اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

September 29, 2016
8:09 پنجشنبه، 8ام مهرماه 1395
کد خبر: 80185

دبیر شورای راهبردی طرح جویشگر بومی پیشنهاد کرد: آموزش جویشگرهای بومی در مدارس

دبیر شورای راهبردی طرح جویشگر بومی از لزوم ایجاد رقابت بین جویشگرهای بومی برای افزایش کیفیت آنها سخن گفت و علاوه بر تلاش متولیان جویشگرها برای بازاریابی و شناساندن نام تجاری خود، وظیفه بخش دولتی را اعمال سیاست‌گذاری‌های مناسب از جمله تبلیغ و فرهنگ‌سازی برای جویشگرهای بومی اعلام کرد.
 
علیرضا یاری در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه موتورهای جست‌وجوی بومی در حال حاضر به مرحله‌ای از لحاظ دانش فنی و کیفیت سرویس رسیدند که بتوان از آنها استفاده کرد، افزود: البته ما هیچ‌وقت نباید خود را با کسی که نزدیک به ۲۰ سال است در این حوزه کار می‌کند مقایسه کنیم، مسلما از آنها عقب‌تریم، زیرا دیرتر شروع کردیم و پول، منابع و دسترسی به اطلاعات کمتری داریم، اما این سرویس در حدی هست که مردم بتوانند برای کارهای عادی استفاده کنند و به دنبال مطالب بگردند.
 
وی با تاکید بر لزوم رقابت بین جویشگرها اظهار کرد: ما می‌توانیم یک سیاست بگذاریم که پرتال‌های دولتی باید از جویشگرهای بومی استفاده کنند. بدین ترتیب مدیر پرتال بر اساس اینکه کدام سرویس بهتر، ارزان‌تر و سریع‌تر است جویشگر مناسب را انتخاب می‌کند. بنابراین آنها ناچارند برای گرفتن بازار رقابت داشته باشند.
 
دبیر شورای راهبردی طرح جویشگر بومی با اشاره به ایجاد رقابت با برگزاری مسابقه‌ای بین جویشگرها گفت: ما خودمان هم این رقابت را بین آنها ایجاد کردیم و به آنها گفتیم که از سه جویشگر پارسی‌جو، یوز و جویشگر شرکت بیان، دو جویشگر را برای حمایت انتخاب می‌کنیم و یا جویشگرها را رتبه‌بندی و به همه اعلام می‌کنیم که کدام یک دقت و کیفیت بالاتری دارند.
 
یاری همچنین خاطرنشان کرد: به زودی نیز فراخوانی می‌دهیم که اگر جویشگرهای دیگری وجود دارند وارد شوند. البته روال مسابقه این نیست که حتما با آنها قرارداد ببندیم، بلکه آنها را ارزیابی کرده و با پارامترهایی که شناسایی می‌شوند، به مردم و سازمان‌ها معرفی می‌کنیم و سازمان‌ها انتخاب می‌کنند که کدام جویشگر بهتر است. بنابراین ممکن است این برندها رو به افزایش هم باشد.
 
وی با بیان اینکه باید در کشور یک سیاست‌گذاری صحیح صورت بگیرد، ادامه داد: پارسی‌جو و یوز باید برای خودشان بازاریابی و نشان تجاری خود را معرفی کنند، اما ما نیز برای اینکه آنها موفق‌تر شوند و بتوانند خود را بین مردم جا بیندازند، باید سیاست‌های درستی بچینیم که در حال حاضر مرکز ملی در تلاش است با همکاری ما این کار را انجام دهد.
 
دبیر شورای راهبردی طرح جویشگر بومی با اشاره به سیاست‌های لازم برای معرفی جویشگرهای بومی بیان کرد: این سیاست‌ها می‌تواند در این قالب باشد که مثلا رسانه‌ها از جمله خبرگزاری‌ها، صداوسیما و روزنامه‌ها که در حال حاضر خیلی راحت برای جست‌وجو گوگل را مطرح و برایش تبلیغ می‌کنند، به جای آن سراغ تبلیغ جویشگرهای بومی بروند. دیگر اینکه در حال حاضر گوگل به راحتی محتوای دولتی ما را خزش می‌کند بدون اینکه محدودیتی داشته باشد، در صورتی که ما به جویشگرهای بومی به این راحتی دسترسی نمی‌دهیم.
 
یاری با بیان اینکه می‌توانیم دسترسی به محتواهای خوب و خاص را برای جویشگرهای بومی بیشتر باز کنیم، افزود: مرکز ملی باید سیاست‌گذاری کند که اطلاعات راحت‌تر در اختیار جویشگرهای بومی قرار گیرد، زیرا با مراجعه خود جویشگر بومی این کار سخت است و توان مادی شرکت‌های نوپا نیز در حدی نیست که بتوانند اطلاعات زیادی را فراهم کنند و با سیاست‌گذاری صحیح است که به این کارها سوق پیدا می‌کنند.
 
رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین ادامه داد: سیاست دیگر می‌تواند این باشد که ما به سمتی برویم که جویشگرهای بومی در مدارس فرهنگ‌سازی شود، یعنی به دانش‌آموزان به جای جست‌وجو در گوگل جست‌وجو در جویشگرهای بومی را پیشنهاد کنیم. اینها سیاست‌گذاری‌های صحیحی است که باید انجام شود. ینی اگر افراد بدانند که نیازشان با جویشگرهای بومی حل می‌شود نیازی نیست سراغ گوگل بروند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.