اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

September 5, 2016
8:17 دوشنبه، 15ام شهریورماه 1395
کد خبر: 79595

کاهش تعرفه اینترنت منوط به تفکیک ارتباط بین‌المللی از داخلی

مدیر کل امور تجاری شرکت ارتباطات زیرساخت، پیگیری شبکه ملی اطلاعات و کاهش تعرفه اینترنت را از اهداف اصلی این شرکت دانست و کاهش تعرفه‌ها را در آینده منوط به پیاده‌سازی مدل‌های تجاری با تفکیک ارتباط بین‌الملل از ارتباط داخلی اعلام کرد.
 
مجید میرزایی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اهداف اداره کل امور تجاری شرکت ارتباطات زیرساخت اظهار کرد: اداره دو هدف بزرگ استراتژیک را در این چند ماه دنبال می‌کرد که یکی پیگیری و راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات بود که این اتفاق افتاد، مراکزی ایجاد و شبکه توسعه داده شد و مراکز دیتای اصلی که همه برای اینترنت به آنجا مراجعه کنند و اصطلاحا اطلاعات را در شبکه داخلی با هم ردوبدل کنند اعم از کسانی که در کشور محتوا و سرویس فراهم می‌کنند، مثل تولیدکنندگان محتوا و بازی‌سازها و اپراتورها فراهم شد.
 
وی ادامه داد: بدین ترتیب مراکز داده‌ای فراهم شده که تولیدکنندگان محتوا می‌توانند در آنجا به یکدیگر متصل شوند و بدون این‌که اطلاعات‌ از کشور خارج شود، اطلاعات در شبکه خودمان با سرعت بالاتر و کیفیت مناسب‌تر و در آینده با قوانینی که تصویب می‌شود با قیمت مناسب‌تر توزیع شود که این ماحصل و نتیجه شبکه ملی اطلاعات است.
 
مدیر کل امور تجاری شرکت ارتباطات زیرساخت کاهش تعرفه‌ها را دومین هدف شرکت ارتباطات زیرساخت و اداره کل امور تجاری دانست و گفت: از یکم مردادماه طبق مصوبه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و توافقی که با هم داشتیم تعرفه‌ای تقریبا مناسب برای خودمان و کاملا مناسب برای کاربران ایجاد کردیم و دید کاهش تعرفه نگاه به سود کاربر نهایی بوده است.
 
میرزایی در ادامه بیان کرد: ما کاری کردیم که شرکت‌ها برحسب مصرف خود به ما هزینه بپردازند و با این کار درآمد شرکت چیزی بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان در سال کاهش پیدا می‌کند که البته امیدواریم با سایر تجارت‌ها جبران شود. بنابراین در این قسمت که کاربر نهایی ذی‌نفع است کاری کردیم که قیمت‌ها تا حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد کاهش یابد.
 
وی با اشاره به احتمال کاهش تعرفه‌ اینترنت در آینده بیان کرد: برنامه‌ریزی‌ها برای کاهش تعرفه امسال از سال گذشته شروع شده و بخشی از کار به عهده زیرساخت و سازمان تنظیم مقررات ارتباطات یعنی بخش دولتی بود، البته هنوز هم با قیمت‌های جهانی تفاوت داریم، ولی در مراحل بعدی باید تعرفه را با ایجاد بسترهای مناسب‌تر و کاهش هزینه‌ها و نگاه به نفع کاربر نهایی هزینه‌ها را کاهش دهیم و از مدل‌هایی استفاده کنیم که در حال حاضر در کشورهای پیشرفته‌تر وجود دارد.
 
مدیر کل امور تجاری شرکت ارتباطات زیرساخت به نقش شرکت‌های ارائه‌دهنده سرویس در کاهش تعرفه اینترنت اشاره کرد و افزود: در حال حاضر تفکیکی بین ترافیک‌ها وجود ندارد و شرکت‌های فراهم‌کننده سرویس مثل اپراتورهای موبایل و شرکت مخابرات و شرکت‌های PAP پول را از کاربر می‌گیرند؛ آنها هم موظف شدند اقدام به پیاده‌سازی مدل‌های تجاری کنند تا هزینه را برای کاربر کاهش دهند و ما هم به خاطر آنها قیمت را کاهش دادیم.
 
میرزایی در ادامه با بیان اینکه از جمله اقدامات شرکت‌ها این است که ارتباط بین‌الملل را از ارتباط داخلی جدا کنند، گفت: یعنی شرایط به گونه‌ای شود که کاربری که اطلاعاتی از داخل شبکه خودمان می‌خواهد، هزینه کسی که یاهو را می‌خواهد نپردازد، یا مثلا کسی که به سایت دانشگاهی در کانادا مراجعه می‌کند نباید با کسی که به دانشگاه آزاد مراجعه می‌کند، یک هزینه را بپردازد. این مدل تجارتی است که شرکت‌هایی که هزینه را از کاربر نهایی می‌گیرند باید نهایی کنند و ما هم باید در این بخش همکاری کنیم و برای قدم بعدی به این سمت برویم.
 
وی خاطرنشان کرد: سرورها یا داخل ایران هستند یا خارج از ایران، بسته به این‌که کاربران به چه سایتی مراجعه می‌کنند، یا در سرورهای داخلی می‌چرخند یا به سرورهای خارج از ایران می‌روند. البته کسی ملزم نیست که سرورهایش را در جایی قرار بدهد، اما برای شرکت‌ها نیز راحت‌تر است که سرورهایشان در داخل ایران باشد.
 
به گفته میرزایی، ‌ اداره کل امور تجاری شرکت زیرساخت که حدود دو ماه از تشکیل آن می‌گذرد، متشکل از دو اداره کل سابق امور مشتریان و واگذاری مدارات با وظیفه فروش و واگذاری سرویس و مدار ‌به مشتریان و اداره دفتر بررسی‌های اقتصادی با وظیفه انجام بررسی اقتصادی پروژه‌ها و سرویس‌ها و ارتباطات مکالمات تلفنی بین‌الملل است و اداره کل امور تجاری علاوه بر اینکه به مشتریان سرویس واگذار می‌کند، ارتباطات و مکالمات بین‌الملل را مدیریت تجاری می‌کند، پهنای باند اینترنت میفروشد و وظیفه بازاریابی و توسعه محصول و نگاه به آینده شرکت را هم بر عهده دارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.