اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

September 13, 2016
8:09 سه شنبه، 23ام شهریورماه 1395
کد خبر: 79774

دشواری‌های ثبت‌نام برای اینترنت پرسرعت

طی سال‌های گذشته تعداد مشترکان اینترنت پرسرعت خانگی افزایش قابل توجهی داشته، ولی با این وجود مدت‌هاست دریافت سرویس از بسیاری شرکت‌ها حالت غیرممکن پیدا کرده است.
 
طی سال‌های گذشته در موارد بسیاری مشترکان برای دریافت سرویس اینترنت پرسرعت ADSL از برخی شرکت‌های PAP دچار مشکل و محدودیت بود و برای دریافت این سرویس مجبور به انتظاری چند ماهه شده‌اند.
 
این موضوع که به گفته مسوولان شرکت‌های PAP ریشه آن به مخابرات باز می‌گردد در این مدت شرایطی ایجاد کرده که شاید بسیاری از کاربران استفاده از اینترنت پهن‌باند موبایل را ترجیح داده باشند. البته باید مدنظر قرار داشت که دسترسی به ADSL می‌تواند از نظر هزینه متفاوت باشد.
 
احمد نخجوانی، مدیر عامل یکی از شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات اینترنتی در گفت‌وگو با ایسنا، تاکید کرد: در حال حاضر از ۸۰ مرکز ما تنها در ۱۵ مرکز امکان جذب مشترک جدید وجود دارد.
 
وی با بیان این‌که مشکل در ارائه‌ی سرویس ADSL در سه استان تهران، البرز و قم به بیشترین حالت خود رسیده است، گفت: اکنون در استانی مانند قم از ۱۸ مرکز مخابراتی ما ۱۵ مرکز ظرفیت‌اش به طور کامل تکمیل شده است و این وضعیت دو سال است که ادامه دارد و در این مدت تمام مذاکرات ما با شرکت مخابرات نتیجه‌ای به دنبال نداشته است.
 
او در پاسخ به این سوال که مسوولان شرکت مخابرات بارها اینگونه اعلام کرده‌اند که در صورت پرداخت هزینه‌های مربوطه از سوی شرکت‌های PAP امکان واگذاری خدمات را خواهند داشت، ادامه داد: حتی ما برای پرداخت این هزینه‌ها اعلام آمادگی کرده‌ایم اما مشکل همچنان پابرجاست.
 
نخجوانی در عین حال اظهار کرد: ما از سوی مجاری مختلف این موضوع را دنبال کرده‌ایم، اما همچنان پس از گذشت بیش از دو سال مخابرات در برخی استان‌ها امکانات لازم را در اختیار ما قرار نداده و ما از تمام پیگیری‌ها دست خالی بر می‌گردیم.
 
او با اشاره به این‌که مدیر عامل جدید مخابرات دست همکاری با شرکت‌های PAP را مورد توجه جدی قرار داده، عنوان کرد: به هر صورت ما در ۱۳ استان با شرکت مخابرات قرارداد مشارکت به امضاء رسانده‌ایم تا در درآمدهای خود این دوستان را شریک کرده باشیم تا انگیزه بیشتری برای همکاری داشته باشند، اما در نهایت در برخی استان‌ها مانند استان قم مخابرات نه حاضر به واگذاری امکانات می‌شود و نه به عقد قرارداد مشارکت علاقه‌ای نشان می‌دهد.
 
با وجود تمام این تفاسیر طی سال‌های گذشته با وجود دسترسی مردم به اینترنت پهن‌باند موبایل همچنان درخواست برای دریافت ADSL رشدی روزافزون داشته است، البته سازمان تنظیم مقررات ارتباطات و به تازگی شرکت ارتباطات زیرساخت به کیفیت سرویسی که به مردم ارائه می‌شود اشاره کرده و حتی عنوان کرده‌اند در کشور پنج نقطه بحرانی از نظر کیفیت اینترنت وجود دارد. به هر صورت شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات اینترنتی موظف شده‌اند در مناطقی که به دلیل کمبود امکانات، دلایل فنی و یا سایر موانع امکان ارائه‌ی سرویس مناسب به مشترکان را ندارد، فروش سرویس خود را متوقف کنند. همین موضوع دریافت سرویس جدید برای شهروندان شهرهای مختلف را دشوار کرده است.
 
البته پیش از این وزیر ارتباطات در پاسخ به این سوال ایسنا که مدتی است مسوولان شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت از عدم توانمندی برای ارائه‌ی خدمات در مناطق مختلف شهرها گلایه دارد متذکر شده بود: مشکل این بخش به بحث این شرکت با مخابرات برمی‌گردد که به دنبال این هستیم که این مسائل حل شود، چرا که برای فعالیت این شرکت‌ها لازم است آنها از داکت و کابل مسی استفاده کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.