تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

September 18, 2016
11:02 یکشنبه، 28ام شهریورماه 1395
کد خبر: 79883

رشد سالانه ۶۰ درصدی خرید آنلاین در ایران با توسعه اینترنت

به دنبال رشد سریع استفاده از اینترنت در ایران، مردم شروع به اعتماد به خریدهای آنلاین کرده اند و خرید آنلاین ایرانی ها از فروشگاه های اینترنتی سالانه به طور متوسط ۶۰ درصد افزایش می یابد.
 
online-shopping-m.jpg
به دنبال رشد سریع استفاده از اینترنت در ایران، مردم به آهستگی شروع به اعتماد به خریدهای آنلاین کرده اند.
آمارها و واقعیت ها حاکی از آن است که بیش از 20 هزار فروشگاه اینترنتی در تهران فعالیت دارند. تنها در سال 2015، ارزش فعالیت های تجاری این فروشگاه ها از رقم 17.4 میلیارد دلار گذشت. این رقم در حالی است که اکثر جمعیت ایران هنوز متقاعد نشده اند که به صورت آنلاین خرید کنند. برآوردها نشان می دهد که خرید آنلاین ایرانی ها از فروشگاه های اینترنتی سالانه به طور متوسط 60 درصد افزایش می یابد.
 
اینترنت در طی چند سال گذشته با بیشترین سرعت در ایران گسترش یافته است. آمارهای 10 ماه گذشته نشان می دهد که میزان نفوذ اینترنت در ایران به 82.12 درصد رسیده است. این رقم حتی در برخی شهرها بیشتر از 100 درصد است. ایران اخیرا فاز نخست شبکه اطلاعات ملی را راه اندازی کرده که در نتیجه آن سرعت اینترنت به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. حداقل 19 میلیون ایرانی از طریق گوشی های همراه خود از اینترنت استفاده می کنند. شهروندان 600 شهر به اینترنت 3 جی و 200 شهر به اینترنت 4 جی دسترسی دارند. نرخ نفوذ تلفن همراه در ایران 94.46 درصد است.
 
این میزان از نفوذ اینترنت زمینه را برای توسعه تجارت الکترونیک فراهم می سازد. سفارش یک محصول به صورت آنلاین در ایران با دیگر کشورهای توسعه یافته تفاوت ندارد. ایجاد فرهنگ اعتماد و خرید آنلاین در بین شهروندان ایرانی کار آسانی نیست و فروشگاه های اینترنتی نظیر دیجی کالا، بامیلو و زنبیل به قطب های اصلی چنین فعالیت هایی تبدیل شده اند. فروشگاه های آنلاین همکاری نزدیکی با شرکت ملی پست ایران دارند. شرکت ملی پست ایران در تلاش است تا با استفاده از تکنولوژی های روز، سرعت فعالیت خود را بالا ببرد. یکی از این تکنولوژی ها سرویس ردگیری بسته های پستی است.
 
با استفاده از سرویس «ردگیری مرسوله ها» توسط ارسال کننده و دریافت کننده می توان به راحتی از طریق سایت شرکت ملی پست از آخرین وضعیت ارسال مرسوله ها مطلع شد.
در زمینه خرید انلاین، پلیس آنلاین نقش مهمی در زمینه مقابله با فعالیت های مجرمانه ایفا می کند. پلیس با جرائمی نظیر کلاهبرداری، توهین به افراد،هک و نفوذ به سرورها مقابله می کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.