بازیگران مجازی عرصه موبایل ایران رفته رفته وارد مذاکره نهایی با اپراتورها میشوند اما در این میان طرح تجاری آنها چیست و اپراتورهای مجازی مطرح دنیا معمولا چه طرحهایی را پیاده سازی کردهاند؟
اصول حاکم بر پروانه اپراتورهای مجازی تلفنهمراه (MVNO) اسفند 93 توسط کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تصویب و در اردیبهشت ماه سال گذشته فراخوان شد تا نحوه اعلام آمادگی متقاضیان ورود به این عرصه مشخص شود.
پروانه اپراتورهای مجازی تلفن همراه ایران با هدف افزایش رقابت، کیفیت و پوشش نیازهای مشتریان و ترغیب نوآوری و ارائه خدمات ارزش افزوده در بازار تلفنهمراه اعطاء میشود و ارزیابیهای بینالمللی نشان میدهد زمانیکه بازار اپراتورهای موبایل به سمت اشباع شدن میرود، اپراتورهای مجازی سر بلند میکنند.
کشور امریکا به واسطه بیش از دو دهه فعالیت در حوزه پرورش اپراتورهای مجازی موبایل به عنوان یکی از صاحب نظران این حوزه شناخته میشود.
به واسطه همین سبقه فعالیتی، سالانه شمار زیادی از برندهای اپراتورهای مجازی در این کشور شکل میگیرد و وارد عرصه رقابتی میشود؛ کما اینکه به همین نسبت شرایط پرریسک بازار MVNOها سالانه منجر به خروج اجباری عده زیادی از برندها میگردد.
با توجه به اینکه در حال حاضر طبق اظهارات معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی 16 متقاضی اپراتور مجازی موبایل در کشور موفق به دریافت موافقتنامه اصولی شدهاند و شش ماه فرصت دارند تا با اپراتورهای اصلی قرارداد همکاری امضاء کنند، بد نیست سری به وضعیت اپراتورهای مجازی امریکایی بزنیم.
تجربه موفقیتآمیز اپراتورهای مجازی سرآمد در امریکا، قطعا میتواند راهگشای امور کاری متقاضیان داخل کشور برای خلق ایده و ابتکار باشد.
برترین MVNOهای فعال در امریکا براساس اظهارات مراکز تحقیقاتی معتبر فعال در این حوزه به شرح زیر است:
1. اپراتور FreedomPop
این اپراتور تحت شبکه اسپرینت فعالیت میکند و به واسطه طرحهای رایگان برای دورههای آموزشی، مورد توجه مشترکان است.
همچنین یکی دیگر از فعالیتهای این اپراتور، پیشنهاد استفاده از حجم مشخصی اینترنت رایگان در طول ماه، به ازای برقراری تعداد مشخصی ارتباط درون شبکه (با مشترکان FreedomPop) است.
2. T-Mobile Prepaid
همانطورکه از عنوان این برند بر میآید، با اپراتور تیموبایل همکاری میکند و به واسطه پکیج 5 گیگابایت دیتای نسل چهارم، 100 دقیقه مکالمه و تعداد بینهایت پیامک داخلی و بینالمللی تنها به قیمت 30 دلار، از دیگر اپراتورها متمایز میشود.
3. Ting
این اپراتور هم از شبکه اسپرینت استفاده و تنها مزیتی که ایجاد میکند، این است که مشترکان به راحتی میتوانند بستههای سرویسی مشخصی تعریف کنند.
مشترکان میتوانند بسته به بودجه خود، بسته منحصر به فردی اعم از صوت، دیتا و پیامک تعریف کنند و در عین حال از تخفیفات خوبی بهرهمند شوند.
4. RingPlus
این اپراتور از شبکه اسپرینت استفاده میکند و در کاری ابتکاری امکان استفاده از ارزهای غیررایج نظیر بیت کوین (پول مجازی) را فراهم آورده است.
بیتکوین یک نوآوری اینترنتی با کارکردهای مشابه "پول بیپشتوانه" یا پول حکومتی است که تاکنون هیچ دولتی پول بودن بیتکوین را تأیید نکرده است.
این اپراتور از راهکارهای تبلیغاتی هم برای کاهش هزینههای ارتباطی مشترکان بهره برده است به گونهای که مشترکان در هنگام تماس با فرد مورد نظرشان، به جای شنیدن صدای بوق تبلیغات صوتی گوش میکنند.
از طرفی مترجم بر لحظه هم در شبکه این اپراتور مجازی لحاظ شده تا هر زمان خواهان تماس با فردی خارجی بودید که به زبان او تسلط نداشتید، بتوانید از این امکان استفاده کرده و صحبتهای خود را قابل فهم برای طرف مقابل کنید.
5. Republic Wireless
این اپراتور مجازی طرحهای اعتباری با قیمتهایی از 5 تا 40 دلار برای استفاده از بستر وایفای ارائه میکند.
مشترکان این اپراتور برای استفاده از بستر شبکه وایفای برای برقراری مکالمات خود، باید گوشیهای مورد تأیید این اپراتور را خریداری کنند در غیر این صورت امکان استفاده از شبکه Wifi را نخواهند داشت و به صورت عادی به شبکه سلولی منتقل میشوند.
این اپراتور هم از شبکه اسپرینت برای برقراری ارتباطات مخابراتی استفاده میکند.
6. Rok Mobile
این اپراتور بسته خدماتی حاوی مکالمه صوتی، پیامک و خدمات دیتا را به مبلغ ماهانه 24.99 پوند ارائه میدهد که اگر بستههای بلند مدت سه یا شش ماهه خریداری شود، قیمت آن کاهش مییابد.
تنها مزیت چنین طرحی در این است که مشترکان میتوانند به شکل رایگان از آلبوم موسیقیایی با بانک اطلاعاتی 20 میلیون قطعه موسیقی به شکل انحصاری و رایگان استفاده کنند.
این اپراتور از شبکه اپراتور ورایزن برای برقراری ارتباطاتش استفاده میکند.
7. Giv Mobile
اپراتور مذکور که یکی از شرکای مجازی تیموبایل است، رویکرد خیریهای به فعالیتهای خود بخشیده است.
مشترکان این اپراتور مجازی در زمان صدور صورتحساب دوره قادر خواهند بود تا 8 درصد مبلغ کل صورتحساب دوره را به یکی از مؤسسات خیریه پیشنهادی از سوی اپراتور واریز کنند.