معاون نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری گفت: از ابتدای راهاندازی پروژه ترابردپذیری شمارههای تلفن همراه تاکنون بیش از ۵۵ هزار درخواست ترابرد شماره در مرکز مدیریت ترابرد رگولاتوری ثبت شده است.
بعد از بروز اختلاف نظر میان اپراتورهای اول و دوم ارتباطی پیرامون ترابرد مشترکان تلفن همراه، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با ورودی دیرهنگام اقدام به شفافسازی کرد.
البته در گزارش منتشر شده به صورت جزیی به میزان ترابرد شماره از اپراتورها و به شبکه آنها اشاره نشده و هنوز ابهامات و سوالات زیادی پیرامون آمارهای ارائه شده از سوی اپراتورهای اول و دوم ارتباطی وجود دارد که انتظار میرفت رگولاتوری به شفافسازی آنها نیز بپردازد.
حسین فلاح جوشقانی با بیان اینکه بیش از 55 هزار درخواست ترابرد ثبت شده است، گفت: از این تعداد 35 درصد از درخواستها تکمیل شده و مشترکان توانستهاند اپراتور خود را تغییر دهند. این آمار مستند به آمار ثبت شده در مرکز مدیریت ترابرد بوده و هرگونه آمار دیگری غیر از این صحیح نیست.
معاون رگولاتوری با اشاره به اینکه فرایند ترابرد برای سیمکارتهای اعتباری حداکثر 3 روز و برای سیمکارتهای دائمی حداکثر 5 روز طول میکشد، اظهار کرد: در سیمکارتهای اعتباری به 5 دلیل عدم احراز هویت، درخواست ترابرد بیش از 2 بار در سال، عدم ترابرد نظیر به نظیر (اعتباری به دائمی و بالعکس)، فعال نبودن سیمکارت برای حداقل 3 ماه و حکم مراجع ذیصلاح، امکان رد درخواست ترابرد وجود دارد.
وی افزود: برای سیمکارتهای دائمی علاوه بر این 5 دلیل، نپرداختن صورتحساب اولیه در موعد تعیین شده از سوی مشترک متقاضی ترابرد نیز از عوامل رد درخواست بوده است.
او پرداخت صورتحساب اولیه ارسالی از سوی اپراتور فعلی برای مشترکان دائمی در مدت تعیین شده را (حداکثر 48 ساعت) برای تکمیل فرایند ترابرد ضروری دانست و گفت: بهتر است مشترکان صورتحساب خود را با روشهای الکترونیکی توصیه شده از سوی اپراتور پرداخت کنند تا فرایند ترابرد کامل شود.
فلاح گفت: البته پرداخت صورتحساب برای مشترکانی که کارکرد آنها کمتر از 20 هزار ریال است، ضروری نبوده و اپراتور باید درخواست این مشترکان را بدون صدور صورتحساب اولیه تایید کند.
معاون نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری دلیل رد بیشتر درخواستها در ابتدای پروژه را عدم احراز هویت عنوان کرد که با کامل شدن سیستمها، این بخش از رد درخواستها کاهش یافته است.
وی افزود: مشترکان باید با بررسی کامل برای ترابرد، اپراتور خود را انتخاب کنند زیرا پس از ترابرد شماره، فقط خدمات اپراتور پذیرا را دریافت میکنند. اپراتور پذیرا هم باید خدمات پیامکی تراکنشی مانند خدمات پیامکی بانکی که مشترک در اپراتور قبلی خود دریافت میکرد را همچنان به وی ارایه کند.
فلاح جوشقانی درباره واگذاری شمارههای ترابرد شده گفت: مشترک ترابرد شده برای واگذاری شماره خود به دیگران یا نقلوانتقال باید به اپراتور پایه خود که برای اولین بار سیمکارت خود را از وی دریافت کرده، برگردد که البته برگشت به اپراتور پایه به عنوان ترابرد محسوب نشده و از سهمیه 2 بار در سال هر مشترک برای ترابرد، کم نمیشود.
او اظهار کرد: یکی از مراحل تکمیل فرایند ترابرد، رساندن سیمکارت جدید توسط اپراتور به مشترک متقاضی ترابرد به آن اپراتور است که تاکنون بخشی از درخواستها به دلیل نرسیدن سیمکارت در موعد تعیین شده (حداکثر 48 ساعت) کامل نشده است که با بهبود سیستم توزیع اپراتورها این موضوع نیز در حال بهبود است.
معاون رگولاتوری اجرای طرح ترابرد شمارههای تلفن همراه را در راستای ایجاد فضای رقابتی سالم و ارتقای رضایت مردم از خدمات ارتباطی عنوان کرد و گفت: این پروژه ملی بوده و نظارت دقیق بر عملکرد اپراتورها اعمال میشود و در صورتیکه اپراتوری در عملکرد این پروژه به طور آگاهانه یا ناآگاهانه مانع ایجاد کند، با وی براساس مقررات برخورد خواهد شد.