مهمترین رویکردهای طراحی وب در سال 2015
تصاویر بزرگتر، اسکرول بزرگتر و طراحی جدید غیربرجسته. این مشخصههایی بوند که سال 2015 میلادی تقریبا در غالب سایتهای اینترنتی لحاظ شد.
به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، طراحی وب همچنان در حال گسترش است، ولی 2015 این عرصه تحولات فراوانی را پیشروی خود دید. هماکنون که این سال به پایان رسیده است بهتر میتوان آنچه که طی یک سال گذشته در عرصه طراحی وب صورت گرفته است را تحلیل کرد و پیشبینیهای دقیق در مورد سال 2016 داشت.
تعامل عمیقتر
هرچه جلوتر میرویم ایدههای مربوط به طراحی وبسایتها، قابلیتهای آنها و نحوه تعامل آنها با کاربران تغییر میکند. توسعه فناوریهای HTML5، CSS، JavaScript و JQuery هماکنون امکان تعامل عمیقتر با کاربران را فراهم کرده است تا سایت اینترنتی یک ابزار قوی و کارآمد برای همه کسبوکارها باشد.
طی سال 2015 پیشرفتهایی را در زمینههای زیر مشاهده کردیم:
– حرکت صفحه و کلیک کردن
– کنترل محتوای دیده شده و دیده نشده
– شخصی سازی (به عنوان مثال تغییر محل قرار گرفتن ابزارهای کاربردی صفحه)
– تعاملات کوچک در بخشهای مختلف صفحه
– راهیابی مبتنی بر اسکرولها
– ویدیو و انیمیشن
– اطلاعیهها و پیامها در صفحه
– انتقال و قابلیتهای زنجیرهای
در جریان تغییراتی که برای طراحی وب صورت گرفت، تاکید فراوان روی تعاملات کوچک با کاربر وجود داشت و برای مثال، زمانی که کاربر پست الکترونیکی ارسال میکرد یا روی دکمه خاصی کلیک میکرد، صدای مربوط به آن را میشنوید. این مسئله برای کاربران و طراحان وب بسیار مورد توجه قرار گرفت.
نکتهها:
– طراحی با هدف جلب توجه کاربر و تعاملات بیشتر با او مهمترین اتفاق محسوب میشود. هر گام صورت گرفته در فرآیند طراحی میبایست سرعت رسیدن به اهداف را بیشتر کند و در این زمینه، باید گامهای برای تعامل گستردهتر با کاربر برداشته شود.
– تعاملات کاربری میبایست به صورت صوتی هم دنبال شود و سایت به صورت سخنگو هم پاسخگو باشد. تلاش کنید در سایت اینترنتی خود بین کاربر و رابط کاربری نقش کلیدی ایفا کنید.
– تعاملات را از طریق علایم شفاف و مشخص از جمله آیکون همبرگر برای کلید MENU به کار برید تا پیدا کردن آن آسانتر باشد.
– برای ارایه انیمیشنهای مخصوص وب یا دستگاههای موبایلی، 12 قانونی که شرکت دیزنی ارایه کرده است را دنبال کنید.
طراحی غیربرجسته و تخت 2.0
طراحی غیربرجسته از چند سال قبل آغاز شد و با این وجود باید توجه داشت که هرچه جلوتر میرود، این قبیل طراحیهای پیشرفت بیشتری میکند. پیش از آنکه این نوع طراحی تخت روی کار آید، شکل ظاهری که برای سایتهای اینترنتی در نظر گرفته میشد بیش از اندازه تخت بود. ولی نوع جدید این طراحیها که با نام Flat Design 2.0 شناخته میشود، قابلیتها و اشکال متفاوتی را در بر گرفته است. از جمله:
– برجسته کردن با نورپردازی
– سایههای شیبدار
– سایههای قطرهای
– استفاده از عنصار با ارزش بالا
به هر حال، سادهسازی مهمترین هدفی است که در طراحی سایتهای اینترنتی امروزی دنبال میشود و بر این اساس یک طراحی تخت و غیربرجسته میتواند بیشتر مورد توجه کاربران قرار بگیرد.
نکتهها:
– گرافیکهای ساده در طراحی تخت میتواند زمان لازم برای اجرای صفحه اینترنتی را به حداقل برساند و با استقبال کاربر مواجه شود.
– طراحی تخت با هنر مینیمالیستی رابطه نزدیکی دارند. در هر دو زمینه مذکور اهداف مشابه دنبال میشود تا با سادگی هرچه تمامتر، مفاهیم به مخاطب انتقال داده شود.
– کلیدهای شبح که پسزمینه شفاف دارند و یک خط باریک آنها را متمایز میکند، میتوانند در این نوع طراحی بسیار کاربردی باشند.
اسکرولهای طولانی
جستوجوی اینترنتی در دستگاههای موبایلی از رایانههای رومیزی پیشی گرفته است و در سال 2015 میلادی طراحی سایت به سمتی رفت که بتواند با نمایشگرهای کوچکتر هم سازگار شود. اسکرولهای طولانی از جمله ترفندهایی بود که متخصصان این عرصه به آن رو آوردند تا بتوانند به نیازهای مخاطبان خود پاسخ دهند. به هر حال باید توجه داشت که نمایشگر کوچکتر به معنی اسکرول طولانیتر است تا بتوان همه محتوای اینترنتی را به نمایش گذاشت.
اگر قرار باشد همه محتوای صفحه به صورت یکجا اجرا شود، زمان بیشتری برای باز شدن صفحه سپری میشود. بر این اساس اسکرول طولانی به معنی آن است که کاربر میتواند صفحه را بخش بخش باز کند و از این طریق بتواند زمان کمتری برای باز شدن صفحه اینترنتی منتظر بماند.
نکتهها:
– صفحههای مبتنی بر اسکرولهای طولانی در برخی مواقع میتوانند کاربر را گیج کنند یا باعث شوند او به درستی نداند در چه بخشی از مطلب مورد نظر خود قرار گرفته است. به خصوص وقتی که کاربر میخواهد به صفحه اصلی برگرد و دوباره به محل قبلی مراجعه کند، دچار مشکل میشود. برای حل این مشکل میبایست در هر جای صفحات طولانی یک کلید ویژه برای بازگشت به صفحه اصلی در اختیار کاربر بگذارید.
– پیش از آنکه یک صفحه اینترنتی با اسکرول طولانی طراحی کنید، بهتر است مقالات کاربردی که در این زمینه منتشر شده است را به دقت بخوانید.
– افکتهایی مانند انیمیشنهای تصویری یا اسکرولهای پیمایشی میتوانند تا اندازهای به شما کمک کنند.
طراحی کارتی
یکی دیگر از روشهای کاربردی برای طراحی سایتهای اینترنتی این است که صفحه به صورت کارتهای جداگانه طراحی شود تا تکلیف کاربر با سایت مربوطه روشنتر شود. این اقدام برای سایتهای اینترنتی سازگار با دستگاههای موبایلی بسیار مفید است. هر کارت تمام اطلاعاتی که کاربر به آن نیاز دارد را شامل میشود.
– تصاویر فریبنده
– عنوانبندی
– توضیحات (یا برچسبهای مربوطه)
– پنل کنترلی همراه با گزینههایی مانند: کارت مورد علاقه، بخش اظهار نظر، بخش کامنت و …
نکته:
– به فضای مابین کارتها توجه داشته باشید تا کاربر به راحتی بتواند آنها را انتخاب کند. کاربر هرگز نباید به این نتیجه برسد که ادامه محتویات یک کارت را در کارت دیگر دنبال کند.
– محتوای کارتها میبایست قابل کلیک کردن باشد. این محتوا میتواند عکس یا متن باشد. بخشی که روی آن کلیک میشود باید به اندازه صفحه موبایلی بزرگ شود و محتوای کارت به راحتی در دسترس کاربر قرار گیرد.
– کارتها میتوانند به صورت بهینه از انیمیشنها استفاده کنند. انیمیشنهای معمول با تغییر رنگ میتوانند توجه کاربر را جلب کنند و باعث شود او مدت بیشتری را در سایت اینترنتی بماند.
لازم به ذکر است که در سال 2015 میلادی دیگر موارد از جمله انیمیشنهای پیشرفته، قابلیتهای تغییر رنگ، روشهای مینیمالیستی کاربردی، عکاسیهای فریبنده، تصاویر پسزمینه HD و … هم مورد توجه قرار گرفت.