مکالمات نامحدود تلفن همراه که از چندی پیش به دستور رگولاتور متوقف شده بود، بار دیگر از سر گرفته شده است.
مدتی است یکی از اپراتورهای تلفن همراه بار دیگر امکانی برای استفاده مشترکان از مکالمات نامحدود در نظر گرفته است. براین اساس مشترکان اپراتور اول یا شرکت ارتباطات سیار میتوانند با شمارهگیری #1000 * نسبت به فعال سازی این طرح اقدام کند.
در قالب این طرح که «مکالمه همراهی» نامیده شده مشترکان میتوانند براساس کارکرد قبض خود با پرداخت مبلغی از مکالمه نامحدود برخوردار شوند به عبارتی دیگر براساس رقم قبض مشترک به او مبلغی پیشنهاد میشود تا به ازای پرداخت مبلغ آن این امکان ایجاد شود که مشترک از 720 دقیقه مکالمه درون شبکهای رایگان (با تلفن ثابت و یا موبایل همراه اول) بهرهمند شوند.
اما اجرای طرح مکالمات نامحدود به طور گسترده، به سال گذشته برمیگردد که اپراتورهای مختلف تلفن همراه با طرحهای تشویقی مختلف امکانی در نظر گرفتند تا مشترکان با پرداخت مبلغی بتوانند مدتی مکالمه نامحدود درون شبکهای داشته باشند.
پس از زمانی نه چندان طولانی این طرح از سوی سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی مورد بررسی قرار گرفت و دستور توقف آن صادر شد، چرا که به اعلام رگولاتور اجرای این طرح تاثیرات منفی متعددی بر کیفیت شبکه برجای گذاشته بود.
در ادامه این روند دفتر مطالعات ارتباطات و فناوریهای نوین مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی نیز به این موضوع واکنش نشان داده و اعلام کرد: طرح مکالمه نامحدود درون شبکه ای در سایر کشورهای جهان و در اکثر قریب به اتفاق اپراتورها اجرا می شود و از منظر رگولاتوری اقدامی موجه و کنشی رقابتی محسوب می شود.
اجرای چنین طرح هایی توسط اپراتورهای کشور به گفته کارشناسان منافع فراوانی برای ذینفعان اعم از اپراتورها، مشترکان و دولت دارد و طرح های همه – سر – برد محسوب می شود.
سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی این طرح اپراتورها را ضد رقابتی تشخیص داد و دستور لغو طرح مکالمه نامحدود درون شبکه ای همه اپراتورهای همراه کشور را صادر کرد در حالی که به گفته کارشناسان طبق ماده (6) و بند د ماده (18) قانون سیاست های اصل 44، شورای رقابت مسوول تشخیص فعالیت ضد رقابتی است.
علاوه بر آن سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مجری مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات است حال آنکه این کمیسیون مصوبه ای برای لغو طرح مکالمه نامحدود اپراتورها صادر نکرده است.
برخی تحلیلگران معتقد بودند که این اقدام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی موجب تضییع حقوق مصرف کنندگان طرح تشویقی شده و آثار نامطلوبی را بر اپراتورهای ارتباطی و همچنین درآمد دولت از فعالیت این اپراتورها به جای گذاشته است.
البته پس از مدتی مدیر بررسیهای فنی سازمان تنظیم مقررات ارتباطات نیز در ارتباطات با امکان از سرگیری این نوع طرحها تاکید کرد: طبق پروانه، امکان ارائه طرحهای تشویقی تعرفهای برای اپراتورها وجود دارد.
حسین فلاح جوشقانی در گفتوگو با ایسنا با تاکید بر اینکه قطعا لازم است پیش از اجرای طرحهای تشویقی، اپراتورها جزئیات آن را به رگولاتور اطلاع دهند، گفت: البته طبق پروانه اپراتورها اینگونه نیست که لازم باشد اپراتور برای ارائه هر طرح تعرفهای، از ما تاییدیه داشته باشند.
وی ادامه داد: قطعا اپراتورها میتوانند همین حالا هم در چارچوب پروانه خود به ارائه طرحهای مختلف بپردازند، چرا که ما در این زمینه تعیین تکلیف نمیکنیم و این امکان وجود دارد که اپراتورهای مختلف تخفیفهای متنوعی را برای مشترکان در نظر بگیرند.
به گفته او این موضوع نیز به بازاریابی و مارکتینگ آنها بستگی دارد و ما تنها برای آنها این شرط را در نظر گرفتهایم که کیفیت خود را کاهش نداده و اطلاعرسانی دقیق و شفافی برای مشترکان داشته باشند و چارچوبهای پروانه خود را رعایت کنند.
فلاح همچنین یادآور شد: بحث توقف سرویس مکالمات نامحدود هم زمانی اعلام شد که به دلیل افزایش ترافیک و کاهش کیفیت خدمات اعتراضاتی به سازمان منعکس شد.
وی عنوان کرد: به دنبال طرح این گلایهها سازمان تنظیم مقررات از اپراتورها خواست اطلاعات مربوط به تاثیر این طرح در شبکه خود را اعلام کنند تا ما بدانیم که به عنوان مثال چه تعداد از مشترکان از این طرح استفاده کردهاند، اجرای چنین طرحهایی چه اندازه در کیفیت شبکه تاثیر گذاشته و چه درآمدی برای اپراتور به همراه داشته است؟
مدیر بررسیهای فنی سازمان تنظیم مقررات ارتباطات ادامه داد: در آن مقطع هم بحث ما این نبود که جلوی اجرای این طرح گرفته شود، بلکه ما بر این نکته تاکید داشتیم که باید شرایط اجرای طرحها به گونهای باشد که موجبات نارضایتی مشترکان از خدمات اپراتور را به همراه نداشته باشد.
وی ادامه داد: البته باید به این مساله توجه داشت که برای ارائه طرحهایی از این دست لازم است ابتدا زیرساختهای مربوطه از سوی اپراتور فراهم شود که در این زمینه نیز ما جلسات متعددی با اپراتورها داشتهایم تا به این نتیجه برسیم که چگونه میتوان با حفظ کیفیت طرحهای خوبی ارائه داد تا چه در ایام عید و چه ایام پس از آن، مشترکان بتوانند از تخفیفهای اپراتور نیز بهرهمند شوند.
فلاح جوشقانی در عین حال از همکاری اپراتورها برای تهیه چارچوبی خاص برای طرحهای تشویقی خبر داد و گفت: در این قالب تلاش داریم در عین حفظ کیفیت، ضرری هم به سایر اپراتورها وارد نشود.
مدیر بررسیهای فنی سازمان تنظیم مقررات ارتباطات در پایان یادآور شد: نکتهی دیگر آنکه، در خصوص طرحهای تشویقی هم، هیچ کشوری در دنیا اینگونه نیست که این طرحها را به طور تمام مدت ارائه کند، به هر حال طرحهای تشویقی مربوط به یک دوره زمانی خاص میشوند و در زمان ارائه آنها باید مشترک به طور شفاف بداند که تفاوت این سرویس با شرایط عادی از چه قرار است.