هفدهمین نمایشگاه بینالمللی مخابرات و اطلاعرسانی (تلکام ۲۰۱۶) برای بازار فعلی ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران با ارزش ۴۰ هزار میلیارد تومان در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی به رسم هرساله با رفتوآمدها و بازدیدها میان دولتیها و خصوصیها و نمایش رقابت بین اپراتورهای رنگی برگزار شد.
این نمایشگاه برای بازاری که قرار است ارزش آن به سه تا ۳,۵ برابر افزایش یابد، با حضور بیش از ۳۱۵ شرکتکننده داخلی و خارجی از ۲۲ کشور جهان در فضایی به وسعت ۳۲ هزار مترمربع برای ارائه آخرین دستاوردها و فناوریهای مخابراتی و اطلاعرسانی برگزار شد.
شرکتکنندگان خارجی این نمایشگاه که پس از برجام با خیال راحتتری در بازار ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران گام نهادهاند، از کشورهای اسپانیا، اسلوونی، امارات متحده عربی، انگلیس، آفریقای جنوبی، آلمان، جمهوری چک، چین، روسیه، ژاپن، سوئد، فرانسه، فنلاند، قزاقستان، کانادا، کرهجنوبی، کویت، لهستان، هلند، هند، ویتنام و یونان بودند که سر و شکل متفاوتی به این دوره از نمایشگاه تلکام در مقایسه با دورههای راکد پیشین میداد.
نمایشگاه تلکام با وجود میزبانی از بیشتر بازیگران صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور اما باز هم در اختیار اپراتورهای زرد و فیروزهای و ارغوانی موبایل است که به نظر میرسد امسال از هیاهوی قبل کمی خارج شدهاند و ورود سرمایهگذاران خارجی و تجربه یکساله عرضه فناوریهای نسل سوم و چهارم تلفن همراه، آنها را به سمت بلوغ فعالیتهایشان در بازار رقابت سوق داده است.
این نمایشگاه را با وجود همه وسعت آن میتوان نمایشگاهی دولتی و در سطح مدیران و کارشناسان ارشد و به صورت B۲B توصیف کرد. نمایشگاهی که کمتر جذابیتی برای کاربران نهایی بازار ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور دارد اما از سوی دیگر، مدیران هر دو بخش خصوصی و دولتی به واسطه جذابیتهای مذاکراتی که در حاشیه آن اتفاق میافتد، از آن استقبال زیادی میکنند.
ارزش ۴۰هزارمیلیاردتومانی بازار آیسیتی ایران
محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در مراسم آغاز به کار هفدهمین نمایشگاه تلکام، ارزش کنونی بازار ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران را ۴۰ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: این رقم باید به سه تا ۳,۵ برابر افزایش یابد.
وی افزود: آنچه در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات اتفاق افتاده است، گویای این موضوع خواهد بود. بهعنوان مثال ظرفیت شبکه انتقال بیش از سه برابر و تعداد مشترکان اینترنت نیز بیش از ۱۰ برابر افزایش یافته است. وی با بیان اینکه حمایت و سیاستگذاری باید با دولت و ارائه خدمات به جامعه با بخش خصوصی باشد، اظهار کرد: تفکری که بخش خصوصی را رقیب خود میداند، سم است و باید بخش خصوصی را رفیق دانست. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در جلسه اخیر شورای فنی و معاونان تصویب کردیم که خریدهایمان باید دارای پیوست فرهنگی باشد و با هر خریدی که انجام میدهیم، بتوانیم توانمندیهای داخلی را ارتقا دهیم.
اپراتورهای مجازی میهمانان تازهوارد
«امویاناو»ها، رقبا و بازیگران تازه این صنعت هستند. بازیگرانی که هنوز در مراحل نخستین کار قرار دارند اما خودنمایی آنها در همین نمایشگاه هم مشهود است. از بالونهای برافراشتهشده تبلیغاتی تا مذاکرات در دیدارهای نمایشگاهی که زمان زیادی تا پایان مهلت عقد قرارداد آنها نمانده است. در این میان تنها یک اپراتور موفق به عقد قرارداد با یک اپراتور مجازی تلفن همراه شده است و هنوز مذاکرات سایر اپراتورها با دیگر متقاضیان ادامه دارد. بر همین اساس به نظر میرسد نمایشگاه سال آینده با حضور اپراتورهای جدید رنگوبوی تازهتری به خود خواهد گرفت.
MNP، رقابت خاموش
رقابت اپراتورها با اجرائیشدن طرح ترابردپذیری شمارههای تلفن همراه میان شبکه اپراتورها (MNP) در این نمایشگاه شکل جدیتری هم به خود گرفته است. چراکه هریک از اپراتورها با تخصیص فضایی در سالن یا غرفه خود به پذیرش طرح ترابرد از متقاضیان، عملا رقابت بر سر جذب مشترک و حفظ آن با ارائه خدمات متنوعتر و باکیفیتتر را در پیش گرفتهاند تا بازدیدکنندگان را برای مهاجرت به شبکه خود ترغیب کنند.
IoT، نسل بعدی فناوری
یکی از ویژگیهای بارز نمایشگاه این دوره را میتوان در سرویسهای ارائهشده مبتنی بر اشیا دانست. سرویسی که با افزایش سرعت و کیفیت اینترنت فضای تازهای ایجاد کرده است و ازهمینرو اپراتورها نمونههای تستی و اجرائیشده از اینترنت اشیا را به نمایشگاه آوردند تا بازدیدکنندگان از نزدیک با نسل بعدی این فناوری آشنا شوند. فناوریای که با آن پیشبینی میشود تا سال ۲۰۲۰ تعداد دستگاههای متصل به اینترنت به ۸۰ میلیارد برسد و انقلابی بزرگ را در صنعت دیتای جهان رقم خواهد زد.
محتوای ارزشمند
نمایش خدمات محتوایی که میتوان به کاربران نهایی ارائه کرد، یکی از برجستهترین ویژگیهای این نمایشگاه است. محتوایی که پلتفرم موبایلی آن به دلیل مزیتهای فراوانی که دارد، در چارچوب خدمات مورد حمایت اپراتورها قرار گرفته است و از همین رو هم در سالنهای بزرگ و اختصاصی همراه اول، شرکتهای ارائهدهنده خدمات محتوایی، آخرین دستاوردها و خدمات موردعلاقه کاربران خود را با ویژگیهای آموزشی، سرگرمی و تفریحی موردعلاقه آنها معرفی کردند.