سخنگوی شرکت مخابرات گفت: در صورتی که وزارت ارتباطات تشخیص دهد، بخشی از مبلغی که در قبضهای این دوره تلفن ثابت اعمال شده به مردم بازگردانده خواهد شد.
طی ماههای گذشته به دنبال درخواست شرکت مخابرات مبنی بر لزوم افزایش تعرفه تلفن ثابت، از سوی کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات اینگونه مصوب شد که در قبضهای تلفن در نقاط روستایی معادل ۲۰۰ دقیقه و در نقاط شهری معادل ۳۳۰ دقیقه مکالمه در نظر گرفته شود.
اما ظاهرا در این مصوبه قرار بر آن بوده که این رقمها برای خطهایی که فاقد کارکرد بودهاند اعمال شوند، اما در قبوض جدید تلفن ثابت چنین رقمی برای تمام مشترکان در نظر گرفته شده است، موضوعی که در نهایت تذکر وزیر ارتباطات را به دنبال داشته و محمود واعظی دربارهی آن اینگونه اعلام کرد که از رگولاتور خواسته است این موضوع را پیگیری کند تا در حق مشترکان و مردم اجحاف نشود.
داوود زارعیان در خصوص این موضوع توضیح داد: همانطور که از قبل هم اشاره شده حدود ۱۳ سال است که شرکت مخابرات باوجود افزایش چندین برابری هزینهها که طبق برآورد حداقل ۶.۵ برابر بوده، هیچگونه افزایش تعرفهای نداشته است.
سخنگوی شرکت مخابرات در عین حال عنوان کرد: علاوه بر این براساس سیاستهای وزارت ارتباطات مبنی بر توسعه تلفن ثابت، شرکت مخابرات طرحی ارائه کرده که طبق آن لازم است در مدت چهار سال ۷۲۰۰ میلیارد تومان سرمایهگذاری صورت دهد.
وی ادامه داد: از سوی دیگر با توجه به روند جهانی تعرفهگذاری تلفن ثابت پیشنهاداتی برای تغییر تعرفه به کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات ارسال کردیم که مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت اعمال مبلغی به عنوان حداقل کارکرد در قبوض در نظر گرفته شد.
زارعیان افزود: براین اساس با انجام هماهنگیهای لازم با رگولاتور قرار بر آن بود که در این دوره چنین رقمهایی اعمال شود، اما اکنون ظاهرا سوءبرداشتهایی در این حوزه وجود دارد که در نهایت ما در این خصوص با وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات در حال مذاکره هستیم و هر تصمیمی که از سوی این مراجع گرفته شود اجرایی کرده و اگر بنا بر در نظر گرفتن حداقل کارکرد تنها برای خطهای بدون استفاده باشد، مابهالتفاوت سایر مشترکان را در قبضهای بعدی به آنها باز خواهیم گرداند.
سخنگوی شرکت مخابرات در ارتباط با بحث جابهجایی تلفنهای ثابت که به گفته وزیر ارتباطات مدتی است با مشکل مواجه شده و گفته میشود امکان آن نیست، نیز توضیح داد: اگر مشترکی قصد جابهجایی خط خود را داشته باشد در صورتی که از نظر فنی این امکان وجود داشته باشد، ما با دریافت هزینههای تعیین شده در مصوبه ۲۰۵ رگولاتور این کار را انجام خواهیم داد، اما اگر برای نقطهای امکان جابهجایی وجود نداشته باشد، فرد میتواند برای دریافت خط جدید ثبت نام کند. اما در هر صورت ما به هیچ عنوان مشترکی را مجبور به فروش خط خود نخواهیم کرد.
زارعیان در پایان در ارتباط با مبلغی که تحت عنوان «معوقه مبلغ ثبت نام تلفن» در برخی قبوض اعمال شده بود نیز یادآور شد: این رقم تنها مشمول افرادی میشد که برای دریافت خطهای جدید ثبتنام کرده بودند و طبق مصوبه ۲۰۵ رقمی ۱۰ هزار تومانی برای ثبتنام در نظر گرفته شده بود. البته اکنون تفسیری که در این خصوص وجود دارد حالت دوگانه دارد، چرا که مسوولان وزارت ارتباطات تاکید دارند ثبتنام در مخابرات شامل این هزینهها نمیشود، اما به هر صورت این رقم در قبضهای بعدی به این دسته از مشترکان بازگردانده خواهد شد.