۱.۰۳ ریال یعنی حدود ۱۴درصد افزایش پیدا کرد. پس از اجرای هم کدسازی شمارههای تلفن ثابت نیز برای جبران هزینهها، تعرفههای تلفن ثابت در استانهای هم کد شده از ۵۱.۰۳ ریال به ازای هر پالس به ۵۸.۷۱ ریال حدود ۱۵درصد افزایش یافت.
در این باره شرکت مخابرات ایران در پاسخ به این اظهارات واکنش نشان داد.
شرکت مخابرات ایران اعلام کرد: حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور در بخش تلفن ثابت از ابتدای سال ۸۲ تاکنون دوبار افزایش تعرفه را در ظاهر به چشم دیده، اما در مجموع با اجرای طرح همکدی و تغییر ساختار تعرفه ای، به تعرفه های کمتر از سال ۸۲ رسیده است. لذا ادعای مطرح شده توسط مدیرکل حقوقی رگولاتوری صحیح نیست.
مخابرات در این اطلاعیه آورده است: در سال ۱۳۸۲ تعرفه های مخابراتی در شورای اقتصاد تصویب و ابلاغ شد؛ در حالی که در ۱۲ سال گذشته تعرفه ها و خدمات در بخش های مختلف از ۵ تا ۲۰ برابر افزایش پیدا کرده است. بعد از ده سال در سال ۱۳۹۲ کمیسیون تنظیم مقررات، تعرفه های مخابراتی را تغییر داد؛ اما با ورود دکتر واعظی به وزارت ارتباطات، تعرفه های جدید، حالت اجرایی پیدا نکرده و به جای آن طرح تغییر ساختار تعرفه ها مصوب شد.
همچنین در طرح تغییر ساختار تعرفه ها، پالس محوری به ثانیه محوری تبدیل و در ادامه با اجرای طرح هم کدی، کدهای داخل استانی در کل کشور، حذف و تعرفه یک دقیقه مکالمه درون استانی به مبلغ ناچیز ۳۰ ریال کاهش یافت که در نتیجه آن در استان های کوچک ۸ درصد و در استان های بزرگ تا ۳۰ درصد کاهش درآمد در حوزه تلفن ثابت ایجاد شد.
البته پس از پایان طرح هم کدسازی در آبان ماه ۱۳۹۳، گزارش مالی از مجموعه اقدامات انجام شده، تقدیم وزرات ارتباطات شد و لذا در حال حاضر بر خلاف ادعای مطرح شده، نه تنها افزایش تعرفه در حوزه تلفن ثابت نداریم، بلکه شاهد کاهش تعرفه هم بوده ایم.
در مورد خدمات ارزش افزوده نیز باید دانست که در کشور ما دست اپراتورها برای ارائه خدمات ارزش افزوده باز نیست؛ زیرا حاکمیت وارد بحث تعرفه و قیمت گذاری خدمات می شود که این امر صرفه اقتصادی را از اپراتور می گیرد. درست است که بخشی از درآمد مخابرات باید از خدمات ارزش افزوده باشد، اما باید بدانیم که در دنیا قیمتگذاری در بخش خدمات ارزش افزوده، توافقی است. همچنین از نظر قوانین کشور ما نیز خدمات ارزش افزوده تلفن ثابت باید قابلیت ارائه و اجرائی شدن را داشته باشند که در بسیاری از موارد این قابلیت وجود ندارد. ضمن اینکه در خوشبینانه ترین حالت، درآمد خدمات ارزش افزوده کمتر از ۳۰ درصد است.
مخابرات تاکید کرد: پس از خصوصی شدن مخابرات، برغم تمام مشکلات مالی ناشی از عدم افزایش تعرفه ها ، ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار خط تلفن ثابت، ۳۰ میلیون خط تلفن همراه و چهار میلیون پورت ADSL واگذار شده که نسبت به رقم ۴ سال قبل از خصوصی شدن، رقم بالاتری است.