رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی ایران گفت: توسعه صنعتی کشور و تداوم رشد اقتصادی آن در گرو پایه گذاری صنایع پیشرفته به ویژه توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات، بیوتکنولوژی، نانو تکنولوژی و نظایر آنست.
دکتر حسین اسفهبدی افزود: صنایع الکترونیکی و رایانه یکی از مهمترین صنایع ایجاد کننده درآمدهای صادراتی برای کشورهای دنیا هستند. در سال 2013 میلادی ارزش صادرات جهانی محصولات "های–تک" در دنیا بیش از 2000 میلیارد دلار بوده است که حدود 200 میلیارد دلار از این رقم را محصولات فناوری اطلاعات تشکیل داده است.
وی ادامه داد: صادرات کالاهای سنتی نمیتواند درآمد ارزی زیادی نصیب کشور کند و به همین سبب وزارت صنعت، معدن و تجارت، معاونت علمی و فناوری نهاد ریاست جمهوری و سایر وزارتخانهها و نهادهای مسئول، توسعه صادرات فرآوردههای الکترونیکی و سایر اقلامی را که در نمایشگاه الکامپ به معرض نمایش گذارده شده را مورد تشویق و حمایت قرار میدهند. همچنین مشوقهای مالیاتی و گمرکی خاص برای شرکتهای دانش بنیان و پارکهای علوم و فناوری که در این زمینه فعالیت میکنند در نظر گرفته شده است.
مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی ایران گفت: برای نشان دادن اهمیت کالاهایی که در نمایشگاههای الکامپ عرضه میشوند کافی است به این نکته اشاره کنیم که ارزش صادرات جهانی این محصولات که از زمان اختراع یا ابداع آنها حدود 40 سال میگذرد چندین برابر ارزش صادرات کالاهای کشاورزی در دنیاست که بیش از 8000 سال قدمت دارند و همه کشورهای دنیا در تولید آنها فعالیت دارند.
اسفهبدی تاکید کرد: برپایی این قبیل نمایشگاهها، تولیدکنندگان ایرانی را با آخرین دستاوردها و پیشرفتهایی که در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات در دنیا اتفاق افتاده است آشنا میسازد و امکان انتقال فناوریهای پیشرفته را به کشور فراهم میسازد.
وی افزود: اگر چه کشور ما از لحاظ تولید علم در دنیا به پیشرفتهای زیادی نایل شده و در سال 2014رتبه شانزدهم را در دنیا احراز کرده است اما سهم کالاهای های–تک در صادرات ایران رقم قابل توجهی نیست و کمتر از یک میلیارد دلار است. برپایی این قبیل نمایشگاهها به مهندسان، دانشجویان دانشکدههای فنی و صاحبان استعداد و نوآوری کمک میکند که با مشاهده نمونههای جدیدی از کالاهای الکترونیکی، نرمافزارها، مدارهای تکمیل شده، لپتاپها، تلفنهای همراه، تبلتها و نظایر آن، تحولاتی در فکر و اندیشه آنان ایجاد شود و به اختراعات جدیدی مبادرت کنند.
اسفهبدی با بیان این که در نمایشگاه الکامپ برای شرکتهای نوپا و دارندگان طرحهای ابتکاری امتیازاتی در نظر گرفته شده است گفت: مهمترین پیام این نمایشگاه برای فعالان این حوزه آنست که توسعه صنعتی کشور و تداوم رشد اقتصادی آن در گرو پایه گذاری صنایع پیشرفته به ویژه توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات، بیوتکنولوژی، نانو تکنولوژی و نظایر آنست و شرکت سهامی نمایشگاهها در دوسال اخیر برپایی نمایشگاههای مرتبط با صنایع پیشرفته را در اولویتهای کاری خود قرار داده است.
مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی ایران یکی از مهمترین خدمات نمایشگاه "الکامپ" آشنا کردن بازدیدکنندگان و علاقه مندان با اهمیت "تجارت الکترونیکی" و کمک به گسترش دانست و گفت: اگر چه مدت کوتاهی (حدود سه دهه) از رواج تجارت الکترونیکی در دنیا میگذرد اما به علت نقش تجارت الکترونیکی در کاهش هزینههای مبادلات و سرعت عمل در انجام سفارشات، ارزش مبادلات ناشی از E-COMMERCE در دنیا در سال 2013 به 1200 میلیارد دلار رسیده است.
وی ادامه داد: اگر حجم تجارت خارجی ایران (مجموع صادرات و واردات) را حدود 105 میلیارد دلار در نظر بگیریم در حال حاضر تنها 10 درصد آن تحت پوشش تجارت الکترونیکی قرار میگیرد.
اسفهبدی گفت: بدون شک با لغو تحریمهای اقتصادی و بهره گیری مجدد بانکهای ایرانی از شبکه SWIFT و توسعه زیر ساختها، فرهنگسازی و آشنایی هر چه بیشتر جامعه تجاری ایران با اهمیت تجارت الکترونیکی از طریق بازدید از نمایشگاه الکامپ و غرفههای کشورهای صنعتی که در این نمایشگاه حضور بهم رساندهاند، سرعت بهرهگیری از تجارت الکترونیکی در کشور ما افزایش خواهد یافت و این اقلام در کاهش هزینه مبادلات خارجی ج.ا.ایران و بالا بردن قدرت رقابت صادرکنندگان ایرانی تاثیر بسزایی خواهد داشت.