بازار فناوری اطلاعات ایران مملو از برندهای متنوعی است که هرکدام سهمی از میزان تقاضا را در بازار به خود اختصاص دادهاند. گرچه تا دو سال قبل به دلیل تحریمهای اعمالشده، سهم برندهای آمریکایی کاهش یافته بود، اما به مدد قاچاق، باز هم رقابت درخورتوجهی میان برندهای آمریکایی که با واسطه وارد بازار میشدند، با برندهای آسیای شرقی وجود داشت. دراینمیان برخی واردکنندگان برندهای آمریکایی برای جذب مشتریان بیشتر، هرازگاهی اخباری مبنی بر افتتاح نمایندگی منتشر میکردند که نمونه بارز آن محصولات اپل بود. البته این موضوع از سوی مسئولان وزارت صنایع تکذیب شد. بااینحال با انتشار خبر لغو تحریمها، پیشبینی کارشناسان مبنی بر حضور پررنگ برندهای آمریکایی نظیر دل، اچپی و اپل در بازار قوت گرفته است.
به گفته کارشناسان لغو تحریمها به تسهیل روند واردات برندهایی که تاکنون در بازار کمیاب بودند، منجر میشود و به احتمال قوی در بازار نوتبوک ایران، شاهد عرضه گسترده محصولات برندهایی خواهیم بود که تاکنون در بازار بهشدت کمیاب بودند. علاوهبر اینها، کارشناسان از ایجاد دفاتر خدمات پس از فروش و نمایندگی فروش در ایران خبر داده و میگویند این امکان وجود خواهد داشت تا شرکتهای دل، اچپی و… در ایران دفتر نمایندگی ثبت کنند. مهمترین مسئلهای که موجب استقبال ورود برندهای آمریکایی _ بهصورت رسمی _ میشود، موضوع خدمات پس از فروش و قیمت تمامشده محصول است.
سیدمهدی میرمهدی، رئیس اتحادیه فناوران رایانه، دراینباره گفته بود: اکنون در کشورهای مختلف دنیا قیمت یک محصول شرکت اپل تقریبا یکسان است و اگر برای مثال یک گوشی اپل در آمریکا صد دلار قیمت داشته باشد در آفریقا هم حدود صد دلار است اما متأسفانه در ایران چنین محصولی به بهانههایی مانند تحریمها حدود ١۵٠ دلار به فروش میرسد و گارانتی آن مشکلات متعددی دارد. به همین دلیل، قطعا ورود نمایندگی رسمی اپل به ایران میتواند برای کاربران از نظر قیمت و خدمات ارائهشده منافع متعددی به دنبال داشته باشد».
بااینحال، مهمترین مسئله، ورود کالاهای آمریکایی به ایران است؛ چراکه چندی پیش یدالله صادقی، رئیس مرکز امور اصناف و بازرگانان ایران گفته بود: «هیچگونه پروانه کسب و فعالیت در کشور برای برندهای آمریکایی صادر نمیشود و اگر در گذشته بوده است از این به بعد انجام نمیشود و بنابر صلاحدید مسئولان کشور و بخشنامهای که وزیر صنعت این هفته ابلاغ کرده است، کالاهای مصرفی که نماد آمریکایی دارد، برای ورود به کشور و توزیع با محدودیت روبهروست». اما به نظر میرسد کالاهای فناوری اطلاعات و ارتباطات جزء کالاهای مصرفی حساب نشده و منع قانونی برای ورود آنها وجود ندارد. آنگونه که رئیس مرکز امور اصناف و بازرگانان بیان میکند: واردات موبایل، تبلت و لپتاپ آمریکایی در صورت داشتن خدمات پس از فروش در ایران منع قانونی ندارد و کالاهای یادشده و موارد مشابه، صرف نظر از برند یا کشور سازندهاش تحت قوانین واردات کالاهای سرمایهای قرار دارند.
او در گفتوگو با تسنیم تأکید میکند: کالاهایی مانند موبایل، تبلت، لپتاپ و موارد مشابه، صرف نظر از برند یا کشور سازندهاش، تحت قوانین واردات کالاهای سرمایهای قرار دارند و کالای مصرفی به حساب نمیآیند. او افزود: در بند چهار قانون حمایت از حقوق مصرفکننده، کالاهای سرمایهای و بادوام که خدمات پس از فروش در ایران داشته باشند، میتوانند در ایران حضور داشته باشند و موبایل، تبلت و کامپیوتر نیز در دسته کالاهای فوق قرار گرفتهاند.
گرچه واردات محصولات فناوری اطلاعات آمریکایی به شرط داشتن خدمات پس از فروش برای ایران، منع قانونی ندارد، اما از طرف آمریکا با این مسئله همچنان به صورت کجدار و مریز، رفتار میشود؛ درحالیکه چندی پیش شرکت اپل با خارجکردن نام ایران از فهرست کشورهای تحت تحریم کامل، مجوزی را برای صادرات برخی محصولات به این کشور صادر کرد، اما در مقابل والاستریت ژورنال در گزارشی نوشته بود: شرکت باراکودا که فعالیت اصلی آن تولید محصولات فناوری اطلاعات و محصولات شبکه است از سوی دولت آمریکا محکوم به پرداخت ۱/۵ میلیون دلار جریمه شد.