باندپهن

باندپهن ثابت

January 3, 2017
20:45 سه شنبه، 14ام دیماه 1395
کد خبر: 81869

مدیرعامل شرکت شاتل در واکنش به تداوم قطع سرویس شاتل تاک: مخابرات اعتقادی به نقش حاکمیتی رگولاتوری ندارد

مدیرعامل شرکت شاتل، از ادامه قطع سرویس تلفن‌ثابت این شرکت خبر داد.
احمدرضا نخجوانی، با اعلام این که سازمان تنظیم مقررات از روز چهارشنبه بعدازظهر (٨دی ماه) که سرویس تلفن ثابت این شرکت توسط مخابرات و به بهانه نداشتن قرار داد اتصال متقابل قطع شده بود وعده حل مشکل تا 24 ساعت را داده ، اما حالا سازمان برای اتصال مجدد شاتل، پاسخ روشنی ندارد.
 
نخجوانی با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های بالایی که این شرکت براساس انجام تعهدات پروانه FCP انجام داده است می‌گوید:« شاتل اولین شرکت در بین دیگر دارندگان پروانه FCP است که از هفته گذشته توانست به صورت رسمی ارایه خدمات تلفن‌ثابت خود را در 6 استان آغاز کند. ما از شهریور سال گذشته و به دنبال انجام مقدمات دریافت پروانه FCP، مکاتبات با شرکت مخابرات ایران و اپراتورهای تلفن همراه برای برقراری اتصال متقابل  را آغاز کردیم . از همان تاریخ نیز بی درنگ، برای سفارشات خارجی و تامین تجهیزات شبکه اقدام شد و به دنبال آن در ماه های بعد، به دریافت شماره های تلفن از سازمان اقدام کردیم. » وی در ادامه می‌افزاید:« با توجه به تاکید وزیر محترم ارتباطات، این شرکت راه اندازی تلفن ثابت را ابتدا در مناطق محروم در اولویت و دستور کار خود قرار داد و با همه ی چالش های جانبی، سرویس تلفن ثابت خود را بیست و هفتم اردیبهشت سال جاری (روز جهانی ارتباطات) روشن کرد.» مدیرعامل شرکت شاتل تاکید کرد که تمامی سیاست‌گذاری‌های شاتل در این زمینه برای نشان دادن رویکرد مثبت شرکت برای توسعه ی بازار و شکست انحصار در بازار ICT کشور رخ داده است.
 
احمد رضا نخجوانی با ابراز تاسف از عدم اقدام روشن از سوی وزارت ارتباطات برای حل مشکل قطع سرویس تلفن‌ثابت این شرکت تاکید می‌کند:« در ماه‌های مختلف شرکت با چالش‌های مختلفی مانند نبودن تعرفه ی انتقال ترافیک خدمات ترابردپذیر، مقاومت اپراتورها برای برقراری اتصال متقابل، دریافت مجوز فرکانس و … رو به رو بودیم که خوشبختانه با هم دلی و پی گیری مدیران ارشد سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و به صورت تدریجی برطرف شد. اما در این میان بیش ترین مشکل این شرکت برای راه اندازی خدمات تلفن ثابت، عدم همکاری خانواده مخابرات و به طور مشخص شرکت مخابرات ایران و شرکت همراه اول بود. »
 
براساس اظهارات مدیرعامل شاتل، این شرکت از سال گذشته تا کنون بیش از ده‌ها جلسه با حضور مقامات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و شرکت مخابرات داشته که پس از برگزاری چندین جلسه و دستور مستقیم رگولاتوری، اتصال سرویس تلفن ثابت این شرکت از هفته گذشته تنها در شش استان کشور صورت گرفت. وی تاکید می‌کند که همچنان ارتباط شبکه شاتل با شرکت همراه اول قطع است و مدیران این اپراتور همراه ، حتا در جلسه ی اضطراری تشکیل شده از سوی سازمان حاضر نشدند و در نهایت، چنین عنوان کردند که به دستور مدیریت این اپراتور، کلیه ی راهیابی های داخلی شماره های شاتل در شبکه همراه اول باید مسدود باشد.
 
وی با اشاره به انتقاد‌های مطرح شده از سوی مقامات وزارت ارتباطات نسبت به دارندگان پروانه FCP که براساس تعهداتشان تا کنون پیشرفتی نداشته‌اند می‌گوید:« با توجه به همه موانعی که در یک سال گذشته پیش روی شرکت بود اما ما تصمیم گرفتیم  با وجود عدم برقراری اتصال متقابل با اپراتور اول و امکان ارایه ی سرویس تنها در شش استان، خدمات خود را (پس از دریافت تاییدیه ی قیمت از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی) به بازار عرضه کنیم اما متاسفانه شرکت مخابرات ایران در پی مقاومت های گذشته، ارایه ی سرویس های شاتل را بیش از چند ساعت برنتابید و با اقدامی غیر رقابتی، اتصال متقابل و راه یابی های این شرکت را قطع کرد.»
 
وی در ادامه می‌افزاید:« چندین روز است که این شرکت مجبور به توقف خدمات تلفن ثابت خود شده و اخطار 24 ساعته ی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (در تاریخ هشتم دی) به شرکت مخابرات ایران هم بی پاسخ مانده  است. چنانچه گویی شرکت مخابرات ایران اعتقادی به جایگاه و نقش حاکمیتی و نظارتی سازمان هم ندارد. عجیب تر، این ماجراست که شرکت مخابرات ایران با سیاست "نعل وارونه زدن" ابتدا در پاسخ به رسانه ها منکر قطع کردن اتصال متقابل و راهیابی خدمات شاتل شد و سپس با اعلان عمومی، ضمن محکوم  کردن شاتل به فرافکنی، مدعی شد که شاتل قراردادی برای برقراری اتصال متقابل امضا نکرده و همه ی موارد آزمایشی بوده است و هزینه-های این خدمات مشخص نیست. در حالی که بر اساس مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات و پروانه ی این شرکت، هشتاد درصد از درآمد تماس های تلفنی با تلفن های شاتل عاید شرکت مخابرات ایران می شود. »
 
مدیرعامل شرکت شاتل در پایان تاکید کرد که با وجود سرمایه‌گذاری های بالای این شرکت برای انجام تعهدات خود براساس پروانه FCP اما اقدامات غیر رقابتی شرکت مخابرات ایران و توقف خدمات تلفن ثابت، آبرو و حیثیت  چهارده ساله این شرکت در بازار و اذهان عموم را به چالش کشیده است و این نگرانی را نه تنها برای این شرکت که برای دیگر فعالان این بازار به وجود آورده که انجام دیگر پرو‌ژه‌های توسعه‌ای دارندگان پروانه FCP نیز با چالش‌های اخیر همراه شود. بنابراین انتظار می‌رود رگولاتوری برای حفظ جایگاه و نشان دادن اقتدارش، از حقوق صاحبان پروانه و مردم در این خصوص دفاع کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.