رگولاتوری

December 22, 2015
14:44 سه شنبه، 1ام دیماه 1394
کد خبر: 75155

معاون سازمان فناوری اطلاعات: CDN برای سایت‌های خارجی‌ نمی‌زنیم/ FCPها راه‌انداز هستند

معاون سازمان فناوری اطلاعات ایران درباره نحوه راه‌اندازی شبکه‌های توزیع محتوا در کشور گفت: به هیچ عنوان برنامه‌ای برای مذاکره با کمپانی‌های خارجی نداریم؛ برنامه ما برای راه‌اندازی CDN به شکل بومی و منطقه‌ای است.
 
شبکه‌های توزیع و تحویل محتوا با عنوان اختصاری CDN برگرفته از عبارت Content Delivery Network، رایج ترین راه برای تقسیم ترافیک سایت‌های پربازدید در دنیا به حساب می‌آید.
 
این شبکه‌ها یک شبکه بزرگ از سرورهایی را شامل می‌شوند که در چندین نقطه دنیا مستقر بوده و محتوا با توجه به موقعیت جغرافیایی کاربر از طریق نزدیک‌ترین سرور به آن ارائه می‌شود.
 
عملا چنین ابتکاری در افزایش سرعت تحویل محتوا و پهنای باند وب سایت‌های پربازدید نظیر گوگل، یاهو، فیس‌بوک و … مؤثر است.
 
بر این اساس سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی همچون گوگل، یاهو، فیس‌بوک، توئیتر و برخی دیگر از این رده، شبکه‌های توزیع محتوای خود را در کشورهای مختلف دنیا راه‌‌اندازی کرده‌اند.
 
علاوه بر افزایش سرعت بارگذاری، معمولا CDNها افزایش امنیت سایت‌ها، افزایش مقدار پهنای باند، هزینه بسیار پایین، نصب آسان و نتایج مثبت در رتبه سایت در موتورهای جستجوگر را به دنبال دارد.
 
CDNها اینگونه کار می‌کنند که از روی اطلاعات قابل دانلود شدن سایت مانند فایل کدهای CSS، فایل کدهای جاوااسکریپت و فایل‌های مولتی مدیا یک نسخه کپی بر روی نودها یا سرورهای مختلف خود که در سراسر جهان پراکنده‌اند، قرار می‌دهند و می‌توانند به صورت اشتراکی به بسیاری از سایت‌ها سرویس دهند.
 
در این حالت وقتی کاربری با مرورگر خود می‌خواهد سایتی را مشاهده کند، اطلاعات از نزدیک‌ترین سرور موجود به آن کاربر به او ارسال می‌شود.
 
حال ایران نیز در نظر دارد که به صورت رسمی CDNهای ملی خود را جهت سرویس‌دهی به سایت‌های پربازدید ظرف هفته آینده راه‌اندازی کند.
 
علی اصغر انصاری –معاون سازمان فناوری اطلاعات ایران- با تأیید این موضوع درباره ضرورت انجام چنین کاری گفت: زمانیکه تحویل محتوای مورد نیاز کاربران شبکه از طریق سرورهای توزیع شده و نزدیک به کاربر صورت گیرد، قطعا سرعت دسترسی به اطلاعات بیش از پیش خواهد شد.
 
وی در پاسخ به این سوال که برنامه‌ای برای رایزنی با کمپانی‌های خارجی که سایت‌های پرترافیکی را میزبانی می‌کنند، جهت انتقال نسخه‌ای از سرورشان به کشور نیز گفت: به هیچ عنوان برنامه‌ای برای مذاکره با کمپانی‌های خارجی نداریم؛ برنامه ما برای راه‌اندازی CDN به شکل بومی و منطقه‌ای است.
 
او ادامه داد: قطعا راه‌اندازی شبکه توزیع محتوای سایت‌های پرترافیک خارجی به همین سادگی نیست زیرا موضوعاتی نظیر امنیت و از این قبیل مسائل مطرح است.
 
معاون سازمان فناوری اطلاعات ایران با بیان اینکه ظرف هفته آینده افتتاح رسمی پروژه CDN را به شکل نمادین داریم، درباره نحوه فعالیت اپراتورهای این بخش گفت: اپراتورها در کل دنیا برای فعالیت در این بخش با ایجاد سرورهای محلی، توزیع محتوا را در یک نقطه هدایت می‌کنند.
 
وی با بیان اینکه هزینه نقل و انتقال ترافیک برای فرضا یک سایت پربازدید داخل تهران به سایر استان‌ها گران است، ابراز کرد: هزینه پهنای باند و منابع ارتباطی، شرکت‌های توزیع کننده محتوا و اپراتورهای ارتباطی را به این نتیجه رسانده که از مراکز توزیع محتوا استفاده کنند.
 
انصاری در پاسخ به این سوال که چرا دولت علی‌رغم اعطای پروانه‌های FCP که ارائه خدمات CDN نیز در آن دیده شده است، خودش به صورت مستقل اقدام به راه‌اندازی این مراکز توزیع محتوا می‌کند؟، گفت: به هیچ عنوان ما در این موضوع ورود پیدا نمی‌کنیم بلکه فقط راه را نشان می‌دهیم.
 
وی با بیان اینکه درست است تاکنون CDN به معنای واقعی نداشته‌ایم و شرکت یا بخشی این میزان سرور در کشور برای راه‌اندازی آن نداشته است، گفت: اما دیر یا زود باید به سمت پیاده‌سازی CDN در کشور برویم و ترافیک را محلی کنیم.
 
او تصریح کرد: قطعا دارندگان پروانه‌های FCP این پروژه را به سرانجام می‌رسانند. در مراسمی که هفته آینده تدارک دیده‌ایم مجالی برای رایزنی اپراتورهای سرویس‌دهنده است تا حرف‌هایشان را بزنند و موضوع را با هم پیش ببریم.
 
معاون سازمان فناوری اطلاعات ایران با بیان اینکه CDNها در کنار دیتاسنترها، موقعیت‌های محلی شبکه ملی اطلاعات را پر می‌کنند، گفت: با محلی شدن گردش ترافیک قطعا می‌توانیم سرویس‌هایی نظیر تلویزیون اینترنتی و پخش آنلاین ویدئو را با توجه به افزایش پهنای باند، داشته باشیم.
 
دارنده پروانه ارتباطات ثابت (FCP) می‌توانند فارغ از محدودیت‌های تکنولوژی گذشته خدماتی از قبیل دسترسی به اینترنت پرسرعت، دسترسی به شبکه ملی اطلاعات و خدمات مبتنی بر آن، توزیع و فروش پهنای باند اینترنت و شبکه‌های اختصاصی، خدمات صوتی، تصویری، متنی و داده‌ای و انواع خدمات محتوایی و ارزش‌افزوده را ارائه دهند.
 
همچنین با حذف شدن بسیاری از محدودیت‌های مبتنی بر سرویس پروانه‌های گذشته، دارندگان پروانه FCP می‌توانند سرویس‌هایی مانند VoIP، CDN، VOD، IP-TV، OTT، IP PBX را در سراسر کشور ارائه نمایند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.