تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

December 25, 2016
15:51 یکشنبه، 5ام دیماه 1395
کد خبر: 81723

۵ میلیون دستگاه کارت‌خوان فرصتی بزرگ برای ارائه سرویس‌های تعاملی

معاون فناوری اطلاعات و شبکه ارتباطات بانک ملی با بیان اینکه شرکت‌های پرداخت باید از پوسته خود خارج شوند، گفت:‌ «صرف اینکه شرکت‌های پرداخت تنها بر پایانه‌های فروشگاهی متمرکز باشند درست نیست و می‌توانند سرویس‌های تعاملی ارائه کنند.»
 
مسعود خاتونی گفت: «نفوذپذیری پایانه‌های فروشگاهی بسیار بالاست و می‌توان مدل‌های جدیدی برای تأمین نیازهای مشتری بر روی آن‌ها نصب کرد؛ می‌توان سرویس‌های تعاملی برای پایانه‌های فروشگاهی ایجاد کرد.»
 
او با بیان اینکه شرکت‌های پرداخت هنوز به حوزه سرویس‌های تعاملی ورود پیدا نکرده‌اند، افزود: «امکان نصب صندوق‌های فروشگاهی با توجه به رقم سنگین آن در همه‌جا وجود ندارد، ولی شرکت‌های پرداخت می‌توانند این قابلیت را ارائه دهند.»
 
معاون فناوری اطلاعات و شبکه ارتباطات بانک ملی، تعداد دستگاه‌های پایانه‌های فروشگاهی را در سراسر کشور بیش از ۵ میلیون اعلام کرد و گفت: «جابه‌جایی و استقرار پایانه‌های فروشگاهی کار بسیار سختی است ولی می‌توان سرویس‌های تعاملی روی آن‌ها نصب کرد.»
 
به گفته این کارشناس بانکی، هر صنف می‌تواند نیازهای متعلق به خود را از پایانه‌های فروشگاهی برطرف کند.
 
خاتونی پیشنهاد داد: «شرکت‌های پرداخت به سرویس‌های پرداخت موبایلی و بدون کارت مهاجرت کنند زیرا تنوع آن‌ها بسیار بالا و مهم است.»
 
معاون فناوری اطلاعات بانک ملی درباره لزوم سرمایه‌گذاری بیشتر بانک‌ها در زیرساخت ارتباطات و مخابرات اظهار داشت: «در طول ۱۰ سال گذشته با سرمایه‌گذاری فراوان، انقلابی در زیرساخت خدمات بانکی رخ داده و هر روز بر کیفیت و قابلیت ارائه خدمات اضافه می‌شود.»
 
او با مقایسه خدمات بانکی در ایران با تمامی کشورهای دنیا تصریح کرد: «این‌طور نیست که در تمام کشورهای دنیا خدمات بانکی به‌طور ۲۴ ساعته و آنی باشد؛ حتماً در طول ۲۴ ساعت زمانی وجود دارد که بانک‌های ایرانی با دلایل منطقی سرویس‌های «آفلاین» ارائه می‌دهند و این ارتباطی با اشکال در سیستم ندارد.»
 
به گفته خاتونی، بانک‌ها برای کنترل گردش‌های مالی و به‌روزرسانی حساب‌ها ضرورت دارد تا سرویس‌های خود را برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در هر شبانه‌روز از دسترس خارج کنند.
 
معاون فناوری اطلاعات بانک ملی با بیان اینکه ایران ازجمله کشورهای پرتراکنش بانکی در دنیاست، اظهار داشت: «در بانک ملی به‌طور میانگین ۲۲ میلیون تراکنش داریم و این رقم در برخی از روزها به بیش از ۳۰ میلیون تراکنش در روز افزایش می‌یابد.»
 
او با بیان اینکه در روزهای پایانی سال در اسفندماه پیش‌بینی می‌شود که تعداد تراکنش‌ها در بانک ملی به ۲۴ تا ۲۵ میلیون تراکنش در روز افزایش یابد، افزود: «خوشبختانه سهم خودپردازها در حوزه پرداخت‌های نقدی به‌تدریج در حال کاهش است و تمایل مردم به دریافت وجوه فیزیکی کمتر شده است.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.