گاهی در قبوض برخی مشترکان تلفن ثابت مبالغی ذکر میشود که باعث افزایش رقم قبض و تعجب مشترک میشود اما معمولا پیگیری این موضوع از سوی شرکت مخابرات گویای آن است که مشترک از سرویسهای شبکه هوشمند IN استفاده کرده و به واسطه استفاده از این خدمات مبلغی اضافه در قبض او اعمال شده است. به گزارش «ایسنا»، شبکه هوشمند، سیستمی یکپارچه برای ارائه سرویسهای مخابراتی است که قادر است انواع مختلفی از سرویسهای جدید را به مشتریان ارائه کند. در این قالب هشت نوع خدمت به مشترکان تلفن ثابت ارائه میشود که استفاده برخی از این سرویسها هزینه های خاص خود را به همراه دارد.
مکالمه اعتباری
این سرویس امکان برقراری ارتباط مشترک با مقاصد مختلف شهری، بین شهری و تلفن همراه را از طریق خریداری کارت مکالمه اعتباری میسر میسازد. مشترک این سرویس برای مکالمه باید کد دسترسی مندرج روی کارت، شماره کارت و رمز عبور خود را وارد کند تا با مقصد ارتباط برقرار کند. یکی از مهمترین مزایای این سرویس، کیفیت مطلوب ارتباط برقرار شده است.
مکالمه رایگان
مشترک این سرویس میپذیرد که هزینه مکالمات دریافتی بهعهده او باشد. موسسات و مشاغل تجاری و خدماتی که فعالیت آنان براساس دریافت سفارش از مشتریان است، میتوانند از مزایای این سرویس بهرهمند شوند. دارنده این سرویس با اعلام تنها یک شماره از شبکه هوشمند، میتواند کلیه مکالمات خود را دریافت کند زیرا درصورت اشغال یک خط، مکالمات به خطوط دیگر غیراشغال منتقل و هدایت میشود. از مهمترین مزایای این سرویس، علاوهبر مورد مذکور، اعمال کنترل و نظارت روی تعداد تماسها است. شمارههای رایگان معمولا ۱۰ رقمی بوده و با پیششماره ۹۰۰۲۱۲ شروع میشوند. البته از طریق موبایل و از شهرستان نمیتوان با این شماره تماس گرفت.
شماره اختصاصی
متقاضی این سرویس با دریافت یک شماره از شبکه هوشمند از امکانات یک خط تلفن با قابلیتهای بیشتری برخوردار میشود. مزیت عمده این سرویس در دسترس بودن اشخاص، مشابه تلفن همراه با هزینههای بسیار نازلتر است. مشترک این سرویس میتواند در هر لحظه و در هر مکان شماره تلفنی را به شبکه هوشمند معرفی کند و بعد از آن تماسگیرندگان با شماره هوشمند به تلفنهای معرفی شده هدایت میشوند. اشخاصی که دارای شماره تلفنهای متعدد (محل کار، منزل و…) هستند یا کسانی که مکان ثابتی را در اختیار ندارند (مستاجران، بازرگانان، دانشجویان و…) عمدهترین کاربران این سرویس به شمار میآیند. شماره اختصاصی ۸ رقمی است و با پیششماره ۸۰۸۰ شروع میشود.
شماره فراگیر
شرکتها، موسسهها، سازمانها و واحدهای صنفی که دارای دفاتر و شعبههای متعدد هستند، از عمدهترین کاربران این سرویس هستند. موسسه دارنده این سرویس، تنها یک شماره از شبکه هوشمند را به اطلاع مشتریان خود میرساند، ولی شبکه IN، ارتباط مشتری را با شعبهای از شرکت که نزدیکترین فاصله را با او دارد، برقرار میکند. صرفهجویی در هزینههای گزاف تبلیغات و سهولت به خاطر سپاری یک شماره، به جای شمارههای متعدد و امکان ارتباط در محدودههای خاص زمانی از دیگر مزایای این سرویس است. شماره فراگیر ۸ رقمی است و با پیششماره ۸۰۸۱ شروع میشود. از طریق موبایل و از شهرستان نمیتوان با این شماره تماس گرفت.
مشاوره تلفنی
استفاده از خدمات مشاورهای متخصصان در زمینههای مختلف (حقوقی، پزشکی، فنی و…) با پرداخت هزینه مشاوره از طریق این سرویس انجام میشود. امکان ارتباط با اینترنت در هر زمان بدون نیاز به تهیه کارتهای مختلف و رمز عبور، دسترسی به اطلاعات و اخبار مربوط به سازمانها نظیر هواشناسی، هواپیمایی، اخبار ورزشی و… از دیگر قابلیتهای این سرویس است. دارنده این سرویس ۸۰ درصد درآمدهای حاصل از مکالمههای مشاورهای را دریافت میکند. حقالزحمه شرکتهای اینترنتی ۷۰درصد درآمدهای حاصل از ارائه این سرویس است.
نظرسنجی تلفنی
با استفاده از این سرویس، سازمانهای تجاری و موسسات عمومی میتوانند از نظرهای مشتریان خود در زمینه خدمات ارائهشده آگاهی یابند. در این سرویس، استفادهکننده با یک شماره خاص تماس گرفته و انتخابش را بهوسیله صدا یا صفحه کلید اعلام میکند. پیشبینی نتایج مسابقههای ورزشی و نیز ثبت نام از متقاضیان شرکت در مسابقهها و سرگرمیهای صدا و سیما، از کاربردهای دیگر سرویس نظرسنجی تلفنی است. از قابلیتهای این سرویس، تعیین مدت زمان اعتبار نظرسنجی و کنترل تعداد تماس است.
انتقال شماره
مشترک این سرویس میتواند در صورت تغییر محل جغرافیایی و به تبع آن تغییر شماره تلفن خود، ضمن اعلام شماره جدید، تمامی تماسهای شماره قبلی را به سمت شماره تلفن جدید هدایت کند. در نتیجه شرکتها یا سازمانها میتوانند با وجود تغییر مکان خود، مشتریان قبلی را حفظ کنند.
پست صوتی
دارنده این سرویس، این امکان را مییابد در زمانی که شرایط پاسخگویی را ندارد، مکالمات را بهصورت پیام دریافت کند و در فرصت مناسب به پیامها گوش دهد. ارتباط با این سیستم به دو گونه است: قرار دادن پیام و برداشتن پیام. در هر دو حالت میتوان به صورت مستقیم یا غیرمستقیم با سیستم ارتباط برقرار کرد. علاوهبر چهار نوع امکان دسترسی مذکور، امکانات دیگری از جمله اطلاع به مشترک مبنی بر برداشتن پیام، ارتباط با سیستم از طریق IP و انتقال پیام به ایمیل مشترک در سیستم وجود دارد.