شرکت «توسعه سامانه بهنگام غدیـر» با برند «آی سیــما» (iseema) فعالیت خود را در زمینه ارایه سـرویــس آی پی مدیا از اوایل مهرماه سال 1392 آغاز کرده و نخستین ارایه دهنده خدمات IPTV مبتنی بر اینترانت در ایران است که با استفاده از پروتکل اینترنت و زیرساخت مخابراتی، مجموعه وسیعی از رسانه ها و سرگرمی ها را در اختیار کاربرانش قرار می دهد.
«توسعه سامانه بهنگام غدیـر» همچنین نخستین شرکتی است که برای ارایه شبکه های تلویزیونی و رادیویی ایران در آی پی مدیا، قراردادی رسمی با شرکت سروش رسانه (به نمایندگی از صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران) منعقد کرده است. این شرکت همچنین قراردادی با موسسه رسانه های فرهنگی به نمایندگی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد که برای ارایه سرویس VOD تدوین شده است. برای آشنایی با فعالیت های آی سیما گفت وگویی با حمیدرضا داعی، معاون تجاری این شرکت انجام داده ایم که از نظرتان می گذرد.
معاون تجاری آی سیما درباره تاریخچه فعالیت شرکت گفت: از سال 92 روی سیستم IPTV مشغول به فعالیت شدیم و طبق قراردادی که با شرکت سروش رسانه منعقد شد، موظف شدیم مراکزی را برای ارایه سرویس IPTV تجهیز کنیم.
داعی گفت: در سال 94 با وزارت ارشاد قراردادی جهت ارایه سرویسهای محتوامحور منعقد کردیم، به نحوی که به جز کانال های زنده رادیو و تلویزیون باقی محتوای موجود در کشور مثل موسیقی، فیلم و سریال هایی که درحال ساخت است، چه ایرانی و چه خارجی، قابل پخش باشد. دو مجوز از وزارت ارشاد و یک مجوز از سازمان تنظیم مقررات رادیویی هم دریافت کردیم که دیگر منعی از نظر قوانین رایج وجود نداشته باشد.
به گفته وی، هم اکنون سامانه آی سیما روی بسترهای ثابت و بی سیم قابل ارایه است. درحال حاضر سرویس آی سیما در شرکت آسیاتک راه اندازی شده و به زودی نیز در شرکت مخابرات ایران و بقیه شرکت هایی که مجوز FCP از سازمان تنظیم مقررات گرفته اند نیز قابل دسترس می شود.
معاون تجاری آی سیما تفاوت این سرویس با دیگر سامانه ها را کاربری آسان و هزینه اندک آن دانست و افزود: بالاخص روی شبکه ثابت، تحت هیچ شرایطی از حجم اینترنت مشترک کاسته نخواهد شد.
وی افزود: متقاضیان پس از انتخاب نوع سرویس، در شبکه ADSL با نصب گیرنده و روی گوشی یا تلویزیون هوشمند با نصب نرم افزار، میتوانند از فیلم های سینمایی روز و آرشیو ایرانی و خارجی، سریال های روز ایرانی و خارجی، کارتون برای کودکان، مستندهای زیبا، انواع سبک های موسیقی، سرگرمی و بازی، خدمات بانکی، خدمات فروشگاهی، محتواهای متنوع آموزشی همچون کمک درسی، آشپزی، خیاطی و سایر سرویسهای محتوامحور استفاده کنند.
داعی گفت: سرویس های iseema از انعطاف بالایی برخوردار هستند که به راحتی و بدون هیچ تأخیر و مکثی می توانند فیلم موردنظر خود را با هزینه بسیار پایینی مشاهده کنند. مشترکان به ازای پرداخت ماهانه حدود 5 تا10 هزار تومان از خدمات متنوع این سامانه بهره مند می شوند. ضمن اینکه با این مبلغ دسترسی به تعدادی محتوای رایگان نیز وجود دارد. همچنین یک سری محتوای روز و آثار فاخر وجود دارد که با پرداخت هزینه ای بسیار پایین تر از خرید CD و DVD قابل دسترس است.
داعی گفت: درباره دانلود محتواها نیز اگر صاحب اثر به ما مجوز داده باشد، مشترک می تواند آن آثار را دانلود کند و در غیر این صورت، استفاده کننده فقط می تواند محتوا را ببیند و بشنود و تا زمانی که مشترک این سرویس باشد، می تواند آن اثر را در Inbox خود داشته و استفاده کند.
وی درباره شیوه قیمت گذاری محتوا نیز توضیح داد: همه این ها منوط به تعاملات ما با صاحب محتواست. صاحب محتوا گاهی برای فروش اثر خود کف و سقف تعیین می کند. البته ما هم سیاست هایی در این زمینه داریم که آن ها را اعمال می کنیم و زمانی که به تفاهم و توافق رسیدیم، آثار را پخش می کنیم.
داعی درباره رقابت موجود در این بازار گفت: در قرارداد با صداوسیما 4 رقیب و در مجوزهایی که از وزارت ارشاد گرفتیم، 6 رقیب داریم؛ اما سعی می کنیم با رقبایمان دوستانه همکاری کنیم.
وی افزود: در چند سال اخیر با رشد شبکه های اجتماعی وابستگی مردم به این شبکه ها افزایش یافته و روی مخاطبان برنامه های رادیو و تلویزیون تأثیر گذاشته است. طبق آماری که از سال های 2010 تا 2014 به دست آورده ایم، کشورهایی مثل فرانسه، اندونزی، مالزی و کشورهایی که شباهت های فرهنگی با ما دارند مثل ترکیه، افزایش مشترک آن ها در سرویس های مشابه 12تا 13درصد در سال بوده است. البته خدماتی که آن ها روی سرویس های خود ارایه می دهند، متفاوت است.
معاون تجاری آی سیما در ادامه با بیان اینکه این شرکت با حضور در دو نمایشگاه تلهکام و الکامپ در دو سال گذشته و دریافت اطلاعات و آنالیز آن ها سلیقه مخاطبانش را شناخته است، گفت: علاقه به برنامه هایی مثل فیلم ها و سریال های روز، چه ایرانی و چه خارجی و موسیقی بین کسانی که با آن ها مصاحبه کردیم، بینهایت بالا بود. به خصوص که با هزینه بسیار پایین تر از خرید CD و DVD همچنین بدون خرابی و اشغال فضای فیزیکی، می توانند این آثار را استفاده کنند. در سرویس IPTV چون فاقد این هزینه هاست، مراجعه کنندگان بسیاری داشتیم.
وی درباره سیاست های ارزان سازی استفاده از محتوای اینترنتی گفت: ما از کاهش تعرفه اینترنت توسط وزارت ارتباطات استقبال می کنیم و یکی از دغدغه های ما همیشه همین بوده است؛ به گونه ای که استفاده از خدمات ما برای همه مردم مقرونبه صرفه باشد.
داعی درباره روش های اطلاع رسانی و تبلیغات آی سیما نیز گفت: علاوه بر استفاده از مشاوران خوب تبلیغاتی، بهترین مبلّغ خدمات آی سیما خود مشترکان و استفاده کنندگان از سرویسها هستند. شناخت از خواسته ایشان و پاسخ مناسب، نیاز مشترک را برطرف می کند. در نظر داریم قسمتی از هزینه های اطلاع رسانی را به خود مشترکان اختصاص دهیم به طوری که درحال حاضر قسمت اعظمی از محتواهای خود را به صورت رایگان در اختیار متقاضیان قرار داده ایم.
وی با بیان اینکه توسعه سرویس آی سیما بنا به نیاز مخاطبان خواهد بود، افزود: ما مشکلی در سرمایه گذاری برای توسعه شبکه از طریق همکاری با شرکت های ارایه دهنده خدمات اینترنتی نداریم و هر جا مشترک نیاز به خدمات ما داشته باشد، آمادگی داریم که سرمایه گذاری انجام دهیم. درحال حاضر نیز برای گیرنده setup box که قیمت بالایی داشت، رایزنی کردیم که تعدادی از این تجهیزات را زیر قیمت خرید در اختیار متقاضیان قرار دهیم.
داعی ادامه داد: قیمت این تجهیزات حدود 250 تا 300 هزار تومان است، ولی ما با تخفیف ویژه آن را به قیمت 160 هزار تومان ارایه می کنیم و سعی داریم در صورت امکان باز هم این قیمت را کاه ش دهیم تا مردم بتوانند از خدمات ما بهره مند شوند.
داعی درخصوص نحوه دسترسی به سرویسها نیز گفت: متقاضیان می توانند با شماره 1535 در شهر تهران که به زودی سراسری می شود یا 42861000 تماس گرفته یا با مراجعه به پایگاه اینترنتیiseema.ir به پیش ثبت نام و اطلاع از خدمات آی سیما اقدام کنند.