آیفون به عنوان مهمترین محصول کمپانی اپل و اصلیترین منبع درآمد و سود سرشار این کمپانی در ۹ سال اخیر، با روند رو به کاهش فروش روبرو شده است، از اینرو کاپرتینوییها باید محصولی انقلابی را رونمایی کنند تا دوباره نظرها به سمت این کمپانی جلب شود. اما محصولات آیندهی این کمپانی چه میتواند باشد؟
به جرات میتوان گفت که آیفون دیگر در حال بازنشستگی به عنوان ماشین پولساز اپل است. با وجود اینکه هنوز بخش اعظمی از درآمد و سود اپل از فروش گوشیهای هوشمند آیفون کسب میشود، اما برای اولین بار در ۹ سال اخیر، گزارشهای مالی اپل نشان از این دارد که فروش این گوشی روند نزولی به خود گرفته است. در چند سال اخیر بسیاری از کارشناسان لزوم معرفی یک محصول انقلابی دیگر را شرط بقای اپل و تکیه زدن بر ردههای بالای دنیای فناوری میدانند.
اپل نیز با اطلاع از این موضوع تلاشها بسیاری را به کار گرفته که روشنترین مثال آن ساعت هوشمند اپل واچ است که نتوانست آنچنان که باید موجی را همچون آیفون به راه انداخته و جریانساز شود. به طور حتم اپل در آزمایشگاه تحقیق و توسعهی خود بیکار ننشسته و در تلاش است تا محصولات جدیدی را راهی بازار کند. اما این محصولات چه خواهند بود؟
بیتردید تیمهای تحقیق و توسعه و آزمایشگاههای کمپانیها به عنوان یکی از سریترین مراکز شناخته شده و سعی میشود تا اطلاعاتی از این آزمایشگاهها به بیرون درز نکند، اما متخصصان و مدیران دوست دارند تا با اشتیاق در مورد آنچه که دوست دارند، سخن بگویند. همانطور که تیم کوک در سال ۲۰۱۳ اعلام کرد که پوشیدنیها حوزهی مناسبی برای ورود محصولات الکترونیک هستند. این اظهار نظر دقیقا یک سال پیش از رونمایی از اپل واچ اتفاق افتاد.
تیم کوک در جریان کنفرانس ارائهی گزارش مالی اپل برای بهار ۲۰۱۶ به دو موضوع اشاره کرد که میتوان از آنها به عنوان سرنخهایی برای اطلاع از محصولات آیندهی کمپانی یاد کرد.
واقعیت افزوده
واقعیت افزوده و واقعیت مجازی را باید ترندهای آیندهی دنیای فناوری خواند که مصرف کنندگان و علاقمندان به حوزهی فناوری در حال لمس موجهای اولیه آن هستند. برخلاف واقعیت مجازی که کاربر را در دنیای مجازی غوطه ور میکند، واقعیت افزوده تصاویر دیجیتال را به دنیای واقعی میآورد. بهترین مثال از واقعیت افزوده بازی پوکمونگو است که این روزها از محبوبیت زیادی نیز برخوردار است.
اما آیا اپل برای حضور در حوزهی واقعیت افزوده برنامههایی را در سر میپروراند؟
در جریان برگزاری کنفرانس ارائهی گزارش مالی مربوط به سه ماههی دوم سال ۲۰۱۶ اپل، تیم کوک در پاسخ به سوالی در مورد بازی پوکمون گو و برنامههای اپل برای حضور در حوزهی واقعیت مجازی پاسخ داد. وی در این خصوص گفت:
بازیهایی نظیر پوکمون گو همچنین نشان میدهد که واقعیت افزوده میتواند یک حوزهی بسیار خوب باشد. ما نیز با درک این موضوع سرمایهگذاری گستردهای را در این حوزه انجام داده و همچنان به سرمایهگذاری و تلاشها در این حوزه ادامه خواهیم داد. ما سرمایهگذاری زیادی را روی واقعیت افزوده برای طولانی مدت انجام دادهایم. ما معتقدیم که در این حوزه چیزهای بسیار جالبی برای کاربران وجود دارد و همچنین امکان موفقیت تجاری نیز محتمل است. از این رو ما در این حوزه سرمایه گذاری کرده و در درجهی اول اطمینان حاصل میکنیم که محصول ما با سایر محصولات محصولات توسعه یافته در بازار نظیر بازی پوکمون گو به خوبی کار خواهد کرد.
اما سخنان تیم کوک چگونه تعبیر میشود؟ تیم کوک به این موضوع اشاره کرده که محصولات اپل با بازیهایی نظیر پوکمون گو هماهنگ خواهند بود. البته منظور هماهنگی و پشتیبانی خاص از بازی پوکمون گو نیست و در واقع اپل با توجه به موج ایجاد شده درصدد روشنگری در محصولات خود در این حوزه است که شامل تمام اپلیکیشنهای و کاربردهایی است که در آینده به درخت واقعیت افزوده اضافه خواهد شد.
واقعیت مجازی اپل
به گزارش فایننشال تایمز اپل از ابتدای سال جاری میلادی چند صد کارشناس خود را روی تحقیقات واقعیت افزوده و واقعیت مجازی متمرکز کرده است. هنوز مشخص نیست که نتیجهی این تحقیقات چه خواهد بود، اما در کنار اپل کمپانیهای دیگری نظیر مایکروسافت، گوگل و فیسبوک نیز وجود دارند که به سختی در این حوزه تلاش میکنند. البته نباید در این بین استارتاپهایی نظیر مجیک لیپ را از یاد برد.
خودرو و حمل و نقل
بیش از یک سال است که شایعات در مورد فعالیتهای اپل برای توسعهی خودروهای هوشمند به گوش میرسد. در کنار فعالیتهای سری اپل، این کمپانی بهار سال جاری نیز یک سرویس با عملکردی مشابه اوبر را تصاحب کرد. Didi Chuxing یک سرویس اشتراک گذاری خودرو چینی است که مدلی مشابه اوبر دارد. کاپرتینوییها برای تصاحب این کمپانی چینی بیش از یک میلیارد دلار پرداخت کردند. تصاحب این کمپانی با پرداخت یک میلیارد دلار را باید اقدامی مهم از جانب اپل خواند چراکه این کمپانی علاقهای به هزینههای هنگفت ندارد و جز در موارد خاص به دنبال سرویسهایی میرود که ناشناخته بوده و هزینهی کمتری را نیز روی دست این کمپانی بگذارد.
کوک در پاسخ به سوالی در مورد استراتژی سرمایهگذاری اپل چنین اظهار نظر کرده است:
ما همواره به دنبال ایدههای ناب و خریدهای خوب هستیم. ما بصورت میانگین هر سه تا چهار هفته یک کمپانی جدید را تصاحب میکنیم. ما همچنان به اینکار ادامه خواهیم داد، چراکه فکر میکنیم که در میان خریدهای خود گزینههای بسیار خوبی را مال خود کردهایم. در مورد سرمایهگذاری روی Didi، این موضوع از این نظر جالب توجه به نظر میرسد که در گذشتهی اپل نمیتوان خریدهای این چنینی را به وفور پیدا کرد، هرچند ما در گذشته نیز چنین خریدهایی را انجام دادهایم. ما در سالهای دور سرمایهگذاری در کمپانیهایی نظیر ARM و Akamai را تجربه کردهایم.
در مورد شرکت چینی ما یک سرمایهگذاری بسیار خوب انجام دادهایم. از منظر استراتژیک ما معتقدیم که دو کمپانی میتوانند در شماری از موارد همکاریهایی را با یکدیگر در گذر زمان داشته باشند. همچنین ما معتقدیم باید چیزهایی را در این حوزه یادبگیریم و پتانسیل موجود در بازار چین از آنچه که تصور میشود، بالاتر است.
به جرات میتوان گفت که بنیان گذاشتن کمپانی مشابه اوبر توسط اپل بسیار سخت و حتی غیرممکن است، از اینرو خرید Didi چینی را باید راهکاری بسیار خوب برای ورود سریعتر به این حوزه خواند. تصاحب دیدی اپل را در جایگاهی قرار میدهد تا بتواند دید بهتری را نسبت به صنعت حمل و نقل داشته باشد. همچنین این خرید میتواند برای خودروی هوشمند اپل نیز بسیار کاربردی باشد. بسیاری از شایعات نشان از این دارد که اپل در سال ۲۰۲۱ خودروی هوشمند الکتریکی خود را راهی بازار خواهد کرد.
اپل تی وی بی سرانجام
دو سال پیش اپل تیوی یکی از محصولاتی بود که بسیاری آن را یکی از محصولات انقلابی اپل میخواندند. پس از آنکه اپل آیفون ۶ و اپل واچ را رونمایی کرد، تیم کوک به این موضوع اشاره کرد که تلویزیونهای کنونی در تکنولوژیهای عرضه شدهی دهه ۷۰ باقی ماندهاند و اپل راهکار بسیار بهتری را در این حوزه ارائه خواه کرد.
این شایعات با انتشار اخباری در مورد اینکه اپل درصدد ارائهی یک سرویس استریم ویدیو است، بیش از پیش قوت گرفت. اما ایجاد مشکلات برسر قراردادها باعث شد تا این سرویس آنطور که وعده داده شده بود در پایان سال ۲۰۱۵ میلادی راهی بازار نشود.