دبیر شورای راهبردی طرح جویشگر بومی از لزوم ایجاد رقابت بین جویشگرهای بومی برای افزایش کیفیت آنها سخن گفت و علاوه بر تلاش متولیان جویشگرها برای بازاریابی و شناساندن نام تجاری خود، وظیفه بخش دولتی را اعمال سیاستگذاریهای مناسب از جمله تبلیغ و فرهنگسازی برای جویشگرهای بومی اعلام کرد.
علیرضا یاری در گفتوگو با ایسنا با بیان اینکه موتورهای جستوجوی بومی در حال حاضر به مرحلهای از لحاظ دانش فنی و کیفیت سرویس رسیدند که بتوان از آنها استفاده کرد، افزود: البته ما هیچوقت نباید خود را با کسی که نزدیک به ۲۰ سال است در این حوزه کار میکند مقایسه کنیم، مسلما از آنها عقبتریم، زیرا دیرتر شروع کردیم و پول، منابع و دسترسی به اطلاعات کمتری داریم، اما این سرویس در حدی هست که مردم بتوانند برای کارهای عادی استفاده کنند و به دنبال مطالب بگردند.
وی با تاکید بر لزوم رقابت بین جویشگرها اظهار کرد: ما میتوانیم یک سیاست بگذاریم که پرتالهای دولتی باید از جویشگرهای بومی استفاده کنند. بدین ترتیب مدیر پرتال بر اساس اینکه کدام سرویس بهتر، ارزانتر و سریعتر است جویشگر مناسب را انتخاب میکند. بنابراین آنها ناچارند برای گرفتن بازار رقابت داشته باشند.
دبیر شورای راهبردی طرح جویشگر بومی با اشاره به ایجاد رقابت با برگزاری مسابقهای بین جویشگرها گفت: ما خودمان هم این رقابت را بین آنها ایجاد کردیم و به آنها گفتیم که از سه جویشگر پارسیجو، یوز و جویشگر شرکت بیان، دو جویشگر را برای حمایت انتخاب میکنیم و یا جویشگرها را رتبهبندی و به همه اعلام میکنیم که کدام یک دقت و کیفیت بالاتری دارند.
یاری همچنین خاطرنشان کرد: به زودی نیز فراخوانی میدهیم که اگر جویشگرهای دیگری وجود دارند وارد شوند. البته روال مسابقه این نیست که حتما با آنها قرارداد ببندیم، بلکه آنها را ارزیابی کرده و با پارامترهایی که شناسایی میشوند، به مردم و سازمانها معرفی میکنیم و سازمانها انتخاب میکنند که کدام جویشگر بهتر است. بنابراین ممکن است این برندها رو به افزایش هم باشد.
وی با بیان اینکه باید در کشور یک سیاستگذاری صحیح صورت بگیرد، ادامه داد: پارسیجو و یوز باید برای خودشان بازاریابی و نشان تجاری خود را معرفی کنند، اما ما نیز برای اینکه آنها موفقتر شوند و بتوانند خود را بین مردم جا بیندازند، باید سیاستهای درستی بچینیم که در حال حاضر مرکز ملی در تلاش است با همکاری ما این کار را انجام دهد.
دبیر شورای راهبردی طرح جویشگر بومی با اشاره به سیاستهای لازم برای معرفی جویشگرهای بومی بیان کرد: این سیاستها میتواند در این قالب باشد که مثلا رسانهها از جمله خبرگزاریها، صداوسیما و روزنامهها که در حال حاضر خیلی راحت برای جستوجو گوگل را مطرح و برایش تبلیغ میکنند، به جای آن سراغ تبلیغ جویشگرهای بومی بروند. دیگر اینکه در حال حاضر گوگل به راحتی محتوای دولتی ما را خزش میکند بدون اینکه محدودیتی داشته باشد، در صورتی که ما به جویشگرهای بومی به این راحتی دسترسی نمیدهیم.
یاری با بیان اینکه میتوانیم دسترسی به محتواهای خوب و خاص را برای جویشگرهای بومی بیشتر باز کنیم، افزود: مرکز ملی باید سیاستگذاری کند که اطلاعات راحتتر در اختیار جویشگرهای بومی قرار گیرد، زیرا با مراجعه خود جویشگر بومی این کار سخت است و توان مادی شرکتهای نوپا نیز در حدی نیست که بتوانند اطلاعات زیادی را فراهم کنند و با سیاستگذاری صحیح است که به این کارها سوق پیدا میکنند.
رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین ادامه داد: سیاست دیگر میتواند این باشد که ما به سمتی برویم که جویشگرهای بومی در مدارس فرهنگسازی شود، یعنی به دانشآموزان به جای جستوجو در گوگل جستوجو در جویشگرهای بومی را پیشنهاد کنیم. اینها سیاستگذاریهای صحیحی است که باید انجام شود. ینی اگر افراد بدانند که نیازشان با جویشگرهای بومی حل میشود نیازی نیست سراغ گوگل بروند.