با مطالعه بر روی بیش از هزار و سیصد بزرگسال با فشار خون بالا در منطقه کیپ تاون، تاثیر پیام های متنی همراه با یادآوری و پیام های متنی تعاملی برای گروه های تحت کنترل مقایسه و بررسی شد.
پروفسور اندرو فارمر از دپارتمان علوم مراقبتهای اولیه قلب در دانشگاه آکسفورد توضیح در این باره گفت: فشار خون بالا یک بیماری شایع است که میتواند با قرص به صورت موفقیتآمیز مدیریت شود. در سیستم های بهداشتی که دارو به صورت آزاد در دسترس است، افراد میتوانند برای مقابله با این بیماری به صورت منظم دارو مصرف کنند.
وی افزود: دو موضوع رایج مصرف دارو و فراموش کردن مصرف دارو برای همه بیماران وجود دارد. ما میدانیم که پیامهای متنی در جهت کمک به افراد با بیماری ایدز (HIV) و بهبود سلامتیشان به کار گرفته شده است و میخواهیم ببینیم که آیا برای بیماری فشار خون در یک منطقه محروم، میتواند موثر باشد.
منطقه کیپتاون برای این آزمایش انتخاب شده است. حدود یک سوم از خانوادهها در کلبه زندگی میکنند و تقریبا دو سوم اهالی منطقه درآمد ماهانه کمتر از ۲۱۵ دلار دارند. کلنیک در این منطقه خدمات بهداشتی و دارو را به صورت رایگان ارائه میشود.
بیماران به صورت تصادفی انتخاب و به سه دسته با اندازه تقریبا مساوی تقسیم شدهاند. همه بیماران اطلاعات نوشته شدهای در مورد بیماری فشار خون بالا و زندگی سلامت دریافت کردهاند. گروه اول پیامهای هفتگی در زمان مشخص دریافت میکرد. پیامها به زبان آفریقایی یا انگلیسی بود که بیماران انتخاب کرده بودند. پیامها با مشورت افراد کمدرآمد منطقه طراحی شده بود و بیماران را تشویق به مصرف داروهایشان میکرد و در مورد بیماری فشار خون بالا و نحوه درمان آن آموزش میداد. پیامهای اضافی برای یادآوری زمان مصرف دارو یا قرار ملاقات درمانگاه فرستاده میشد.
گروه دوم نیز پیامها را دریافت میکردهاند و همچنین قادر به تعامل با سرویسهای اتوماتیک بودهاند. این تعامل از طریق تماس تلفنی جهت تغییر زمان ملاقات یا لغو آن، تغییر زبان پیامها و یا زمان ارسال آنها بوده است. گروه سوم مراقبت استاندارد دریافت کردهاند.
کارکنان مرکز بهداشت از گوشیهای موبایلی استفاده کردهاند که با دستگاههای سنجش فشار خون جهت جمعآوری اطلاعات سلامتی بیماران ارتباط داشت و پیامهای متنی به صورت خودکار با استفاده از یک سیستم مدیریت میشد. این سیستم را مهندسان پزشکی موسسه آکسفورد طراحی کردهاند.
پس از دوازده ماه فشار خون هر سه گروه کاهش یافته بود. با این حال کسانی که پیام متنی دریافت میکردند کمی بیشتر فشار خون آنها کاهش یافته بود و فشار خون آنها بیشتر کنترل شده بود. آنهایی که پیامها را به صورت یادآوری دریافت میکردند داروهایشان را حداقل ۸۰ درصد به موقع مصرف کردهاند و تقریبا دو سوم از پیامهای حاوی اطلاعات رسیده بودند. درحالی که در روش مراقبت استاندارد کمتر از نیمی از پیامها رسیده بودند.
پروفسور فارمر گفته است: پیشرفتهای مشاهده شده معادل آن است که هر کدام از بیماران یک به یک مشاوره رفتاری دریافت کرده باشند که مسلما بسیار پرهزینهتر خواهد بود. مشاهدات ما نشان میدهد کسانی که به خوبی روند درمان را پیگری میکنند، ۲۰ درصد کمتر از کسانی که بیماری را مدیریت نمیکنند، دچار مرگ زودرس می شوند. هرگونه اقدام نسبتا کمهزینه که کمک کند تا افراد، فشار خون بالا را با موفقیت مدیریت کنند، میتواند در هزینههای شخصی، اجتماعی و اقتصادی صرفهجویی کند.
پروفسور لیونل تاراسنکو از موسسه مهندسی پزشکی موسسه آکسفورد گفته است: پتانسیل زیادی برای فناوری تلفن همراه جهت کمک به مدیریت بیماریهای مزمن در سراسر جهان وجود دارد که از طریق ارسال خودکار پیامکوتاه به فرد مناسب در زمان مناسب میتواند انجام شود.
وی گفت: در این بررسی ما نشان دادیم که چگونه این کار قابل انجام در یک منطقه است که تعداد زیادی از افراد در معرض خطر فشار خون بالای مدیریت نشده هستند.
تیم آکسفورد میگوید که درحال حاضر نیاز است تحقیقات بیشتری روی تعداد تکرار مطلوب ارسال پیامها، محتوای آنها و هزینه عملیات انجام شود.
در یک سرمقاله مرتبط، جولی لافنبرگر و نیتش چوخری از دانشگاه پزشکی هاروارد میگویند: این پژوهش نشاندهنده قابلیت آزمایشهای عملی با دقت بالا روی فناوری تلفن همراه است.
آنها افزودند: محققان این پژوهش باید برای استفاده از روشهای عملی (شامل گنجاندن محدودیت، معیارهای خروج و روشهای نسبتا ساده برای ارزیابی نتایج) و تکنیکهای طراحی شده مدرن (مانند کمینهسازی) برای آزمایشهای سنتی، تشویق شوند. شاید مهمترین امتیاز این پژوهش آن باشد که در یک منطقه محروم انجام شده است که مدارک کمتر از کشورهای با درآمد بالا موجود است.