امینت

تلفن همراه

January 4, 2016
13:15 دوشنبه، 14ام دیماه 1394
کد خبر: 75372

هشدارهای مراقبت از سیم‌کارت ادامه دارد

موضوع ساماندهی سیم‌کارت‌های بدون هویت، از سال گذشته توجه مسئولان قوه قضائیه، وزارت ارتباطات و اپراتورهای تلفن همراه را برانگیخت؛ بااین‌حال همچنان هشدارها در زمینه سوءاستفاده از سیم‌کارت افراد ادامه دارد.
 
پدیده سیم‌کارت‌های جعلی و ناقص یا همان سیم‌کارت‌های بدون هویت، موضوعی بود که طی سالیان گذشته مشکلات متعددی ایجاد کرده است و درنهایت موجب شد سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در این زمینه به اقدامی جدی دست بزند. براین‌اساس، سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی، سال گذشته اعلام کرد مشترکانی که پیامی مبنی بر لزوم احراز هویت را از سوی اپراتور خود دریافت می‌کنند، ملزم هستند کدملی خود را پیش از نیمه بهمن‌ماه، به اپراتور مربوطه اعلام کنند. علت این ضرب‌الاجل در احراز هویت سیم‌کارت‌ها نیز این‌گونه اعلام شد که با بهره‌گیری از سیم‌کارت‌هایی که هویت جعلی دارند، کلاهبرداری‌های متعدد صورت گرفته و به‌واسطه آنها مشکلات مختلفی ایجاد شده است.
 
براین‌اساس، مشترکانی که به آنها اعلام شده بود که باید اطلاعات خود را تکمیل کنند تا نیمه بهمن‌ماه سال قبل فرصت داشتند نسبت به ارسال کدملی خود به اپراتور اقدام کنند. در توضیح بیشتر، دلیل این اتفاق هم این‌گونه اعلام شده بود که در بازه‌ای از زمان در سال‌های قبل، هنگام خرید سیم‌کارت، کدملی افراد پرسیده نمی‌شده که حالا لازم است مشخصات سیم‌کارت براساس کد ملی مالک مشخص باشد. به‌همین‌دلیل، مشترکانی که اپراتور آنها اعلام کرده اطلاعاتشان ناقص است، موظف شدند کدملی خود را ازطریق شیوه‌های اعلام شده به اطلاع اپراتور برسانند.
 
معاون نظارت سازمان تنظیم مقررات ارتباطات، دراین‌باره به ایسنا گفته بود: لازم است تا بهمن‌ماه (سال قبل) تمام مشترکان، کدهای ملی خود را به اطلاع اپراتور برسانند؛ چراکه در غیراین‌صورت سیم‌کارت‌های آنها قطع خواهد شد. غلامرضا داداش‌زاده با بیان اینکه در سال‌های گذشته به‌واسطه سیم‌کارت‌های جعلی مشکلات متعددی ایجاد شده و اقدامات خلاف‌کارانه ازجمله کلاهبرداری و حتی قتل صورت گرفته است، افزود: از سوی دیگر، به‌واسطه این سیم‌کارت‌ها قاچاق ترافیک انجام می‌شود و حجم این قاچاق نیز بسیار بالاست و درنهایت لازم است با این تخلفات برخورد شود؛ برهمین‌اساس، حاکمیت تأکید دارد که تا اسفندماه امسال تکلیف این موضوع روشن شود.
 
حال حدود یک ‌سال از اجرای این طرح می‌گذرد و طبق آنچه پیشتر اعلام شده است، دیگر سیم‌کارتی وجود ندارد که مشخصات کامل مالک آن در سامانه اپراتور مربوطه ثبت نشده باشد. با وجود این همچنان در این حوزه جای دقت نظر بیشتری وجود دارد و ضروری است مردم نسبت به این موضوع حساسیت بیشتری نشان دهند تا به شیوه‌های مختلف مانع سوءاستفاده از سیم‌کارت‌هایی شوند که به نامشان ثبت شده به گزارش ایسنا، به تازگی مشترکان برخی اپراتورها ازجمله رایتل پیامک‌هایی را هم دراین‌ارتباط دریافت کرده‌اند که در قالب آنها بار دیگر بر اهمیت جلوگیری از امکان سوءاستفاده‌های احتمالی از سیم‌کارت‌ها تأکید شده است. در متن یکی از این پیامک‌های ارسالی آمده است: «مشترک گرامی! مسئولیت هرگونه سوءاستفاده از سیم‌کارت‌های تلفن همراه برعهده مالک قانونی آن است.
 
معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه-معاونت پیشگیری دادگستری تهران». در پیامکی دیگر نیز این‌گونه آمده است که «مشترک گرامی! در صورت سرقت یا مفقودشدن تلفن همراه، برای پیشگیری از هرگونه سوءاستفاده از سیم‌کارت، به یکی از دفاتر خدمات مشترکین مراجعه و نسبت به مسدودکردن سیم‌کارت اقدام کنید. معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه-معاونت پیشگیری دادگستری تهران».
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.