همزمان با نزدیک شدن به اجرای طرح ملی ترابردپذیری شمارهها، اپراتورهای موبایل رو به سوی رونمایی از طرحهای ویژه خود جهت حفظ مشترکان و ارائه خدمات مطلوب به آنها آوردهاند.
رفته رفته وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با انجام تستهای عملیاتی MNP در اپراتورهای مختلف و سنجش تطابق نرمافزارهای آنها با سیستم مدیریت ترابردپذیری، به سمت رونمایی از مسیر اثاثکشی بین اپراتوری میرود.
با اجرای Mobile Number Portability مشترکان موبایل قادر خواهند بود با همان شمارهای که دارند به اپراتورهای مختلف نقل مکان کنند. در واقع این طرح به دنبال برقراری عدالت ارتباطی با در اختیار گذاشتن منوی خدمات است.
با این حساب مشترکانی که به هر دلیل (گرانی نرخ خدمات، پوشش ضعیف، منوی محدود در سرویس و…) از اپراتور خود ناراضی باشند، میتوانند بیدغدغه و با حفظ شماره تلفنشان به اپراتور دیگری که به نظرشان خدمات بهتری دارد، کوچ کنند.
بسیاری از مردم در حال حاضر به واسطه ارتباطات گسترده یا موقعیت کسبوکارشان با شمارههای تلفن همراهشان شناخته میشوند و از این حیث زمانیکه کیفیت اپراتور ارائه دهنده خدماتشان چنگی به دل نمیزند، مجبور به صبوری و تحمل هستند در حالیکه اجرا شدن ترابردپذیری شمارههای تلفن همراه امکان مهاجرت به اپراتورهای دیگر را با همان شماره تلفن مهیا میکند.
لذا دغدغه مشترکانی که به شماره تلفنشان وابسته هستند مرتفع شده و زمینه برای رقابت اپراتورها بر سر ارائه خدمات با کیفیت نیز فراهم میشود. اپراتورهای موبایل با اجرای این طرح هیچگاه در حاشیه امن نخواهند بود و همواره جهت حفظ مشترکانشان باید خدمات خوب و باکیفیت ارائه کنند.
همانطور که که گفته شد عزم وزارت ارتباطات برای اجرای این طرح جزم است و بالتبع اپراتورهای موبایل نیز روز به روز خود را برای شرایط جدید آماده میکنند. طی ماههای اخیر برخی اپراتورها تبلیغات گستردهای پیرامون این موضوع با مانور بر سر بستههای اینترنتی و نرخ خدمات داشتهاند.
کما اینکه اپراتور اول کشور نیز با در اختیار داشتن بیشترین سهم بازار ارتباطات همراه، اطلاعیهای درباره "ارزشمندتر شدن سیمکارتهای دائمی همراه اول" صادر کرده که میتواند رضایت مشترکان دائمی پرمصرف و رومینگ را به ارمغان آورد.
این اپراتور چنینی طرحی را اعتباردهی به مشترکان دائمی نام نهاده و اعلام کرده است که در راستای این طرح، سقف میان دوره برخی مشترکان خود را افزایش میدهد.
طبق این اطلاعیه، در طرح اعتباردهی سقف قطع میاندوره برخی از مشترکان دائمی براساس ارزش شماره تلفن همراه، میزان خوش حسابی، مبلغ قبوض پرداختی و مدت زمان حضور در همراه اول افزایش یافته و پیامک اطلاعرسانی آن از طریق سرشماره 9810+ برای این دسته از مشترکان ارسال شده است.
تا قبل از اجرای این طرح، این دسته از مشترکان فقط بر اساس میزان ودیعهشان مشمول دریافت پیامک اخطار و در نهایت قطع یکطرفه میان دوره میشدند. البته این موضوع تکدر خاطر برخی مشترکان را نیز به همراه داشت.
پس از اجرای طرح، سقف قطع میان دوره این گروه از مشترکان از 200 هزار تا 10 میلیون ریال افزوده و به سقف اعتبار ودیعهشان اضافه شده است.
به عبارت دیگر افزایش سقف قطع میان دوره به ازای هر مشترک متفاوت و منحصر بفرد است. مزایای این طرح برای مشترکان دائمی که از سرویس رومینگ بینالملل استفاده میکنند بیشتر است زیرا عمدتاً این دسته از مشترکان به علت مسافرت به خارج از کشور، با قطع میان دوره مواجه میشوند.
قرار است این طرح به صورت مرحلهای برای سایر مشترکان دائمی نیز به اجرا درآید و مشمولان آن به شکل پیامکی از میزان افزایش اعتبار خود مطلع شوند.
از آن جهت که ترابردپذیری شمارههای همراه اغلب مشترکان اعتباری را خطاب قرار میدهد و معمولا استقبال دائمیها از این طرح بیشتر از اعتباریهاست، چنین طرحهایی در نهایت موجب حفظ وفاداری مشترکان با ارائه سرویس مطلوب به آنها میشود.
همراه اول اعلام کرده مشترکان در صورت عدم تمایل به برخورداری از این امتیاز ویژه میتوانند عدد 117 را به سرشماره 9810+ ارسال یا کد # 117*10* را شمارهگیری کنند.
انتظار میرود با نزدیک شدن به اجرای قطعی و سراسری MNP، شاهد رونمایی از طرحهای بیشتر و امتیازات ویژه از سوی اپراتورهای موبایل باشیم.