تلفن همراه

فناوری‌های پوشیدنی

May 18, 2016
20:07 چهارشنبه، 29ام اردیبهشتماه 1395
کد خبر: 77589

چرا گوگل «نکسوس واچ» ندارد؟

اریک اشمیت، مدیر عامل سابق گوگل و رییس کنونی هیئت مدیره آلفابت پیشتر گفته بود که تصور نمی کرده پلتفرم نرم افزاری اندروید، اینچنین مقبول کاربران و سخت افزارسازان در سراسر جهان قرار گیرد. حالا، بیشتر از ۱.۴ میلیارد موبایل اندرویدی در سراسر این کره خاکی فعال هستند. در نگاه اول، این یک دستاورد بزرگ برای گوگل به شمار می رود اما وقتی کمی به مسئله با دقت بیشتری نگاه می کنید، متوجه خواهید شد که درصد بسیار اندکی از آنها،‌ از آخرین نسخه اندروید بهره می گیرند.
 
گوگل طبیعتاً همین مشکل را بهتر از همه ما لمس کرده است اما هنوز هم راهکاری برای مبارزه با آن ندارد، چرا که در اصل این سازندگان موبایل ها هستند که باید نسخه اندروید جدید را برای محصولات خود بهینه کنند. شرکت ساکن مانیتن ویوی کالیفرنیا ولی اجازه نداده همین اتفاق برای پلتفرم دیگری که از اندروید نشات گرفته، رخ دهد.
 
گوگل دقیقا دو سال پیش، در کنفرانس توسعه دهندگان خود در سال ۲۰۱۴، از پلتفرم جدیدی برای ابزارهای پوشیدنی تحت عنوان Android Wear پرده برداشت؛ پلتفرمی که به سرعت مورد استقبال شرکت هایی که علاقه به ساخت ساعتی هوشمند داشتند، قرار گرفت. نکته اینجاست که این بار، کنترل بخش نرم افزاری به شکل کامل در دست گوگل است و سازندگانی که تصمیم به استفاده از Android Wear در ابزارهای پوشیدنی خود دارند، به هیچ عنوان نمی توانند تغییری در ظاهر و تجربه کاربرد-پذیری آن ایجاد کنند. همین مسئله، موجب شده تا شرکت های توسعه دهنده این محصولات نظیر موتورولا، ال جی و هواوی، ساعت هایی را به فروش برسانند که از نظر تجربه کاربری، هیچ تفاوتی با هم ندارند.
 
اما سوال اصلی اینجاست: چرا خود گوگل یک ساعت هوشمند نمی سازد؟ این شرکت در سال گذشته نشان داد که می خواهد توجه بیشتری به پروژه نکسوس داشته باشد و در همین راستا، با همکاری هواوی یک پرچمدار واقعی و فلزی از این دسته موبایل ها به بازار عرضه کرد. از سوی دیگر، گوگل پیش از این نشان داده که پروژه ی نکسوس، مختص موبایل ها نیست. شرکت مورد اشاره قبلاً محصولات دیگری نظیر تبلت یا پلیرهایی را با همین کد معرفی کرده و به فروش رسانده است.
 
استیو جابز، مدیر عامل پیشین اپل علاقه زیادی به دکتر «الن کی» (Alan Kay) و گفته هایش داشت؛ یکی از گفته های دکتر کی که جابز همواره آن را نقل می کرد، این بود:«افرادی که به نرم افزار اهمیت می دهند، باید سخت افزار خودشان را بسازند.» گوگل همیشه به تجربه کاربری نرم افزاری توجه ویژه ای داشته ، بخصوص در پلتفرم اندروید و به همین دلیل، پروژه نکسوس در جولای ۲۰۱۰ کلید خورد. کیفیت محصولات شرکت هایی که نرم افزار و سخت افزار را با هم توسعه می دهند نیز، اثبات دیگری بر اهمیت همین مسئله است.
 
شاید به این دلیل باشد که در انتهای سال گذشته میلادی، خبر رسید که گوگل تصمیم به توسعه یک چیپست خانگی برای موبایل هایش دارد. سپس «والت مازبرگ»، با سابقه ترین خبرنگار دنیای تکنولوژی با انتشار مقاله ای، گفت که توسعه خانگی ابزارهای نکسوس برای گوگل یک الزام است.
 
گوگل تعداد ساعت های هوشمندی که به پلتفرم اندروید ور مجهز شده اند را بیان نمی کند، ولی چند روز پیش با انتشار مقاله ای در مورد شکل گیری پلتفرم اندروید ور در گوگل، برایتان نوشتیم که تعداد دانلود اپلیکیشن های پلتفرم اندروید ور، نهایتاً به یک الی پنج میلیون بار می رسد. همین مسئله موجب می شود تا به راحتی تصور کنیم که ساعت های هوشمند اندرویدی، در برابر اپل واچ بازنده بوده اند. اپل هم البته تعداد ساعت هایی که به فروش می رساند را بیان نمی کند اما موسسه آماری IDC گمانه زنی کرده بود که تنها در فصل نهایی سال ۲۰۱۵، اهالی کوپرتینو موفق به فروش ۴.۵ میلیون اپل واچ شده اند.
 
کاربران این روزها با محصولات پیشرفته بسیاری سر و کار دارند و دیگر مانند چند سال پیش، تشنه گجت هایی که برخی قابلیت های ساده را با خود یدک می کشند،‌ نیستند. گوگل می تواند با ارائه یک «نکسوس واچ» هماهنگی سخت افزاری و نرم افزاری در زمینه ساعت های هوشمند را به مرحله ای برساند که به راحتی قادر به مقابله با محصول اپل باشد، گجتی که حالا در زمینه اسمارت واچ ها، پیشتاز است. اگر به خاطر داشته باشید، چند سال پیش زمانی که گوگل اقدام به خرید موتورولا کرد، دیگر موبایل سازان اندرویدی -خصوصاً سامسونگ- از این موضوع به شدت گله مند و البته نگران شدند. حال شاید تنها عاملی که اکنون گوگل را از ساخت خانگی یک ساعت هوشمند باز می دارد، تکرار چنین مسئله ای از سوی شرکای سخت افزاری اش و به بار آمدن دوباره ی چنین پیامدهایی باشد.
 
اما بیایید امیدوار باشیم که امشب، گوگل از یک نکسوس واچ پرده بردارد تا رقابت در زمینه ساعت های هوشمند وارد مرحله جدیدی شده و توجه کاربران بیشتری به ابزارهای پوشیدنی، مخصوصا از نوع اندرویدی اش جلب گردد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.