کارشناسان تخمین میزنند صادرات موبایلهای هوشمند تا سال 2021 به 1/ 2 میلیارد دستگاه برسد.
بازار جهانی موبایلهای هوشمند این روزها به دوران ثبات و رکود نسبی خودش رسیده است و با این اوصاف انتظار میرود فروش جهانی این محصولات در چند سال اخیر روندی رو به کاهش را داشته باشد. هر چند فصل تعطیلات سال نو یا فصل چهارم معمولا دوران رونق بازارها است و به همین دلیل فصل تعطیلات سال میلادی گذشته بازار موبایلهای هوشمند رکورد جدیدی در میزان فروش بهدست آورد، سال 2015 احتمالا آخرین سالی بوده که بازار جهانی موبایلهای هوشمند رشد دو رقمی را در میزان صادراتش تجربه کرده است.
جالب است بدانید که بازارهای بزرگ و پیشرفته امسال در قلب این روند کاهشی هستند. میزان خرید و استفاده از موبایلهای هوشمند در بازارهای کلیدی مانند آمریکا، اروپا و چین به رکوردهای جدیدی رسیده است. موج خریداران تازهوارد در این کشورها به سرعت در حال اوج گرفتن و رشد است و حالا بیشترین میزان فروش در درجه اول از به روزرسانی و تعویض گوشیهای قدیمی با مدلهای جدید میآید.
با این حال اما بازارهای نوظهور و در حال توسعه همچنان شاهد سرعت گرفتن روند رشد صادرات هستند. هندوستان و اندونزی به خصوص، کمک میکنند تا سهم بزرگی از رشد صادرات جهانی موبایلهای هوشمند تا چند سال آینده را به خود اختصاص دهند. موسسه تحقیقاتی BI Intelligence در جدیدترین بررسیهای خود به روند رکود در بازار موبایلهای هوشمند پرداخته است.این بررسیها نشان میدهد که به دنبال گسترش هر چه بیشتر استفاده از موبایلهای هوشمند و افزایش اقبال آنها در میان مردم کشورهای در حال توسعه، بازار جهانی موبایلهای هوشمند همچنان با سرعتی ثابت در حال رشد است. کارشناسان BI Intelligence تخمین میزنند که صادرات جهانی موبایلهای هوشمند تا پایان سال 2021 به رکورد 1/ 2 میلیارد دستگاه برسد.
رشد صادرات موبایلهای هوشمند در چند سال اخیر هم به خاطر کاهش متوسط قیمت فروش این محصولات بوده است که به دنبال این اتفاق امکان دسترسی به آنها در بازارهای نهچندان پیشرفته و در حال توسعه فراهم شده است. آمارها نشان میدهد که متوسط قیمت فروش یک موبایل هوشمند در بازار هندوستان بین سالهای 2010 تا 2015 به حدود نصف کاهش پیدا کرده است.
پیشبینی میشود میزان صادرات موبایلهای هوشمند به بازار هندوستان به خاطر ضریب نفوذ کم این ابزار در این کشور، تا پنج سال آینده رشد بسیار چشمگیری خواهد داشت. با این اوصاف هندوستان هنوز راه طولانی برای عبور از چین بهعنوان بزرگترین بازار جهانی موبایلهای هوشمند در پیش دارد. تخمین زده میشود که هندوستان 10 درصد از سهم کل بازار جهانی موبایلهای هوشمند در سال 2016 را در اختیار داشته باشد. این در حالی است که انتظار میرود سهم چین از بازار جهانی موبایلهای هوشمند در سال جاری میلادی به 30 درصد خواهد رسید.
آتش جنگ جهانی میان پلتفرمهای مختلف هم فروکش کرده است، چون میزان خرید و استفاده از موبایلهای هوشمند در بازارهای مختلف در سراسر جهان همچنان رو به افزایش است. بررسیها نشان میدهد که دو سیستمعامل اندروید و iOS در مجموع 3/ 97 درصد از کل بازار جهانی پلتفرمهای موبایل هوشمند را در سال 2015 در اختیار داشتهاند، در حالی که این میزان در سال 2014 برابر 3/ 96 درصد بوده است.
اپل سال 2015 را با یک فصل توفانی به دنبال معرفی دو گوشی جدید iPhone 6s و iPhone 6s Plus به پایان رساند و رکورد خوبی برای فروش گوشیهایش ثبت کرد و بهدست آورد. با این حال این شرکت هنوز شاهد کاهش نسبی رشد سالانه سهم بازارش است. این موضوع در واقع به خاطر رقابت شدید و جدی شرکت سامسونگ و تولیدکنندگان چینی مانند هواوی است.