اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

February 23, 2016
8:25 سه شنبه، 4ام اسفندماه 1394
کد خبر: 76289

مجوز پخش اینترنتی ویدئو تهدیدی بالقوه برای یوتیوب ایرانی

مجوزهای جدید پخش ویدئو برحسب تقاضا (VOD) که قرار است توسط وزارتخانه‌ ارشاد و ارتباطات ارائه شود، می‌تواند خطری بالقوه برای بازیگران قدیمی عرصه تلویزیون اینترنتی باشد.
 
وزارتخانه‌های ارشاد و ارتباطات در اقدامی موازی با سازمان صداوسیما که بالغ بر یک سال می‌شود درصدد ارائه مجوزهای IPTV است، مجوزهای VOD (مخفف Video On Demand، برنامه ویدئویی درخواستی ضبط شده) را به چند شرکت داخلی ارائه می‌کنند.
 
این وارتخانه‌ها در اقدامی مشترک مجوز رسمی VOD را به شرکت رسانه‌های تصویری اعطاء کردند و قرار است چهار تا پنج شرکت دیگر نیز در قالب پیمانکار، مجوزی در این زمینه از رسانه‌های تصویری بگیرند.
 
تسنیم پیش از این احتمال ارائه مجوز VOD به شرکت‌های پیک‌آسا، ایلا نرم‌افزار، مبین‌وان و به‌سیما را داد و در گزارشی به جزییات این مجوز که بر مبنای "اگریگیتوری (تجمیع‌کنندگی) و ارائه سرویس محتوایی" است، اشاره کرد.
 
تفاوت این مجوز با مجوزهای سازمان صداوسیما این است که VOD از شبکه‌های مخابراتی برای ارائه محتوای خصوصی و نمایش خانگی استفاده می‌کند اما IPTV بستری برای ارائه آرشیو چند رسانه‌ای سازمان صداوسیما خواهد بود.
 
وزارت ارشاد با ارائه این مجوزهای جدید در واقع ارائه سرویس محتوایی را ساماندهی می‌کند و بر این اساس شرکت‌هایی که تا پیش از مجوز VOD در قالب ارائه سرویس‌های صوتی و تصویری فعالیت می‌کردند، اکنون باید مجوزهای لازم را کسب کنند.
 
علی‌رغم اینکه مجوز فعالیت‌های اینترنتی توسط کسب‌وکارهایی چون آپارات که به عنوان یوتیوب ایرانی شناخته می‌شود، کسب شده اما مجوزهای جدید VOD می‌تواند خطری بالقوه برای آنها باشد تا مسئولان به دلیل نداشتن این مجوز، مانع توسعه یا ادامه فعالیت آنها شوند.
 
البته انتظار می‌رود مجوزهای جدید برای کسب‌وکارهای شناخته شده این حوزه که از گذشته و در دوران قحطی پهنای باند کارشان را شروع کردند، چالشی ایجاد نکند.
 
هدف دیگری که از ارائه مجوزهای جدید دنبال می‌شود این است که صاحبان محتوا در مسیری مشخص وارد تعامل با صاحبان VOD شوند و از سویی نظارت بر کپی رایت نیز منسجم‌تر می‌شود.
 
اهداف دیگری نظیر کسب سود برای دولت از محل فروش مجوزها و حق‌السهم شدن آن در میزان فروش شرکت‌های VOD نیز قطعا مدنظر بوده است که رقم حق‌السهمی از محل فروش محتوا تاکنون بسیار ناچیز و در حد یک درصد بوده است؛ هرچند ممکن است در مذاکرات طی چند روز آینده وزارتخانههای مذکور با VODها، بر این حق‌السهم افزوده شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.