علیرغم افزایش 43 درصدی حجم مکالمات زائران اربعین با ایران ظرف 24 ساعت، شرکت ارتباطات سیار ایران که بیشترین خدمات را به زائران ارائه میدهد اعلام کرده که نرخ موفقیت ورود به شبکه اپراتورهای عراقی برای زائران همراه اولی به بیش از 90 درصد رسیده است.
کاروان ایرانیان عاشق امام حسین(ع) امسال نیز پر شورتر از سالهای گذشته راهی سرزمین عشق، ایثار و رشادت شد تا بار دیگر حماسهای حسینی از اتحاد و وحدت مسلمانان را در تاریخ کربلا به ثبت رساند.
بازتاب تصاویر و ویدئوها از این حماسه زیبا، بار دیگر حاکی از سنگ تمام گذاشتن میزبانان عراقی و ایرانی در راه خدمترسانی به شیعیان حسین (ع) است؛ میزبانانی که گاه خدماتشان قابل لمس و گاه نامحسوس و از جنس نامرئی است.
نگاهی گذرا به کپچرها و ویدئو استریمهای اشتراک گذاشته از این مراسم باشکوه در شبکههای اجتماعی، حاکی از برقراری ارتباطات در خیل عظیم راهپیمایان اربعین و زائران مستقر در کربلای معلی دارد.
علیرغم اینکه برخی زائران در ابتدای هفته جاری دچار قطعی و اختلال ارتباط در آن سوی مرزها بودند اما مسئولان کمیته ارتباطات اربعین سریعا به همراه وزیر ارتباطات عازم گذرگاههای خروجی کشور شدند تا به وضعیت موجود رسیدگی کنند.
هرچند مسئولیت برقراری و حفظ ثبات شبکه ارتباطات همراه در آن سوی مرزها با اپراتورهای عراقی است اما گروهی از مسئولان این کمیته در عراق مستقر شد تا حداقل در مواقع بحران بتواند به کمک اپراتورهای عراقی بشتابد و در مسیر خدماترسانی آنها را یاری کند.
با تمامی این تلاشها، شرکت ارتباطات سیار ایران به عنوان بزرگترین اپراتور ارائه دهنده خدمات به زائران اربعین که طرحهای مختلفی نظیر وایفای رایگان و تعرفه مقرون به صرفه ارتباطی را در نظر گرفته است پیش از آغاز مراسم اربعین حسینی اعلام کرد که با ارتقا کیفیت ارتباط اپراتور اول در کشور عراق، زائران همراه اولی اربعین از این موضوع ابراز رضایت کردند.
همراه اول با بیان اینکه پس از برطرف شدن برخی مشکلات ارتباطی در چند روز گذشته، زائران اربعین که از سیمکارتهای ما در عراق استفاده میکنند هم اینک از خدمات مطلوبی برخوردارند، گفت: نرخ موفقیت ورود به شبکه اپراتورهای عراقی برای زائران همراه اولی هماکنون به بیش از 90 درصد افزایش یافته و بالغ بر یک میلیون نفر از مشترکان همراه اول در کشور عراق از سرویس رومینگ بینالملل ما به واسطه هر سه اپراتور عراقی استفاده میکنند.
این اپراتور پیش از این گفته بود که علاوه بر دریافت سرویس رومینگ بینالملل، زائران همراه اولی در 9 نقطه میتوانند از سرویس وایفای رایگان تا سرعت 2 مگابیت بر ثانیه نیز استفاده کنند.
حال با نزدیک شدن به پایان راهپیمایی اربعین، اپراتور اول ارتباطی عنوان کرده است که حجم دیتای مصرفی بطور میانگین بین 2 تا 3 ترابایت توسط زائران حاضر در مراسم پیادهروی بوده است.
نقاط تحت پوشش وایفای همراه اول در کشور عراق، صحن حضرت فاطمه زهرا(س) در حرم مطهر امیرالمؤمنین علی(ع)، خباطه در 500 متری صحن حضرت فاطمه(س)، پنج عمود مسیر نجف به کربلا، صحن عقیله مجاور حرم مطهر سیدالشهداء(ع) و بین الحرمین است.
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز با اعلام اینکه وضعیت تماسهای برقرار شده در این ایام مطلوب بوده، گفته است که از ابتدای آذرماه، میزان مکالمات تبادل شده از حدود 900 هزار دقیقه در روز به بیش از 3.5 میلیون دقیقه در هشتم آذرماه رسیده و در مجموع حدود 17 میلیون دقیقه در طی این هشت روز مکالمه بین دو کشور تبادل شده است.
با توجه به اینکه مدیر کل روابط عمومی وزارت ارتباطات روز دهم آذر ماه اعلام کرد که تاکنون حدود یک میلیون و 100 هزار نفر از زائران ایرانی با شمارههای خود اقدام به برقراری ارتباط میکنند و از آن سو که همراه اول هم عنوان کرده بالغ بر یک میلیون مشترک از شبکه رومینگ این اپراتور استفاده کردهاند، میتوان اینطور نتیجه گرفت که اغلب زائران حسینی از سیمکارت همراه اول استفاده کردهاند؛ هر چند ممکن است زائران سیمکارت اپراتور دیگری را نیز با خود داشته و به شکلی همزمان از آن نیز استفاده کردهاند اما تاکنون آماری از سوی اپراتورهای دیگر ارائه نشده است.
در حالیکه مکالمات تبادل شده در روز هشتم آذر مرز 3.5 میلیون دقیقه را رد کرد، میتوان اینطور گفت که رشدی حدودا 290 درصدی به نسبت روزهای ابتدایی آذر ماه داشته است.
با این حال وزارت ارتباطات با تاکید بر اینکه در مجموع وضعیت ارتباطات نسبت به سال گذشته بسیار بهتر شده است، خاطر نشان کرد: علیرغم افزایش 10 برابری ظرفیت تبادل ارتباطی دو کشور، باز هم به علت وجود ترافیک در برخی نقاط، ممکن است اختلالاتی در برقراری تماس در داخل خاک عراق وجود داشته باشد که ناشی از عدم وجود زیرساختهای کافی اپراتورهای عراقی است.