ماجرای شرکت Openreach و درخواست برای جداسازی آن از شرکت مخابرات انگلستان جهت اتمام انحصار شبکه کابل مسی و برخی خدمات B2B مخابراتی سابقه ای طولانی دارد.
Openreach در سال ۲۰۰۶ به دنبال توافقی میان شرکت مخابرات انگلستان(BT) و سازمان رگولاتوری این کشور (Ofcom) بنا نهاده شد تا به موجب قوانین شرکتها، اقدامات مشخصی را انجام دهد تا اطمینان حاصل شود که اپراتورهای مخابراتی رقیب، دسترسی یکسانی به شبکه محلی BT دارند؛ این شرکت امکان دسترسی محلی به شبکه مخابرات انگلستان، همچنین ارتباط بین ۱MDFها و ارتباط مشترکین را با نقاط تبادل محلی تا مراکز مخابراتی را نیز مدیریت میکند.
شرکت مخابرات انگلستان (British Telecommunications):
شرکت خدمات مخابراتی انگلستان که یکی از بزرگترین ارائهدهندگان خدمات مخابراتی در جهان است، که در بیش از ۱۷۰ کشور، فعالیت مینماید و به اختصار BT یاد میشود؛ بریتیش تلکام در سال ۱۹۸۴، به بخش خصوصی واگذار و بیش از ۵۰٪ درصد از سهام آن، به سرمایهگذاران فروخته شد. دولت انگلستان، سهام باقیمانده خود را نیز در فاصله سالهای ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۳ بهفروش گذاشت.
شرکت Openreach:
یکی از زیرمجموعه های بریتیش تلکام(BT) است که کابل و بستر سیمهای تلفنی را در اختیار دارد و تقریباً تمام اماکن تجاری و منازل را در انگلستان به شبکه پهنباند و تلفن ملی متصل میکند.
سازمان Ofcom:
اداره ارتباطات و رگولاتوری بریتانیا که در واقع سازمان تنظم کننده مقررات رسانهای بریتانیا است؛ این سازمان بر فعالیتهای ایستگاههای رادیویی، تلویزیونی، خطوط ثابت دوربرد تلفنی و موبایل و بر امواج رادیویی وسائل بیسیم نظارت میکند.
بر اساس بازبینی خدمات مخابراتی، شرکت مخابرات بریتانیا (BT) در سال ۲۰۰۵ به انجام اقداماتی با سازمان رگولاتوری انگلستان (آفکام) متعهد گردید تا به منظور ارائه دسترسی یکسان به شبکه محلی، بخش جداگانهای را ایجاد کند.
آفکام پیش از این بر این اعتقاد بود که شرکت BT قدرت قابل توجهی در بازار خدمات ارتباطی بریتانیا به ویژه در خدمات تلفنی مناطق مسکونی، خدمات خرده فروشی مشاغل، خطوط تجاری، خدمات عمده فروشی بین الملل و خدمات عمده فروشی پهنباند ثابت دارد. در نتیجه آن Openreach ایجاد گردید؛ سازمانی که در سال ۲۰۰۶ افتتاح شد و مستقیماً به مدیریت عامل BT پاسخگوست.
امروزه این کمپانی به شکلی سازمان یافته است که به یک زیرمجموعه مستقل از شرکت مخابرات بریتانیا (BT) تبدیل شده که این شرکت به نوبه خود چهار بنگاه تجاری را که به شکل مستقل مدیریت میشوند و همچنین سایر داراییهای گروه BT را در بر میگیرد.
از سال ۲۰۰۵ مالکیت Openreach به دلیل سرعت پایین پهنباند و کاهش قابلیت رقابت زیرساخت اینترنت انگلستان بسیار بحث انگیز شده است. همچنین این شرکت با کاهش رضایت مشتریان و تعداد بسیار بالایی از شکایات مشترکین در ارتباط با خدمات ضعیف رو به رو شده است.
شرکت BT متهم به استفاده از امتیاز انحصاری اپن ریچ است که بیشترین سود را برای BT به ارمغان میآورد، به ویژه به دلیل کاهش سرمایه گذاری در زیرساخت پهنباند انگلستان، تحمیل قیمتهای بالا و ارائه خدمات ضعیف به مشتریان.
در سال ۲۰۰۹، BT اعلام کرد که تا سال ۲۰۱۲ اپن ریچ ۲٫۵ میلیون خانه را در بریتانیا و ۲۵% از انگلستان را به FTTP فوق سریع متصل خواهد کرد. با این حال، تا انتهای سپتامبر ۲۰۱۵ تنها ۲۵۰هزار خانه متصل شدند.
در ژانویه ۲۰۱۵، این شرکت قبول سفارشات محصول FTTP را در حالی متوقف کرد که گزارشات نشان میدادند که مشتریان باید بیش از یک سال صبر کنند تا متصل شوند، ضمن این که سایر سفارشات انجام نشدند.
در سال۲۰۱۶ و براساس آمار ارائه شده اعلام شد، ۵٫۷ میلیون از مشترکان پهنباند در انگلستان دارای اینترنتی هستند که به حداقل سرعت مورد قبول آفکام یعنی ۱۰ مگابایت بر ثانیه نمیرسد. در حدود ۳٫۵ میلیون از مشترکان مذکور در نواحی روستایی زندگی میکردند.
درخواست برای جدایی از گروه BT
در آگوست ۲۰۱۵، برخی نمایندگان حزب کارگر با انتقاد از زیرساختها و بیان این مطلب که شرکت BT در برطرف کردن معایب و نصب خطوط جدید بسیار کند عمل می کند، درخواست منفک شدن Openreach از BT را کردند.
قسمتی از بودجه ادغام گروه BT با اپراتور تلفن همراه EE، که در اکتبر ۲۰۱۵ به تصویب قانونی رسید و بالغ بر ۱٫۷ میلیارد پوند بود از طریق درآمدهای Openreach تأمین شد؛ در دسامبر ۲۰۱۵ Ofcom اعلام کرد که در حال بررسی چهار گزینه برای آینده اپن ریچ است:
حفظ ترکیب فعلی، مقررات زدایی بیشتر، جداسازی ساختاری از BT یا تنظیم کردن سیستم فعلی. گفته شده که حفظ وضعیت موجود بعید است. نتایج اولیه بررسی Ofcom که در فوریه ۲۰۱۶ منتشر گردید، شرکت BT را به فروش اپن ریچ ملزم نکرد.
چندی پیش نیز ۱۲۱ تن از نمایندگان پارلمان انگلیس در گزارشی اعلام کردند «در صورت از بین نرفتن انحصار شرکت مخابرات و در صورتی که Openreach از شرکت مخابرات جدا نشده و به دو شرکت مجزا تبدیل نشوند، تغییری در سیستم مخابرات و خدمات آنها صورت نمیگیرد و آنها همچنان به پنهانکاری و مخفی کردن مشکلات ادامه میدهند.»
به گفته این نمایندگان، آفکام باید BT را وادار کند که شرکت Openreach را واگذار نماید؛ در این گزارش همچنین آمده است که “شرکت Openreach تابهحال ۱٫۷ میلیارد پوند بهصورت مالیات دریافت کرده است، اما موفق به انجاموظیفهاش نشده است؛ ازآنجاکه اقتصاد انگلیس در حال حاضر بسیار وابسته به زیرساختهای اقتصادی است، ناکارآمدی و انحصار شرکت مخابرات انگلیس و Openreach سبب عقبگرد شرایط کشور و کمبود سرمایهگذاری میشود.”