اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

May 18, 2016
20:15 چهارشنبه، 29ام اردیبهشتماه 1395
کد خبر: 77591

احتمال معرفی چت‌بات جدید گوگل در کنفرانس Google I/O

این روزها شرکت‌های تکنولوژیک به شدت بر بات‌ها تمرکز کرده‌اند. بویژه بر روی چت‌بات‌ها، نرم‌افزارهایی که برای گفتگو با انسان‌ها طراحی شده‌اند.
 
براساس یک گزارش، احتمالا گوگل امروز یک چت‌بات جدید را در کنفرانس Google I/O معرفی خواهد کرد. ظاهرا گوگل بر روی دستگاه‌هایی کار می‌کند که بوسیله آنها توسعه‌دهنده‌گان بتوانند چت‌بات‌های خودشان را برای پلتفرم‌های پیام‌رسانی مثل مسنجر فیسبوک یا هنگ‌اوت که متعلق به خود گوگل است، طراحی کنند.
 
به این شکل گوگل صرفا به فکر ساخت بات‌ها برای خود نیست. در واقع این شرکت قصد دارد در این حوزه نقشی کلیدی ایفا کند؛ اگر قرار است بات‌ها به یک پلتفرم رایج تبدیل شوند گوگل هم باید در این پلتفرم نقش اصلی را ایفا کند.
 
شاید شما هم از خودتان پرسیده باشید واقعا چه چیز این بات‌ها انقدر جذاب است که شرکت‌های تکنولوژیک را در این حد به خود مشغول ساخته. حقیقت این است که شرایط فعلی این بات‌ها آنقدرها هم چنگی به دل نمی‌زند. اول از همه اینکه اغلب این بات‌ها صرفا برای کسب و کار طراحی شده‌اند و چندان هم هوشمند نیستند. شما می‌توانید با یک بات که بلیت کنسرت می‌فروشد یا در یک هتل اتاق رزرو می‌کند صحبت کنید و اگر با آن دقیق رفتار کنید احتمالا بات مورد بحث متوجه مقصودتان می‌شود اما کافی است کمی در این رفتار تغییر ایجاد شود و در آن شرایط همه چیز به هم می‌ریزد.
 
با این حال باید بپذیریم که این هنوز آغاز کار است و احتمالا ربات‌ها در چند سال آینده با قدرت گرفتن هوش مصنوعی بسیار هوشمندتر از گذشته عمل خواهند کرد. چت‌بات‌ها راه مناسبی هستند که هوش مصنوعی با انسان به تعامل بپردازد و گوگل هم به شدت بر روی هوش مصنوعی در حال کار است.
 
ظاهرا این شرکت قرار است به توسعه‌دهندگان دسترسی‌های قابل توجهی بدهد. دسترسی به ابزار هوش مصنوعی این شرکت از جمله ابزار تشخیص صدا، پردازش زبان طبیعی و دستیار صوتی گوگل.
 
اما نفع گوگل در این ماجرا چیست؟ پاسخ بسیار ساده است. گوگل می‌خواهد این پلتفرم را تحت کنترل خود بگیرد؛ درست مانند یک دهه گذشته که طی آن شیوه جستجو و دسترسی عموم مردم به اطلاعات را تحت کنترل خود داشت. این شرکت رقبای توانمندی چون فیسبوک، مایکروسافت، اپل و آمازون دارد.
 
تا ساعاتی دیگر دقیق‌تر می‌فهمیم که گوگل برای هوش‌ مصنوعی و چت‌بات‌های‌اش چه برنامه‌ای در سر دارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.